Проведення аналогій у процесі формування математичних понять у студентів технічних спеціальностей
Автор
Коломієць, А. А.
Абрамчук, І. В.
Косарук, О. М.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
The article demonstrates the idea of applying the method of analogies in the process of forming
mathematical concepts among students of technical specialties. Different approaches to the interpretation of
the process of making analogies in the educational process are analyzed. Based on the analysis of scientific
studies devoted to the specified issue, the method of conducting analogies is defined as a method of scientific
knowledge that allows you to form conclusions about the researched object by comparing it with an already
known object. Among other things, the main consequence of mental actions when conducting an analogy is
an inference – the result of conducting an analogy, which allows you to draw a conclusion about the
similarity or difference of the features (elements) of the studied objects or subjects, as well as their
properties. Therefore, the result of analogizing (making an analogy) is students' acquisition of new
knowledge about an unknown object (subject).
The method of analogies has two important functions: the transition from a known information object
to an unknown one, and the transition from a “simple” information object to its “complex” counterpart. An
important feature of the analogy method is its potential for application in the formation of mathematical
concepts. Thus, taking into account the dialectical unity of the functional properties of the method of
analogies (explanatory and searching functions), the explanatory function of the method of analogies, in
particular when forming concepts, is realized by building models for carrying out analogies, which will
become the basis for forming an idea of a specific concept (object), searching the function of the method of
analogies during the formation of concepts is based on the fact that students carry out an analysis and
synthesis of the received information, build hypotheses regarding a specific information structure (concept).
The purpose of the article is to reveal the essence of the method of analogies, to demonstrate its
implementation in the process of forming mathematical concepts among students of technical specialties.
The conducted study of the method of analogies allows us to characterize the basic factors of its
implementation in the educational process.
Given the multifacetedness of the chosen research topic, the prospects for further research include
theoretical and practical developments in the implementation of the concept of the method of conducting
analogies in the mathematical training of future technical specialists У статті продемонстровано ідею застосування методу проведення аналогій у процесі формування математичних понять у студентів технічних спеціальностей. Проаналізовано різні підходи до тлумачення процесу проведення аналогій у освітньому процесі. На основі аналізу наукових студій, що присвячені вказаній проблематиці, метод проведення аналогій визначено як метод наукового пізнання, який дозволяє формувати висновки про досліджуваний об`єкт шляхом його порівняння із вже відомим об`єктом. Поміж іншим головним наслідком розумових дій при проведенні аналогії є умовивід –результат проведення аналогії, який дозволяє робити висновок про схожість чи відмінність ознак (елементів) досліджуваних об`єктів чи предметів, а також їх властивостей. Відтак результатом аналогізування (проведення аналогії) є набуття нових знань студентів про невідомий об`єкт (предмет).Метод аналогій має дві важливі функції: перехід від відомого інформаційного об`єкта до невідомого та перехід від «простого» інформаційного об`єкта до його «складного» аналога. Важливою особливістю методу проведення аналогії є його потенціал до застосування при формуванні математичних понять. Так, враховуючи діалектичну єдність функціональних властивостей методу аналогій (пояснювальну та пошукову функції), пояснювальна функція методу аналогій, зокрема при формуванні понять, реалізується шляхом побудови моделей для проведення аналогій, які стануть базою для формування уявлення про конкретне поняття (об`єкт), пошукова функція методу аналогій під час формування понять базується на тому, що студенти здійснюють аналіз і синтез отриманої інформації, будують гіпотези щодо конкретної інформаційної структури (поняття).Метою статті є розкриття суті методу аналогій, демонстрація його реалізації в процесі формування математичних понять у студентів технічних спеціальностей.Проведене дослідження методу аналогій дозволило охарактеризувати основі фактори його реалізації в освітньому процесі. З огляду на різноаспектність обраної тематики дослідження до перспектив подальших розвідок належать теоретичні та практичні розробки реалізації концепції методу проведення аналогій у математичній підготовці майбутніх технічних фахівців.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/38621