Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorРудько, І. М.uk
dc.contributor.authorБакай, Б. Я.uk
dc.contributor.authorКаратник, І. Р.uk
dc.contributor.authorГобела, В. М.uk
dc.contributor.authorРадяк, І. В.uk
dc.contributor.authorRudko, I.en
dc.contributor.authorBakay, B.en
dc.contributor.authorKaratnyk, I.en
dc.contributor.authorGobela, V.en
dc.contributor.authorRadiak, I.en
dc.date.accessioned2024-06-10T11:41:28Z
dc.date.available2024-06-10T11:41:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationРудько І. М., Бакай Б. Я., Каратник І. Р., Гобела В. М., Радяк І. В. Компенсатори переміщень тримальних канатів підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів. Вісник машинобудування та транспорту. 2023. № 1. С. 121-128.uk
dc.identifier.issn2415-3486
dc.identifier.issn2413-4503
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42687
dc.description.abstractПідвісні дороги для транспортування лісоматеріалів за технологічністю, питомими енерговитратами, матеріаломісткістю та рівнем негативного впливу на довкілля в складних природних умовах експлуатування є достатньо ефективними, порівняно з аналогічними типами машин. Оскільки у лісопромисловому виробництві зазвичай застосовують нестаціонарні підвісні дороги, які характеризуються полегшеною конструкцією з відносно невеликими запасами міцності елементів канатної оснастки, то для такого типу доріг важливими чинниками їхньої ефективної роботи є надійність і безпечність експлуатування тримальних канатів. Тримальні канати з метою зменшення вартості та тривалості виконання монтажно-демонтажних робіт зазвичай жорстко закріплюють до дерев, пнів або штучних опор. Така схема закріплення канатів є зручною у технічному плані, однак не дозволяє забезпечити постійний натяг тримальних канатів під час руху каретки з вантажем уздовж прольоту, при вітровому навантаженні, можливих коливаннях температури, обледенінні елементів конструкцій, аварійних ситуаціях. Як наслідок, інтенсивна зміна натягу канатів у процесі їхньої експлуатації спричиняє виникнення динамічних навантажень і коливань канатної оснастки, а також нерівномірне і пришвидшене зношування тримальних канатів, зниження їхньої довговічності. Для таких умов з метою підвищення надійності роботи канатної оснастки підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів (як окремих наявних зразків техніки, так і новітніх) запропоновано оснащувати їх компенсаторами переміщень тримальних канатів. Проаналізувавши низку прототипних пристроїв, які ефективно застосовують у суміжних галузях промисловості, зроблено висновок, що для умов лісопромислового виробництва раціональними можна вважати пневматичні, механічні та гідравлічні конструкції компенсаторів. Тому, зважаючи на зазначене, виконано детальний розрахунок та спроєктовано основні технічні елементи компенсатора, розроблено схему керування його робочим органом, з використанням програмного комплексу Autodesk Inventor проаналізовано його напруженодеформований стан. Використання раціональних конструкцій компенсаторів і відповідних схем керування їхніми робочими органами створить передумови для надійної й безпечної експлуатації підвісних доріг для транспортування лісоматеріалів у різних режимах роботи й рельєфно-кліматичних умовах, мінімізує ймовірність виникнення аварійних ситуацій.uk
dc.description.abstractCableways for timber transportation are quite effective in terms of manufacturability, specific energy consumption, material capacity and the negative impact level on the environment in difficult natural operating conditions, compared to similar types of machines. Since non-stationary cableways are usually used in forestry production, which are characterized by a light construction with relatively small safety margins of cable equipment elements, then for this type of roads, the reliability and safety of the skylines work are important factors for their effective operation. In order to reduce the cost and duration of installation and dismantling operations, the skylines are usually rigidly fixed to trees, stumps or artificial supports. Such a cable fastening scheme is technically convenient, but it does not allow for constant tension of the skylines when the carriage with the load is moving along the span, under wind load, possible temperature fluctuations, icing of structural elements, and emergency situations. As a result, intensive changes in cable tension during their operation cause dynamic loads and vibrations in the cable rigging, as well as uneven and accelerated wear of the skylines, and a decrease in their durability. Under such conditions, in order to increase the reliability of the cable rigging of timber transportation cableways (both individual existing models of equipment and the latest ones), it is proposed to equip them with displacement compensators for the skylines. After analyzing a number of prototype devices that are effectively used in related industries, it was concluded that pneumatic, mechanical, and hydraulic compensator designs can be considered rational for timber production. Therefore, in view of the above, we performed a detailed calculation and designed the main technical elements of the compensating device, developed a control scheme for its working body, and analyzed its stressstrain state using the Autodesk Inventor software package. The use of rational compensator designs and appropriate control schemes for their working bodies will create the prerequisites for reliable and safe operation of timber transportation cableways in various operating modes and terrain and climatic conditions, and minimize the likelihood of emergencies.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofВісник машинобудування та транспорту. № 1 : 121-128.uk
dc.relation.urihttps://vmt.vntu.edu.ua/index.php/vmt/article/view/326
dc.subjectкомпенсаторuk
dc.subjectстабілізація натягуuk
dc.subjectтримальний канатuk
dc.subjectпідвісна дорогаuk
dc.subjectтранспортування лісоматеріалівuk
dc.subjectcompensating deviceen
dc.subjecttension stabilizationen
dc.subjectskylineen
dc.subjectcablewayen
dc.subjecttimber transportationen
dc.titleКомпенсатори переміщень тримальних канатів підвісних доріг для транспортування лісоматеріалівuk
dc.title.alternativeDisplacement compensators for the skylines of timber transportation cablewaysen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc630.377.2
dc.relation.referencesBirda M,. Borz S. A. «A comparison between tractor based and skyline based mechanized systems for timber logging,» Bulletin of the Transilvania University of Brasov, Series II: Forestry, Wood Industry, Agricultural Food Engineering, Vol. 5(1), pp. 19–24. 2012. Available: https://webbut.unitbv.ro/index.php/Series_II/article/view/1428en
dc.relation.referencesРудько І. М. Потреба і передумови впровадження лісозаготівельних технологій з використанням канатних доріг лісопромислового призначення. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: збірник науковотехнічних праць. Вип. 25.9. С. 233–239. 2015. doi: 10.15421/40250937.uk
dc.relation.referencesCavalli R. Prospects of research on cable logging in forest engineering community. Croatian Journal of Forest Engineering: Journal for Theory and Application of Forestry Engineering. 2012. Vol. 33(2), pp. 339–356. Available: https://crojfe.com/site/assets/files/3778/13_cavalli_339-356.pdfen
dc.relation.referencesМатіїшин М. В., Мартинців М. П., Рудько І. М. Підвищення надійності канатних лісотранспортувальних систем. Проблеми трибології: міжнародний науковий журнал. 2003. № 1. С. 44–47. URL: https://www.researchgate.net/publication/360626440_Pidvisenna_nadijnosti_kanatnih_lisotransportuvalnih_sistemuk
dc.relation.referencesМартинців М. П., Сологуб Б. В. Матіїшин. М. В. Динаміка та надійність підвісних канатних систем. Львів, Україна: Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2011. 188 с.uk
dc.relation.referencesМартинців М. П., Рудько І. М. Особливості багатокритеріальної оптимізації основних параметрів підвісних канатних лісотранспортних установок. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: збірник науковотехнічних праць. Вип. 23. № 15. С. 108–115. 2013. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2013_23.15_20uk
dc.relation.referencesМартинців М. П., Тисовський Л. О., Боратинський О. В., Рудько І. М. Аналіз роботи канатної лісотранспортної установки як складної системи. Науковий вісник: збірник науково-технічних праць. 2002. Вип. 12.8. С. 107–111. URL: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2002/12_8/21.pdfuk
dc.relation.referencesТурянський Р. І. Аналіз конструктивних особливостей монтажно-демонтажного обладнання підвісних канатних лісотранспортних систем і методів його розрахунку. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. № 23(17). С. 150–157. URL: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2013/23_17/150_Tur.pdfuk
dc.relation.referencesMarchi L, Grigolato S., Mologni O., Scotta R., Cavalli R., Montecchio L. State of the art on the use of trees as supports and anchors in forest operations. Forests, Vol. 9(8), pp. 1–17. 2018. doi: 10.3390/f9080467.en
dc.relation.referencesТисовський Л. О., Рудько І. М. Моделювання роботи канатів підвісних транспортних установок. Сучасні проблеми механіки: Всеукр. наук. конф. Львів, 2004. С. 49–50.uk
dc.relation.referencesMologni O., Marchi L., Lyons C. K., Grigolato S., Cavalli R., Röser D. Skyline tensile forces in cable logging: Field observations vs. software calculations. Croatian Journal of Forest Engineering 2021. Vol. 42(2), pp. 227–243. 2021. doi:10.5552/crojfe.2021.722.en
dc.relation.referencesDupire S., Bourrier F., Berger F. Predicting load path and tensile forces during cable yarding operations on steep terrain. Journal of Forest Research, Vol. 21(1), pp. 1-14. 2016. doi: 10.1007/s10310-015-0503-4.en
dc.relation.referencesРудько І. М.,. Бариляк В. В Проектування компенсаторів для підвісних канатних підіймально-транспортувальних установок. Прикладні науково-технічні дослідження: матер. міжнар. наук.-практ. конф. Івано-Франківськ, 2017, с. 47. doi: 10.5281/zenodo.7003894.uk
dc.relation.referencesRudko I., Horzov S., Bakay B., Gobela V. Design of compensating device for the cable logging system. Scientific Collection InterConf: with the Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference Innovative Development in the Global Science. Boston, 2022, pp. 433–438. Available: https://archive.interconf.center/files/journals/3/issues/11/public/11-12- PB.pdf#page=434.en
dc.relation.referencesЩербань В. Ю., Мурза Н. І., Кириченко А. М., Колиско О. З., Шолудько М. І. Компенсатор натягу: пат. Україна: D05В 47/00. № 117290 МПК (2017.01), 26.06.2017.uk
dc.relation.referencesКузьмінський В. П., Рудчик О. С. Компенсатор натягування кабеля: пат. Україна: B65H0/24, B65H77/00, B66D1/50. № 60560, 15.10.2003.uk
dc.relation.referencesHrabovsky L. Tensile forces in lift carrier ropes exerted by the fluid pressure. Advances in Science and Technology Research Journal. 2019. Vol. 13(3), pp. 31–37. doi:10.12913/22998624/110050.en
dc.relation.referencesJian L, Yuan-Xiang L. «Multi-rope hoist steel rope tension on-line monitoring system. National Conference on Information Technology and Computer Science (CITCS 2012), Lunzhou, 2012, pp. 229–232. Available: https://www.atlantispress.com/article/3015.pdf.en
dc.relation.referencesПараска Г. Б. Стабілізація натягу ниток основи на в’язальних машинах. Хмельницький: Редакційно-видавничий центр ХНУ, 2012, 275 с.uk
dc.relation.referencesБариляк В. В., Рудько І. М., Бичинюк І. В. Компенсатор натягу несучого каната лісотранспортної установки: пат. Україна: В61В 12/00. № 73489 МПК (2012.01), 25.09.2012.uk
dc.relation.referencesSong Di, Xu G.-Y., Lei G.-Y.,. Zhang X.-G,. Tian B.-L Research on Dynamic Characteristics and Compensation of Wire Rope Tension and Load Measurement Based on Hydraulic Connection Device. Shock and Vibration, Vol. 2019, pp. 1–12 p. 2019. doi: 10.1155/2019/3809242.en
dc.relation.referencesLei G., Xu G., Zhang X., Tian B. Study on dynamic characteristics and compensation of wire rope tension based on oil pressure sensor. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 11(3), pp. 1–13. 2019. doi: 10.1177/1687814019836024.en
dc.relation.referencesРудько І. М. Вплив зміни температури на силові та геометричні характеристики несучого каната підвісної транспортної установки. Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки: науковий журнал. 2006. № 6(87). С. 48–52. URL: http://lib.khnu.km.ua/pdf/visnyk_tup/2006/2006-6-1-T.pdf#page=48.uk
dc.relation.referencesTimothy W. Dell. Hydraulic Systems for Mobile Equipment. 2nd Edition. Illinois, USA: The Goodheart-Willcox Company, Inc., 2023, 860 p.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-17-1-121-128


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію