Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСахно, В. П.uk
dc.contributor.authorЦимбал, C. В.uk
dc.contributor.authorПопелиш, Д. М.uk
dc.contributor.authorSakhno, V.en
dc.contributor.authorTsymbal, S.en
dc.contributor.authorPopelych, D.en
dc.date.accessioned2024-06-10T10:32:53Z
dc.date.available2024-06-10T10:32:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationСахно В. П. До визначення стійкості руху автопоїзда з частково заповненою цистерною [Текст] / В. П. Сахно, C. В. Цимбал, Д. М. Попелиш // Вісник машинобудування та транспорту. – 2023. – № 1. – С. 138-146.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.issn2413-4503
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42683
dc.description.abstractПри проектуванні та виготовленні цистерн для перевезень рідких вантажів необхідно враховувати форму цистерни, рівень заповнення рідиною та природну частоту розбризкування рідини в цистерні, оскільки ці фактори є важливими та впливають на стійкість руху. За невизначеності бічних сил, що діють у частково заповненій цистерні, за основний показник поперечної стійкості автопоїзда-цистерни можна брати максимальну швидкість початку гальмування, за якої ще забезпечується стійкість руху. При дослідженні стійкості руху автопоїзда розглядається зазвичай плоскопаралельний рух його ланок. Приймають, що нормальні реакції опорної поверхні на колеса лівого і правого бортів однакові. За таких умов стійкість руху розглядається для плоскої моделі автопоїзда. Проте при русі автопоїзда з частково заповненою цистерною можуть суттєво змінитися реакції опорної поверхні на колеса ланок автопоїзда. Для визначення цього явища були складені рівняння автопоїзда як у плоскопаралельному русі, так і в поздовжній вертикальній і поперечній площинах. Інтегрування рівнянь руху виконано для автопоїзда у складі автомобіля-тягача DAF XF95 і напівпричепацистерни, заповненої на 50 % (8000 л) і цього ж автопоїзда з таким же жорстким вантажем. У результаті інтегрування отриманої системи рівнянь було встановлено, що при гальмуванні автопоїзда з частково заповненою цистерною внаслідок руху рідини в самій цистерні виникає бічна сила, що залежить від великої кількості факторів, які аналітично визначити не можливо. Ця сила призводить до зміни нормальних реакцій опорної поверхні на колеса осей і бортів автопоїзда. Водночас реакція на колесах обох бортів автомобілятягача збільшується, а на колесах возика напівпричепа – зменшується. Пояснюється це дією рідкого вантажу на стінки цистерни. При цьому показано, що узагальнюючим параметром, який характеризує стійкість прямолінійного руху автопоїзда з частково заповненою цистерною (50 % від повного об’єму) в режимі гальмування, слід приймати початкову швидкість руху, за якої автомобіль-тягач і напівпричіп не виходять за межі ширини смуги руху. За обраного критерію отримані початкові швидкості гальмування, за яких забезпечується стійкість автопоїзда. Ці швидкості при коефіцієнті зчеплення коліс з опорною поверхнею у межах  = 0,6 становили для автопоїзда з жорстким і рідким вантажем відповідно 16,1 і 26,9 м/с. Тому в конструкціях цистерн необхідно передбачити спеціальні пристрої, зокрема внутрішні перегородки, що підвищували б стійкість автопоїзда в процесі гальмування.uk
dc.description.abstractWhen designing and manufacturing tanks for the transportation of liquid cargo, it is necessary to take into account the shape of the tank, the level of liquid filling and the natural frequency of splashing of the liquid in the tank, as they are important factors and affect the stability of the movement. Due to the uncertainty of the lateral forces acting in a partially filled tank, the maximum speed of the start of braking, at which the stability of the movement is still ensured, can be taken as the main indicator of the lateral stability of the tank train. When studying the stability of a road train, as a rule, plane-parallel movement of its links is considered. At the same time, it is considered that the normal reactions of the support surface on the starboard and port wheels are the same. Under this condition, stability of movement is considered for a flat model of a road train. However, when the road train is moving with a partially filled tank, the reactions of the support surface on the wheels of the road train links may change significantly. To determine this phenomenon, the equations of the road train were compiled both in plane-parallel motion and in the longitudinal vertical and transverse planes. The integration of the equations of motion is performed for a road train consisting of a DAF XF95 tractor and a tank semitrailer filled to 50 % (8000 L) and the same road train with the same rigid load. As a result of the integration of the obtained system of equations, it was established that during braking of a road train with a partially filled tank, due to the movement of liquid in the tank itself, a lateral force arises, which depends on a large number of factors that cannot be determined analytically. This force leads to a change in the normal reactions of the support surface on the wheels of the axles and sides of the road train. At the same time, the reaction on the wheels of both sides of the tractor vehicle increases, and on the wheels of the semi-trailer - decreases. This is explained by the effect of liquid cargo on the walls of the tank. At the same time, it is shown that the generalizing parameter that characterizes the stability of the straight-line movement of a road train with a partially filled tank (50 % of the full volume) in the braking mode should be taken as the initial speed at which the tractor and semi-trailer do not exceed the width of the traffic lane. Based on the selected criterion, the initial braking speeds are obtained, at which the stability of the road train is ensured. These velocities, with a coefficient of adhesion of the wheels to the supporting surface in the range of  = 0.6, were 16.1 and 26.9 m/s for the road train with hard and liquid cargo, respectively. Therefore, it is necessary to provide special devices in the tank structures, in particular internal partitions, which would increase the stability of the road train during the braking process.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 1 : 138-146.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/318
dc.subjectавтопоїздuk
dc.subjectжорсткий вантажuk
dc.subjectрідкий вантажuk
dc.subjectрівняння рухуuk
dc.subjectреакція опорної поверхніuk
dc.subjectшвидкістьuk
dc.subjectгальмуванняuk
dc.subjectстійкістьuk
dc.subjectroad trainen
dc.subjectrigid cargoen
dc.subjectliquid cargoen
dc.subjectequations of motionen
dc.subjectreaction of the supporting surfaceen
dc.subjectspeeden
dc.subjectbrakingen
dc.subjectstabilityen
dc.titleДо визначення стійкості руху автопоїзда з частково заповненою цистерноюuk
dc.title.alternativeTo determine the stability of the road train with a partially filled tankeren
dc.typeArticle
dc.identifier.udc629.113
dc.relation.referencesRollover stability analysis of tankvehicles based on the solution of liquidsloshing in partially filled tanks / Xue-lian Zheng at al. Advances in Mechanical Engineering. 2017, Vol. 9(6). Р. 1–26. DOI: 10.1177/1687814017703894en
dc.relation.referencesSafety per-formance of tank cars in accidents: probabilities of ladingloss / Т. Т. Treichel et al. Report RA-05e02. 2006. Washington, DC: RSI-AAR Railroad Tank Car Safety Research and Test Proj-ect, Association of American Railroads. URL: https://railtec.illinois.edu/report/safety-performance-of-tank-cars-in-accidents-probabilities-of-lading-loss-ra-05-02/en
dc.relation.referencesReliability and safetyanalysis methodology for identification of drivers’ erro-neous actions / W. Wuhong et al. Int J Automot Techn. 2010. No 11. Р. 873–881. DOI: 10.1007/s12239-010-0104-3en
dc.relation.referencesА safety-basedbehavioural approaching model with various drivingcharacteristics / W. Wuhong et al. Transport Res C: Emer. 2011. No 19. Р. 1202–1214. URL: https://doi.org/10.1177/1687814017703894en
dc.relation.referencesRollover stability analysis of liquid tank truck taking into account the road profiles / Tran Van Nhu et al. Journal of Applied Engineering Science. 2022. Vol. 20. Br. 4. Str. 1133–1142. DOI: 10.5937/jaes0-36578.en
dc.relation.referencesKhalifa A. F., Arafa M. H., El-Sherbini M. G. Numerical and experimental analysis of sloshingh in rectangular tanks. J.Eng. Appl. Sci. 2007. No 54. Р. 501–516. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sxsrf=AJOqlzXqjTqoJXiKNmiaPiUxen
dc.relation.referencesEl-Dannanh An experimental investigation of hydrodynamic damping due to vertical baffle arrangements in a rectangular tank / M. F Younes at al. Proc. IMeche. Part M: J. Eng. Maritime Environ. 2007. No 221. P. 115–123. DOI:10.1243/14750902JEME59en
dc.relation.referencesYukun Chen, Zehong Deng, Yueshe Wang. Free liquid surface sloshing in a tank of a moving vehicle and its suppression. Interfac Phenom Heat Transfer. 2020. Vol. 8. Issue 2. P. 147–163. DOI: 10.1615/InterfacPhenomHeatTransfer.2020034199.en
dc.relation.referencesTheory and experiments on driving stability of tank trucks under dangerous working conditions / Di Yu at al. Journal of Vibroengineering. 2015, Vol. 17. Issue 5. P. 2521–2534. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-bd&q=the+stability+of+tank-vehiclesen
dc.relation.referencesШарнірно-зчленовані автобуси. Маневреність та стійкість: монографія / В. П. Сахно та ін. Луцьк: ІВВ Луцького НТУ, 2021. 288 с.uk
dc.relation.referencesПопелиш Д. М. До визначення поперечної стійкості автомобіля-цистерни. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки»: науковий журнал. 2022. Вип. 3(53). С. 291–300. DOI: 10.33744/2308-6645-2022-3-53- 291-300.uk
dc.relation.referencesДо стійкості автоцистерни в гальмівному режимі / Д. М. Попелиш та ін. Автошляховик України. 2019. № 1(257). С. 27–32. DOI:10.33868/0365-8392-2019-1-257-27-32.uk
dc.relation.referencesСахно В. П., Поляков В.М., Стельмащук В.В., Попелиш Д.М. До визначення стійкості руху триланкового причіпного автопоїзда у гальмівному режимі. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті: науковий журнал. Луцьк: ЛНТУ, 2022. № 1(18). С. 143–154. ISSN 2313-5425.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-138-146


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію