Формування професійної компетентності майбутніх правознавців в умовах сучасного інформаційно-освітнього середовища ЗВО
Анотації
У статті обґрунтовані особливості формування професійної компетентності майбутніх правознавців в умовах сучасного інформаційно-освітнього середовища ЗВО. Проаналізовано сутність і структурні компоненти освітньо-інформаційного середовища ЗВО та його можливості формування професійної компетентності майбутніх фахівців-юристів.Метою статті є визначення компонентів інформаційно-освітнього середовища ЗВО, яке забезпечить умови для ефективного формування професійної компетентності майбутніх правознавців.За результатами проведеного аналізу наукових джерел маємо, що науковці вважають ефективним освітньо-інформаційне середовище ЗВО, яке обов’язково містить такі структурні компоненти: просторово-предметний, соціальний і психолого-методичний. Враховуючи специфічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців-юристів, створене для цього інформаційно-освітнє середовище ЗВО повинно характеризуватися такими можливостями: відкритість, можливість розширення, масштабованість, інтегрованість, адаптованість, ресурсна надмірність. За результатами досліджень доведено, що дієве інформаційно-освітнє середовище ЗВО повинно забезпечувати: доступ студентів: до навчальних матеріалів, програм дисциплін (модулів), практик, до видань електронних бібліотечних систем і електронних освітніх ресурсів; фіксацію: ходу освітнього процесу, результатів навчальних досягнень студентів та зростання рівня професійної компетентності студентів; формування: електронного портфоліо майбутнього фахівця; ефективну взаємодію: між усіма учасниками освітнього процесу, зокрема синхронне і (або) асинхронне навчання.Враховуючи складність і багатоаспектність обраної тематики, перспективами наукових розвідок вважаємо необхідність подальших теоретичних досліджень та їхню практичну реалізацію. The article substantiates the peculiarities of the formation of professional competence of future legal scholars in the conditions of the modern informational and educational environment of higher education institutions. The essence and structural components of the educational and informational environment of higher educational institutions and its possibilities of forming the professional competence of future legal specialists are analyzed.The purpose of the article is to determine the components of the information and educational environment of higher educational institutions, which will provide conditions for the effective formation of professional competence of future legal scholars.Based on the results of the analysis of scientific sources, we have that scientists consider the educational and informational environment of higher education institutions to be effective, which necessarily contains the following structural components: spatial-subject, social and psychological-methodical. Taking into account the specific conditions for the formation of professional competence of future legal specialists, the information and educational environment of higher educational institutions created for this purpose should be characterized by the following possibilities: openness, the possibility of expansion, scalability, integration, adaptability, resource redundancy. Based on the results of research, it has been proven that an effective information and educational environment of higher education institutions should ensure: access of students: to educational materials, programs of disciplines (modules), practices, to publications of electronic library systems and electronic educational resources; recording: the course of the educational process, the results of students' educational achievements and the growth of the level of professional competence of students; formation of:
electronic portfolio of the future specialist; effective interaction: between all participants of the educational process, in particular synchronous and (or) asynchronous learning. Considering the complexity and multifacetedness of the chosen topic, we consider the need for further theoretical research and their practical implementation to be the perspectives of scientific exploration.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42490