Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorЄпіфанова, І. Ю.uk
dc.contributor.authorКаспірович, А. В.uk
dc.contributor.authorYepifanova, I.en
dc.contributor.authorKaspirovych, A.en
dc.date.accessioned2024-06-03T07:18:10Z
dc.date.available2024-06-03T07:18:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationЄпіфанова І. Ю., Каспірович А. В. Використання підходу життєвого циклу для аналізу галузевої специфіку управління виробничим підприємством. Innovation and Sustainability. 2024. № 1. С. 133-141.uk
dc.identifier.issn2786-5940
dc.identifier.issn2786-5959
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42566
dc.description.abstractВ статті запропоновано розділити життєві цикли продукту та операційного процесу для виробничого підприємства з метою детальніше проаналізувати галузеву специфіку моделі управління виробничим підприємством. Авторами наводиться опис стадій життєвого циклу окремо продукту та окремо виробничого процесу, що дозволяє точніше сформувати умови, в яких відбувається зростання, розвиток та занепад виробничих підприємств. Таким чином представлення предметної області дослідження у вигляді матриці «Процес – Продукт» дозволяє проаналізувати варіативність підходів до управління саме виробничим бізнесом. В роботі наводиться певний алгоритм вибору підходу до управління в залежності від ситуації на ринку та поточної позиції підприємства в конкурентній боротьбі. Авторами запропоновані стадії життєвого циклу виробничого бізнесу, в т.ч. наводиться опис кожної стадії по основним характеристикам моделі управління. В роботі наводиться базовий сценарій руху підприємства по життєвому циклу з урахуванням ризиків та фінансової ефективності бізнесу. Проаналізовані найбільш імовірні ризики для керівництва під час прийняття управлінських рішень на переході між стадіями, виявлено природу їх виникнення та критерії прояву. Таким чином, запропоновані інструменти дозволяють розширити можливості для керівництва підприємства по прийняттю своєчасних та доцільних управлінських рішень.uk
dc.description.abstractThe article raises the issue of expanding the management toolkit for managers of manufacturing enterprises by structuring business development using the life cycle methodology. The author proposes to separate the life cycles of a product and an operational process for a manufacturing enterprise in order to analyze in more detail the industry specifics of the manufacturing enterprise management model. The authors describe the stages of the life cycle of a product and a production process separately, which allows to more accurately formulate the conditions under which the growth, development and decline of manufacturing enterprises occur. Thus, the presentation of the subject area of the study in the form of a "Process - Product" matrix allows analyzing the variability of approaches to managing the manufacturing business. The paper provides a certain algorithm for choosing an approach to management depending on the market situation and the current position of the enterprise in the competitive struggle. In other words, this tool allows structuring strategic alternatives for further steps of the business in the market. The authors also propose the stages of the life cycle of a manufacturing business, including a description of each stage according to the main characteristics of the management model. The paper provides a basic scenario of the enterprise's movement through the life cycle, taking into account the risks and financial efficiency of the business. Thus, this approach forms a roadmap for business development from a startup to a full-fledged business. The most probable risks for management in making management decisions in the transition between stages are analyzed, the nature of their occurrence and the criteria for their manifestation are identified. Summarizing, it can be concluded that the proposed tools allow expanding the possibilities for the management of the enterprise to make timely and appropriate management decisions.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofInnovation аnd Sustainability. № 1 : 133-141.en
dc.relation.urihttps://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/245
dc.subjectжиттєвий циклuk
dc.subjectвиробничий процесuk
dc.subjectматриця «процес – продукт»uk
dc.subjectпідходи до управлінняuk
dc.subjectмодель управлінняuk
dc.subjectхарактеристики моделіuk
dc.subjectстадія життєвого циклуuk
dc.subjectризикиuk
dc.subjectтригери переходуuk
dc.subjectlife cycleen
dc.subjectproduction processen
dc.subjectprocess-product matrixen
dc.subjectmanagement approachesen
dc.subjectmanagement modelen
dc.subjectmodel characteristicsen
dc.subjectlife cycle stageen
dc.subjectrisksen
dc.subjecttransition triggersen
dc.titleВикористання підходу життєвого циклу для аналізу галузевої специфіку управління виробничим підприємствомuk
dc.title.alternativeUse of the life cycle approach to analyze the industry specifics of managing a manufacturing enterpriseen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc658
dc.relation.referencesGreiner, L. E. Evolution and revolution as organizations grow, Harvard Business Review, 1972, pp 37–46.en
dc.relation.referencesGregg A. Lichtenstein and Thomas S. Lyons. Revisiting the business life-cycle, ENTREPRENEURSHIP AND INNOVATION Vol 9, 2008, No 4, P.241-250en
dc.relation.referencesAdizes, I. Corporate Life Cycles: How and Why Corporations Grow and Die and What to Do About It, Prentice Hall, Englewood-Cliffs, 1989en
dc.relation.referencesProject Production Institute. Introduction to Project Production Management. URL: https://projectproduction.org (дата звернення: 02.02.2024).en
dc.relation.referencesКавецький В.В. Сучасні системи управління плануванням та організацією виробництва. Ефективна економіка №12, 2021.uk
dc.relation.referencesHayes, R. H. and S. C. Wheelwright. Link manufacturing process and product life cycles. Harvard Business Review, 1979, P.133-135.en
dc.relation.referencesDarush Yazdanfar and Peter Öhman, Life cycle and performance among SMEs: Swedish empirical evidence, The Journal of Risk Finance Vol. 15 No. 5, 2014, P. 555-571en
dc.relation.referencesArnoldo C. Hax and Nicolas S. Majluf. The life-cycle approach to strategic planning. WP#1493-83, 1983, 37p.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/ins.2024.1.133.141
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0391-9026
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0008-0691-1936


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію