Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorMazur, V. Huk
dc.contributor.authorKukel, H. S.uk
dc.contributor.authorRoleders, V. V.uk
dc.contributor.authorМазур, В. Г.uk
dc.contributor.authorКукель, Г. С.uk
dc.contributor.authorРоледерс, В. В.uk
dc.date.accessioned2024-04-09T10:12:16Z
dc.date.available2024-04-09T10:12:16Z
dc.date.issued2024uk
dc.identifier.citationMazur V. H., Kukel H. S., Roleders V. V. Basic measures to ensure the development of open data infrastructure. Modern Economics. 2024. № 43. P. 57-65. URI: https://modecon.mnau.edu.ua/issue-43-2024.uk
dc.identifier.issn2521-6392uk
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/41396
dc.description.abstractAbstract. Introduction. This article is devoted to the analysis of trends in the development of open data infrastructure, the identification of shortcomings and advantages of the implementation of open data policy. The article examines the current state of public access to public information through the prism of the analysis of the existing legislative framework of Ukraine and the implementation of the open data policy. Purpose. The purpose of the article is to identify the most pressing problems of the modern stage of open data implementation and ways to solve them. The subject of research is open data infrastructure. Analysis of the situation with project incubators based on open and big data is necessary to popularize the data and encourage others to research it. The main tasks and the action plan for ensuring the development of open data are outlined, which allows to structure and systematize the work of the executive power body, local self- government. The main functions of the public authority and the advantages of publishing public information in the form of open data for free use are determined. Quantitative composition of managers of information in the format of open data by organizational and legal form is highlighted. Results. The article examines the composition and problems of national participants of the open data system and defines the prospects and priorities of their development and interaction. The authors come to the conclusion that the solution of the problem of regulation by the public administrations of relations between managers of open data and their consumers involves the implementation by public administrations at the regional level of a policy of full openness. The work examines managers involved in the publication of information on competitions. Characteristic features of the introduction of open data in Ukraine were determined and approaches to improve the efficiency of this process were formed. Conclusions. The obtained results can be used for further prospective studies of the mechanisms of public authority regulation of relations between managers of open data and their consumers.en_US
dc.description.abstractДана стаття присвячена аналізу тенденцій розвитку інфраструктури відкритих даних, визначенню недоліків та переваг реалізації політики відкритих даних. У статті розглянуто сучасний стан доступу населення до публічної інформації через призму аналізу чинної законодавчої бази України та впровадження політики відкритих даних. Метою статті є висвітлення найбільш актуальних проблем сучасного етапу впровадження відкритих даних та шляхи їх вирішення. Предметом дослідження є інфраструктура відкритих даних. Аналіз ситуації з інкубаторами проєктів на основі відкритих і великих даних необхідний для популяризації даних та заохочення інших до їх дослідження. Окреслено основні завдання та план дій задля забезпечення розвитку відкритих даних, що дає змогу структурувати й систематизувати роботу органу виконавчої влади, місцевого самоврядування. Визначено основні функції органу публічної влади та переваги оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних для вільного використання. Висвітлюється кількісний склад розпорядників інформації у форматі відкритих даних за організаційно-правовою формою. У статті досліджено склад і проблематику національних учасників системи відкритих даних та визначено перспективи й пріоритети їх розвитку та взаємодії. Автори приходять до висновку, що розв`язання проблеми урегулювання публічною владою відносин між розпорядниками відкритих даних та їх споживачами передбачає реалізацію органами публічної влади на регіональному рівні політики повної відкритості. У роботі розглянуто розпорядників, що займаються публікацією інформації про конкурси. Визначено характерні риси впровадження відкритих даних в Україні та сформовано підходи до покращення ефективності цього процесу. Отримані результати можуть бути використані для подальших перспективних досліджень механізмів урегулювання публічною владою відносин між розпорядниками відкритих даних та їх споживачами.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherМиколаївський національний аграрний університетuk
dc.relation.ispartofModern Economics. № 43 : 57-65.uk
dc.subjectвідкриті даніuk
dc.subjectвеликі даніuk
dc.subjectпублічна інформаціяuk
dc.subjectрозпорядники інформаціїuk
dc.subjectopen datauk
dc.subjectbig datauk
dc.subjectpublic informationuk
dc.subjectmanagers of informationuk
dc.titleBasic measures to ensure the development of open data infrastructureuk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc35.072uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31521/modeconuk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8133-7355uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7699-5997uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6653-6583uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію