До визначення стійкості руху автопоїзда з частково заповненою цистерною
Автор
Сахно, В. П.
Цимбал, C. В.
Попелиш, Д. М.
Sakhno, V.
Tsymbal, S.
Popelych, D.
Дата
2023Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
При проектуванні та виготовленні цистерн для перевезень рідких вантажів необхідно враховувати форму цистерни, рівень заповнення рідиною та природну частоту розбризкування рідини в цистерні, оскільки ці фактори є важливими та впливають на стійкість руху. За невизначеності бічних сил, що діють у частково заповненій цистерні, за основний показник поперечної стійкості автопоїзда-цистерни можна брати максимальну швидкість початку гальмування, за якої ще забезпечується стійкість руху. При дослідженні стійкості руху автопоїзда розглядається зазвичай плоскопаралельний рух його ланок. Приймають, що нормальні реакції опорної поверхні на колеса лівого і правого бортів однакові. За таких умов стійкість руху розглядається для плоскої моделі автопоїзда. Проте при русі автопоїзда з частково заповненою цистерною можуть суттєво змінитися реакції опорної поверхні на колеса ланок автопоїзда. Для визначення цього явища були складені рівняння автопоїзда як у плоскопаралельному русі, так і в поздовжній вертикальній і поперечній площинах. Інтегрування рівнянь руху виконано для автопоїзда у складі автомобіля-тягача DAF XF95 і напівпричепацистерни, заповненої на 50 % (8000 л) і цього ж автопоїзда з таким же жорстким вантажем. У результаті
інтегрування отриманої системи рівнянь було встановлено, що при гальмуванні автопоїзда з частково
заповненою цистерною внаслідок руху рідини в самій цистерні виникає бічна сила, що залежить від великої
кількості факторів, які аналітично визначити не можливо. Ця сила призводить до зміни нормальних реакцій
опорної поверхні на колеса осей і бортів автопоїзда. Водночас реакція на колесах обох бортів автомобілятягача збільшується, а на колесах возика напівпричепа – зменшується. Пояснюється це дією рідкого
вантажу на стінки цистерни. При цьому показано, що узагальнюючим параметром, який характеризує
стійкість прямолінійного руху автопоїзда з частково заповненою цистерною (50 % від повного об’єму) в
режимі гальмування, слід приймати початкову швидкість руху, за якої автомобіль-тягач і напівпричіп не
виходять за межі ширини смуги руху. За обраного критерію отримані початкові швидкості гальмування, за
яких забезпечується стійкість автопоїзда. Ці швидкості при коефіцієнті зчеплення коліс з опорною
поверхнею у межах = 0,6 становили для автопоїзда з жорстким і рідким вантажем відповідно 16,1 і 26,9
м/с. Тому в конструкціях цистерн необхідно передбачити спеціальні пристрої, зокрема внутрішні
перегородки, що підвищували б стійкість автопоїзда в процесі гальмування. When designing and manufacturing tanks for the transportation of liquid cargo, it is necessary to take into account the shape
of the tank, the level of liquid filling and the natural frequency of splashing of the liquid in the tank, as they are important factors
and affect the stability of the movement. Due to the uncertainty of the lateral forces acting in a partially filled tank, the maximum
speed of the start of braking, at which the stability of the movement is still ensured, can be taken as the main indicator of the
lateral stability of the tank train. When studying the stability of a road train, as a rule, plane-parallel movement of its links is
considered. At the same time, it is considered that the normal reactions of the support surface on the starboard and port wheels
are the same. Under this condition, stability of movement is considered for a flat model of a road train. However, when the road
train is moving with a partially filled tank, the reactions of the support surface on the wheels of the road train links may change
significantly. To determine this phenomenon, the equations of the road train were compiled both in plane-parallel motion and in
the longitudinal vertical and transverse planes.
The integration of the equations of motion is performed for a road train consisting of a DAF XF95 tractor and a tank semitrailer filled to 50 % (8000 L) and the same road train with the same rigid load. As a result of the integration of the obtained system
of equations, it was established that during braking of a road train with a partially filled tank, due to the movement of liquid in the
tank itself, a lateral force arises, which depends on a large number of factors that cannot be determined analytically. This force
leads to a change in the normal reactions of the support surface on the wheels of the axles and sides of the road train. At the
same time, the reaction on the wheels of both sides of the tractor vehicle increases, and on the wheels of the semi-trailer -
decreases. This is explained by the effect of liquid cargo on the walls of the tank. At the same time, it is shown that the generalizing
parameter that characterizes the stability of the straight-line movement of a road train with a partially filled tank (50 % of the full
volume) in the braking mode should be taken as the initial speed at which the tractor and semi-trailer do not exceed the width of
the traffic lane. Based on the selected criterion, the initial braking speeds are obtained, at which the stability of the road train is
ensured. These velocities, with a coefficient of adhesion of the wheels to the supporting surface in the range of = 0.6, were 16.1
and 26.9 m/s for the road train with hard and liquid cargo, respectively. Therefore, it is necessary to provide special devices in the
tank structures, in particular internal partitions, which would increase the stability of the road train during the braking process.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42683