Сценарії формування резервів підвищення економічної ефективності підприємств сфери послуг з орієнтацією на інноваційний розвиток
Автор
Лупак, Р. Л.
Наконечна, Н. В.
Lupak, R.
Nakonechna, N.
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
У статті відмічено пріоритетні завдання та цілі підприємств сфери послуг, вирішення яких вимагає застосування прогресивних підходів і до них віднесено формування резервів. Наголошено, що формування резервів є основним елементом забезпечення економічної ефективності підприємницької діяльності, а особливо важливо коли передбачається посилення інноваційного розвитку. В міру галузевої приналежності сценарії формування резервів підприємств можуть відрізнятися і відповідно потребують ґрунтовного теоретикометодичного та науково-прикладного обґрунтування. Виявлено відсутність універсального підходу до формування резервів підвищення економічної ефективності підприємств сфери послуг, який би одночасно орієнтувався на розвиток інноваційної діяльності. Запропоновано формування резервів підвищення економічної ефективності підприємств сфери послуг з орієнтацією на інноваційний розвиток здійснювати за сценаріями цінової та маркетингової політики. До інструментарію цінової політики віднесено розпродаж, кредитування, дисконтування, беззбитковість, цільові ціни та ін. Натомість у маркетинговій політиці пріоритетне значення надано такому інструментарію, як диверсифікація послуг, брендменеджмент, бенчмаркінг, цифровізація, технологічне співробітництво та ін. The article notes the priority tasks and goals of enterprises in the service sector, the solution of which
requires the use of progressive approaches, and the formation of reserves is attributed to them. It is emphasized
that the formation of reserves is the main element of ensuring the economic efficiency of entrepreneurial activity,
and it is especially important when the strengthening of innovative development is expected. Depending on the
industry, the scenarios for the formation of enterprise reserves may differ and, accordingly, require a thorough
theoretical-methodical and scientific-applied justification. The absence of a universal approach to the formation
of reserves for increasing the economic efficiency of enterprises in the service sector, which would
simultaneously focus on the development of innovative activities, was revealed. It is important for enterprises in
the service sector to master universal approaches to the formation of reserves, which allow both to ensure
economic efficiency, innovative development, and to strengthen the readiness to overcome existential challenges
and threats. It is appropriate to follow a structural approach, according to which the allocation of reserves will
take place according to clear criteria, according to the principles of balance and rationality. It is suggested that
the formation of reserves for increasing the economic efficiency of enterprises in the service sector with an
orientation towards innovative development should be carried out according to price and marketing policy
scenarios. The tools of price policy include sales, lending, discounting, break-even, high and target prices, etc.
Instead, in the marketing policy, priority is given to tools such as diversification of services, brand management,
benchmarking, digitalization, technological cooperation, etc.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42584