dc.contributor.author | Секундант, С. | uk |
dc.contributor.author | Secundant, S. | en |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T07:45:04Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T07:45:04Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Секундант С. Ежен Дюпреель і Хаїм Перельман: нормативно-критичні засади «риторичного повороту» в сучасній філософії. Частина І [Текст] / С. Секундант // Sententiae. – 2022. – № 2. – С. 66-93. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42544 | |
dc.description.abstract | Мета статті – дати критичну оцінку методологічних, епістемологічних і філософських засад «риторичного повороту» в сучасній філософії як історико-філософського явища. У першій частині реконструйовано і критично оцінено методологічні й епістемологічні засади здійсненої Еженом Дюпреелем критики головних ознак «класичної філософії»: поняття «необхідного знання» і концепції прогресу. Також проаналізовано рецепцію тез Дюпрееля в працях Хаїма Перельмана «переломного» періоду (1947–1949). Доведено, що Дюпреелева критика має «аксіологічний» характер і зводиться до переоцінки принципів класичної методології й епістемології. Критикуючи вчення про необхідне знання з позицій гуманізму, Дюпреель свідомо реабілітує методологічні й епістемологічні принципи софістики (критичний реалізм, суб'єктивізм, прагматизм, плюралізм, релятивізм, конвенціоналізм тощо), але наділяє ці, а також інші поняття класичної епістемології новим, гуманістичним змістом. Перельман у цілому підтримує тези Дюпреелевої критики, посилюючи їх соціальну та гуманістичну спрямованість. У статті доведено, що критика класичної філософії обома зазначеними мислителями є обмеженою як з точки зору об'єкта, так і з точки зору принципів. Адже вона (1) дає спрощений образ «класичної філософії», (2) базується на нерозумінні принципово концептуального й конструктивного характеру філософського знання, (3) здійснюється з позицій «соціально орієнтованого реалізму», а тому (4) не стосується епістемологічних принципів ідеалістичних і релігійних течій та (5) веде до відокремлення філософії від наукового та релігійного знання. | uk |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to give a critical assessment of the methodological, epistemological and philosophical principles of the “rhetorical turn” as a historico-philosophical phenomenon in contemporary philosophy. The first part offers a reconstruction and a critical assessment of the methodological and epistemological foundations of Eugène Dupréel's critique of the key features of “classical philosophy”, namely, the concept of necessary knowledge and the concept of progress. These are supplemented by a brief analysis of Chaїm Perelman’s reception of Dupréel's theses in his works of the so-called “turning point” period (1947–1949). It is shown that Dupréel's critique is “axiological” in nature and consists in his reassessment of the principles of classical methodology and epistemology. In his critique of the doctrine of necessary knowledge from the standpoint of humanism, Dupréel wittingly vindicates the methodological and epistemological principles of sophistry (critical realism, subjectivism, pragmatism, pluralism, relativism, conventionalism, etc.), but endows these, as well as other concepts of classical epistemology, with a new, humanistic, meaning. Perelman generally supports the main points of Dupréel's criticism, strengthening their social and humanistic orientation. This article demonstrates that the criticism of classical philosophy offered by both thinkers is limited in terms of both its subject and its principles. After all, it (1) provides a simplified image of “classical philosophy”, (2) is based on a misunderstanding of the fundamentally conceptual and constructive nature of philosophical knowledge, (3) is carried out from the standpoint of “socially oriented realism”, and, therefore, (4) has no bearing on the epistemological principles of idealistic and religious movements,(5) leading to the separation of philosophy from scientific and religious knowledge. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 2 : 66-93. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/628 | |
dc.subject | класична філософія | uk |
dc.subject | некласична філософія | uk |
dc.subject | нова риторика | uk |
dc.subject | софістика | uk |
dc.subject | філософія цінностей | uk |
dc.subject | монізм | uk |
dc.subject | плюралізм | uk |
dc.subject | епістемологія | uk |
dc.subject | classical philosophy | en |
dc.subject | non-classical philosophy | en |
dc.subject | new rhetoric | en |
dc.subject | sophistry | en |
dc.subject | philosophy of values | en |
dc.subject | monism | en |
dc.subject | pluralism | en |
dc.subject | epistemology | en |
dc.title | Ежен Дюпреель і Хаїм Перельман: нормативно-критичні засади «риторичного повороту» в сучасній філософії. Частина І | uk |
dc.title.alternative | Eugène Dupréel and Chaїm Perelman: the normative and critical principles of the «rhetorical turn» in contemporary philosophy. Part 1 | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Dominicy, M. (2007). Perelman et l’École de Bruxelles. Centre Perelman de Philosophie du Droit. Laboratoire de Linguistique Textuelle et de Pragmatique Cognitive. Bruxelles: Éditions de l’Université de Bruxelles. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1906). Essai sur les Catégories. Bruxelles: Henri Lamertin. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E.(1911). Sur les rapports de la logique et de la sociologie ou Théorie des idées confuses. Revue de Métaphysique et de Morale, 19(4), 517-522. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1912). Le rapport social: Essai sur l’objet et la méthode de la sociologie. Paris: Alcan. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1922). La Légende Socratique et les Sources de Platon. Bruxelles: Robert Sand. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1925a). Convention et Raison. Revue de Métaphysique et de Morale, 32(3), 283-310. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1925b). La sociologie et les problèmes de la connaissance. Revue de l’institut de Sociologie, 5(2), 1-23. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1928a). De la Nécessité. Archives de la Société Belge de Philosophie. 1(1), 70-105. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1928b). La valeur du progrès. In E. Dupréel, Deux essais sur le progrès. Bruxelles: Lamartin. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1932). Traité de morale (Vol. 1-2). Bruxelles: Éditions de la Revue de l’Université. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, Е. (1933). La Cause et l’intervalle ou Ordre et Probabilité. Archives de la Société Belge de Philosophie, 5(2), 8-51. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1934). Les Deux Racines de la Valeur du Vrai. Revue de l’Université de Bruxelles, 40(2), 176-189. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, Е. (1939a). Esquisse d’une philosophie des valeurs. Paris: Alcan. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1939b). Les sophistes: Protagoras, Gorgias, Prodicus, Hippias. Paris: Alcan. | fr |
dc.relation.references | Dupréel, E. (1948). Les sophistes: Protagoras, Gorgias, Prodicus, Hippias. Neuchâtel: Griffon. | fr |
dc.relation.references | Frank, D. A., & Bolduc, M. (2003). Chaïm Perelman’s “First Philosophies and Regressive Phi-losophy”: Commentary and Translation. Philosophy and Rhetoric, 36(3), 177-188. https://doi.org/10.1353/par.2003.0026 | en |
dc.relation.references | Frank, D. A., & Bolduc, M. (2004). From Vita contemplativa to vita activa: Chaïm Perelman and Lucie Olbrechts-Tyteca’s Rhetorical Turn. Advances in the History of Rhetoric, 7(1), 65-86. https://doi.org/10.1080/15362426.2004.10557226 | en |
dc.relation.references | Frank, D. A., & Driscoll, W. (2010). A Bibliography of the New Rhetoric Project. Philosophy and Rhetoric, 43(4), 449-466. https://doi.org/10.5325/philrhet.43.4.0449 | en |
dc.relation.references | Kopperschmidt, J. (2006). Was ist neu an der Neue Rhetorik? In J. Kopperschmidt (Hrsg.), Die Neue Rhetorik Studien zu Chaim Perelman (S. 9-72). München: Wilhelm Fink. | de |
dc.relation.references | Mansion, А. (1924). Bulletin d’histoire de la philosophie ancienne. Revue néo-scolastique de philosophie,26.2(2), 214-234. https://doi.org/10.3406/phlou.1924.2376 | fr |
dc.relation.references | Morlet, S., & Munnich, O. (Eds.). (2021). Les études philoniennes : regards sur cinquante ans de recherche (1967-2017). Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004462724 | fr |
dc.relation.references | Nicolas, B. (1939). Eugène Dupréel, Esquisse d’une philosophie des valeurs. Revue néo-scolastique de philosophie,42.2(64), 624-627. | fr |
dc.relation.references | Nicolas, L. (2016). Le projet rhétorique de Chaїm Perelman à la lumière de sa correspondance. In M. Angenot, M. A. Bernier & M. Côté (Eds.), Renaissances de la rhétorique. Perelman au-jourd’hui(pp. 29-52). Montreal: Nota bene. | fr |
dc.relation.references | Oesterreich, P. L. (2003). Philosophie der Rhetorik. Bamberg: Buchners. | de |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1931). Esquisse d’une logistique des valeurs. Revue de l’Université de Bruxelles, 36(3-4), 486-496. | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1932). A propos de la philosophie de M. Dupréel. Revue de l’Université de Bruxelles,37(3), 385-399. | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1939). Étude sur Gottlob Frege. Revue de l’Université de Bruxelles, 44(2), 224-227. | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1945). De la Justice. Bruxelles: Université Libre de Bruxelles. | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1947). Fragments pour la théorie de la connaissance de M. E. Dupréel. Dialectica, 1(4), 354-366. https://doi.org/10.1111/j.1746-8361.1947.tb00505.x | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1948). Fragments pour la théorie de la connaissance de M. E. Dupréel. Dialectica, 2(1), 63-277. https://doi.org/10.1111/j.1746-8361.1948.tb00671.x | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1968). A propos d’Eugène Dupréel Contribution à un portrait philosophique. Revue internationalede philosophie, 22(83-84), 227-237. | fr |
dc.relation.references | Perelman, Ch. (1979). L’originalité de la pensée d’Eugène Dupréel (à l’occasion du centenaire de sa naissance. Bulletin de la Classe des lettres et des sciences morales et politiques, 65(3-4), 60-71. https://doi.org/10.3406/barb.1979.55384 | fr |
dc.relation.references | Séguy-Duclot, A. (2022). La philosophie contemporaine XXe et XXIe siècles. Paris: Ellipses. | fr |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/sent41.02.066 | |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0001-6724-4956 | |