dc.contributor.author | Рудько, І. М. | uk |
dc.contributor.author | Бакай, Б. Я. | uk |
dc.contributor.author | Каратник, І. Р. | uk |
dc.contributor.author | Гобела, В. М. | uk |
dc.contributor.author | Радяк, І. В. | uk |
dc.contributor.author | Rudko, I. | en |
dc.contributor.author | Bakay, B. | en |
dc.contributor.author | Karatnyk, I. | en |
dc.contributor.author | Gobela, V. | en |
dc.contributor.author | Radiak, I. | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T11:41:28Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T11:41:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Рудько І. М., Бакай Б. Я., Каратник І. Р., Гобела В. М., Радяк І. В. Компенсатори переміщень тримальних канатів підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 1. С. 121-128. | uk |
dc.identifier.issn | 2415-3486 | |
dc.identifier.issn | 2413-4503 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42687 | |
dc.description.abstract | Підвісні дороги для транспортування лісоматеріалів за технологічністю, питомими
енерговитратами, матеріаломісткістю та рівнем негативного впливу на довкілля в складних природних
умовах експлуатування є достатньо ефективними, порівняно з аналогічними типами машин. Оскільки у
лісопромисловому виробництві зазвичай застосовують нестаціонарні підвісні дороги, які
характеризуються полегшеною конструкцією з відносно невеликими запасами міцності елементів
канатної оснастки, то для такого типу доріг важливими чинниками їхньої ефективної роботи є
надійність і безпечність експлуатування тримальних канатів. Тримальні канати з метою зменшення
вартості та тривалості виконання монтажно-демонтажних робіт зазвичай жорстко закріплюють до
дерев, пнів або штучних опор. Така схема закріплення канатів є зручною у технічному плані, однак не
дозволяє забезпечити постійний натяг тримальних канатів під час руху каретки з вантажем уздовж
прольоту, при вітровому навантаженні, можливих коливаннях температури, обледенінні елементів
конструкцій, аварійних ситуаціях. Як наслідок, інтенсивна зміна натягу канатів у процесі їхньої
експлуатації спричиняє виникнення динамічних навантажень і коливань канатної оснастки, а також
нерівномірне і пришвидшене зношування тримальних канатів, зниження їхньої довговічності. Для таких
умов з метою підвищення надійності роботи канатної оснастки підвісних доріг для транспортування
лісоматеріалів (як окремих наявних зразків техніки, так і новітніх) запропоновано оснащувати їх
компенсаторами переміщень тримальних канатів. Проаналізувавши низку прототипних пристроїв, які
ефективно застосовують у суміжних галузях промисловості, зроблено висновок, що для умов
лісопромислового виробництва раціональними можна вважати пневматичні, механічні та гідравлічні
конструкції компенсаторів. Тому, зважаючи на зазначене, виконано детальний розрахунок та
спроєктовано основні технічні елементи компенсатора, розроблено схему керування його робочим
органом, з використанням програмного комплексу Autodesk Inventor проаналізовано його напруженодеформований стан. Використання раціональних конструкцій компенсаторів і відповідних схем керування
їхніми робочими органами створить передумови для надійної й безпечної експлуатації підвісних доріг для
транспортування лісоматеріалів у різних режимах роботи й рельєфно-кліматичних умовах, мінімізує
ймовірність виникнення аварійних ситуацій. | uk |
dc.description.abstract | Cableways for timber transportation are quite effective in terms of manufacturability, specific energy consumption, material
capacity and the negative impact level on the environment in difficult natural operating conditions, compared to similar types of
machines. Since non-stationary cableways are usually used in forestry production, which are characterized by a light construction
with relatively small safety margins of cable equipment elements, then for this type of roads, the reliability and safety of the skylines
work are important factors for their effective operation. In order to reduce the cost and duration of installation and dismantling
operations, the skylines are usually rigidly fixed to trees, stumps or artificial supports. Such a cable fastening scheme is technically
convenient, but it does not allow for constant tension of the skylines when the carriage with the load is moving along the span,
under wind load, possible temperature fluctuations, icing of structural elements, and emergency situations. As a result, intensive
changes in cable tension during their operation cause dynamic loads and vibrations in the cable rigging, as well as uneven and
accelerated wear of the skylines, and a decrease in their durability. Under such conditions, in order to increase the reliability of
the cable rigging of timber transportation cableways (both individual existing models of equipment and the latest ones), it is
proposed to equip them with displacement compensators for the skylines. After analyzing a number of prototype devices that are
effectively used in related industries, it was concluded that pneumatic, mechanical, and hydraulic compensator designs can be
considered rational for timber production. Therefore, in view of the above, we performed a detailed calculation and designed the
main technical elements of the compensating device, developed a control scheme for its working body, and analyzed its stressstrain state using the Autodesk Inventor software package. The use of rational compensator designs and appropriate control
schemes for their working bodies will create the prerequisites for reliable and safe operation of timber transportation cableways
in various operating modes and terrain and climatic conditions, and minimize the likelihood of emergencies. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник машинобудування та транспорту. № 1 : 121-128. | uk |
dc.relation.uri | https://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/326 | |
dc.subject | компенсатор | uk |
dc.subject | стабілізація натягу | uk |
dc.subject | тримальний канат | uk |
dc.subject | підвісна дорога | uk |
dc.subject | транспортування лісоматеріалів | uk |
dc.subject | compensating device | en |
dc.subject | tension stabilization | en |
dc.subject | skyline | en |
dc.subject | cableway | en |
dc.subject | timber transportation | en |
dc.title | Компенсатори переміщень тримальних канатів підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів | uk |
dc.title.alternative | Displacement compensators for the skylines of timber transportation cableways | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 630.377.2 | |
dc.relation.references | Birda M,. Borz S. A. «A comparison between tractor based and skyline based mechanized systems for timber logging,» Bulletin
of the Transilvania University of Brasov, Series II: Forestry, Wood Industry, Agricultural Food Engineering, Vol. 5(1), pp. 19–24.
2012. Available: https://webbut.unitbv.ro/index.php/Series_II/article/view/1428 | en |
dc.relation.references | Рудько І. М. Потреба і передумови впровадження лісозаготівельних технологій з використанням канатних доріг
лісопромислового призначення. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: збірник науковотехнічних праць. Вип. 25.9. С. 233–239. 2015. doi: 10.15421/40250937. | uk |
dc.relation.references | Cavalli R. Prospects of research on cable logging in forest engineering community. Croatian Journal of Forest Engineering:
Journal for Theory and Application of Forestry Engineering. 2012. Vol. 33(2), pp. 339–356. Available:
https://crojfe.com/site/assets/files/3778/13_cavalli_339-356.pdf | en |
dc.relation.references | Матіїшин М. В., Мартинців М. П., Рудько І. М. Підвищення надійності канатних лісотранспортувальних систем.
Проблеми трибології: міжнародний науковий журнал. 2003. № 1. С. 44–47. URL:
https://www.researchgate.net/publication/360626440_Pidvisenna_nadijnosti_kanatnih_lisotransportuvalnih_sistem | uk |
dc.relation.references | Мартинців М. П., Сологуб Б. В. Матіїшин. М. В. Динаміка та надійність підвісних канатних систем. Львів, Україна:
Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2011. 188 с. | uk |
dc.relation.references | Мартинців М. П., Рудько І. М. Особливості багатокритеріальної оптимізації основних параметрів підвісних канатних
лісотранспортних установок. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: збірник науковотехнічних праць. Вип. 23. № 15. С. 108–115. 2013. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2013_23.15_20 | uk |
dc.relation.references | Мартинців М. П., Тисовський Л. О., Боратинський О. В., Рудько І. М. Аналіз роботи канатної лісотранспортної
установки як складної системи. Науковий вісник: збірник науково-технічних праць. 2002. Вип. 12.8. С. 107–111. URL:
https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2002/12_8/21.pdf | uk |
dc.relation.references | Турянський Р. І. Аналіз конструктивних особливостей монтажно-демонтажного обладнання підвісних канатних
лісотранспортних систем і методів його розрахунку. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. № 23(17). С. 150–157. URL:
https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2013/23_17/150_Tur.pdf | uk |
dc.relation.references | Marchi L, Grigolato S., Mologni O., Scotta R., Cavalli R., Montecchio L. State of the art on the use of trees as supports and
anchors in forest operations. Forests, Vol. 9(8), pp. 1–17. 2018. doi: 10.3390/f9080467. | en |
dc.relation.references | Тисовський Л. О., Рудько І. М. Моделювання роботи канатів підвісних транспортних установок. Сучасні проблеми
механіки: Всеукр. наук. конф. Львів, 2004. С. 49–50. | uk |
dc.relation.references | Mologni O., Marchi L., Lyons C. K., Grigolato S., Cavalli R., Röser D. Skyline tensile forces in cable logging: Field
observations vs. software calculations. Croatian Journal of Forest Engineering 2021. Vol. 42(2), pp. 227–243. 2021.
doi:10.5552/crojfe.2021.722. | en |
dc.relation.references | Dupire S., Bourrier F., Berger F. Predicting load path and tensile forces during cable yarding operations on steep terrain.
Journal of Forest Research, Vol. 21(1), pp. 1-14. 2016. doi: 10.1007/s10310-015-0503-4. | en |
dc.relation.references | Рудько І. М.,. Бариляк В. В Проектування компенсаторів для підвісних канатних підіймально-транспортувальних
установок. Прикладні науково-технічні дослідження: матер. міжнар. наук.-практ. конф. Івано-Франківськ, 2017, с. 47.
doi: 10.5281/zenodo.7003894. | uk |
dc.relation.references | Rudko I., Horzov S., Bakay B., Gobela V. Design of compensating device for the cable logging system. Scientific Collection
InterConf: with the Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference Innovative Development in the Global
Science. Boston, 2022, pp. 433–438. Available: https://archive.interconf.center/files/journals/3/issues/11/public/11-12-
PB.pdf#page=434. | en |
dc.relation.references | Щербань В. Ю., Мурза Н. І., Кириченко А. М., Колиско О. З., Шолудько М. І. Компенсатор натягу: пат. Україна: D05В
47/00. № 117290 МПК (2017.01), 26.06.2017. | uk |
dc.relation.references | Кузьмінський В. П., Рудчик О. С. Компенсатор натягування кабеля: пат. Україна: B65H0/24, B65H77/00, B66D1/50.
№ 60560, 15.10.2003. | uk |
dc.relation.references | Hrabovsky L. Tensile forces in lift carrier ropes exerted by the fluid pressure. Advances in Science and Technology Research
Journal. 2019. Vol. 13(3), pp. 31–37. doi:10.12913/22998624/110050. | en |
dc.relation.references | Jian L, Yuan-Xiang L. «Multi-rope hoist steel rope tension on-line monitoring system. National Conference on Information
Technology and Computer Science (CITCS 2012), Lunzhou, 2012, pp. 229–232. Available: https://www.atlantispress.com/article/3015.pdf. | en |
dc.relation.references | Параска Г. Б. Стабілізація натягу ниток основи на в’язальних машинах. Хмельницький: Редакційно-видавничий центр
ХНУ, 2012, 275 с. | uk |
dc.relation.references | Бариляк В. В., Рудько І. М., Бичинюк І. В. Компенсатор натягу несучого каната лісотранспортної установки: пат.
Україна: В61В 12/00. № 73489 МПК (2012.01), 25.09.2012. | uk |
dc.relation.references | Song Di, Xu G.-Y., Lei G.-Y.,. Zhang X.-G,. Tian B.-L Research on Dynamic Characteristics and Compensation of Wire
Rope Tension and Load Measurement Based on Hydraulic Connection Device. Shock and Vibration, Vol. 2019, pp. 1–12 p. 2019.
doi: 10.1155/2019/3809242. | en |
dc.relation.references | Lei G., Xu G., Zhang X., Tian B. Study on dynamic characteristics and compensation of wire rope tension based on oil pressure
sensor. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 11(3), pp. 1–13. 2019. doi: 10.1177/1687814019836024. | en |
dc.relation.references | Рудько І. М. Вплив зміни температури на силові та геометричні характеристики несучого каната підвісної
транспортної установки. Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки: науковий журнал. 2006. № 6(87).
С. 48–52. URL: http://lib.khnu.km.ua/pdf/visnyk_tup/2006/2006-6-1-T.pdf#page=48. | uk |
dc.relation.references | Timothy W. Dell. Hydraulic Systems for Mobile Equipment. 2nd Edition. Illinois, USA: The Goodheart-Willcox Company, Inc., 2023, 860 p. | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-121-128 | |