Післявоєнне відновлення та зростання обсягів будівництва автомобільних доріг
Анотації
Проведений аналіз протяжності автомобільних доріг загального користування в Україні порівняно із провідними
країнами світу. Виявлено позитивні тенденції на ринку будівництва і ремонту доріг, пов’язані з реформуванням
дорожньої галузі. Наведена оцінка якості доріг та їх насиченість порівнянні с іншими країнами світу.
Досліджені проблемні питання власного виробництва та імпорту бітуму. Показана імпортна залежність України
та нестача органічного в’яжучого, практична відсутність будівництва бетонних доріг. Приведений аналіз розробки
та вдосконалення нормативної бази проектування та будівництва автомобільних доріг.
Показані перспективи реалізації механізму державно-приватного партнерства з врахуванням світового досвіду
Обгрунтована необхідність реалізації механізму державно-приватного партнерства, зокрема, через механізм концесії.
Потребує подовження оновлення нормативно-правова база з орієнтацію на вимоги ЄС з впровадженням міжнародних
стандартів. Реалізація вказаних заходів сприятиме підвищенню рівня обґрунтованості оперативних і стратегічних
управлінських рішень для забезпечення ефективного функціонування та розвитку підприємств дорожньої галузі
України. The socio-economic development of a country and its integration into the global community largely depend on the level of
road maintenance. The issue of road maintenance has become especially relevant and important during the period of martial law,
since, for obvious reasons, roads are critical infrastructure facilities. Of course, the treatment of such facilities should be
appropriate to their purpose. All of this requires research, assessment of the effects of the war on the condition of roads due to
their destruction, and development of measures to improve the state of road construction. An important role is assigned to the
resource base of road construction - first of all, the availability of bitumen and mineral fillers.
The length of public roads in Ukraine is analyzed in comparison with the leading countries of the world. Positive trends in the
market of road construction and repair related to the reform of the road sector are identified. The quality of roads and their
saturation in comparison with other countries of the world is assessed.
The problematic issues of domestic production and imports of bitumen are investigated. The article shows Ukraine's import
dependence and lack of organic binder, as well as the practical absence of concrete road construction. The author analyzes the
development and improvement of the regulatory framework for the design and construction of roads.
Prospects for the implementation of the public-private partnership mechanism are shown, taking into account international
experience The necessity of implementing the public-private partnership mechanism, in particular, through the concession
mechanism, is substantiated. The regulatory framework needs to be updated to meet EU requirements and implement
international standards. The implementation of these measures will help to increase the level of validity of operational and strategic
management decisions to ensure the effective functioning and development of Ukrainian road sector enterprises.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42657