dc.contributor.author | Давіденко, І. | uk |
dc.contributor.author | Davidenko, I. | en |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T20:44:48Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T20:44:48Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Давіденко І. Філософія України ХХ століття: критика однієї моделі історизації [Текст] / І. Давіденко // Sententiae. – 2023. – № 3. – С. 22-46. | uk |
dc.identifier.issn | 2075-6461 | |
dc.identifier.issn | 2308-8915 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42692 | |
dc.description.abstract | Метою статті є критичний розгляд моделі історизації української філософії другої половини ХХ століття, запропонованої Василем Лісовим у статті «Українська філософська думка 60–80-х років ХХ сторіччя».
Запропонована автором критика полягає у таких пунктах: (1) формулювання предмета дослідження у статті Лісового концептуально і емпірично проблемне; (2) пропонована Лісовим періодизація української філософії ХХ ст. не відбиває специфічних для філософії аспектів; (3) неможливість у межах моделі репрезентувати значущі для розглядуваного предмету явища, події та змістові стосунки між ними через невиправдані спрощення (напр., спрощення щодо політичних і культурних контекстів, течій діалектико-матеріалістичної філософії); (4) через схематизацію періоду через протистояння бінарних опозицій, модель губить конкретність процесів у філософії того періоду і не здатна пояснити дальший розвиток філософії; (5) використання часово і просторово невизначених штампів (напр. «спекулятивне мислення»). Особливу увагу приділено погляду Лісового на стосунок діалектичного матеріалізму і філософії Геґеля. Доведено, що, щонайменше з позицій сучасного геґелезнавства, філософія Геґеля не підпадає тим критеріям критики діалектико-матеріалістичної філософії і «спекулятивного мислення», які Лісовий висуває як такі, що мали би бути притаманні і філософії самого Геґеля.
Загалом, на думку автора статті, модель Лісового не може бути застосована як цілісний робочий підхід у сучасних дослідженнях історії філософії України другої половини ХХ століття. Але ця модель пропонує сучасним науковцям і деякі плідні методологічні принципи: (1) принцип «однакової безпеки» / «рівноцінної загрози»; (2) принцип балансу в оцінці здобутків і втрат філософії при тоталітаризмі. Отже, її слід розглядати як важливий ресурс для сучасних пошуків ефективної моделі історизації відповідного періоду. | uk |
dc.description.abstract | The aim of this article is to critically examine the model of historization of Ukrainian philosophy of the second half of the 20th century proposed by Vasyl Lisovyi in his article «Ukrainian philosophical thought of the 60-80s of the 20th century».
The criticism consists of the following points: (1) the formulation of the subject of study in Lisovyi's article is conceptually and empirically problematic; (2) Lisovyi’s periodisation of Ukrainian philosophy of the 20th century does not reflect the aspects specific to philosophy; (3) the impossibility of representing phenomena, events and significant relations between them within the model due to a number of unjustified simplifications (e.g. ones concerning political and cultural contexts, trends in dialectical-materialist philosophy); (4) due to the schematisation of the period through the confrontation of binary oppositions, the model loses the specifics of the processes in the philosophy of that period and is unable to explain the further development of philosophy; (5) the use of temporally and spatially indefinite clichés (e.g. «speculative thinking»). Special attention is paid to Lisovyi's view of the relationship between dialectical materialism and Hegel's philosophy. It is proved that, at least from standpoint of modern Hegelean studies, Hegel's philosophy does not meet the criteria for criticism of dialectical materialist philosophy and "speculative thinking" that Lisovyi puts forward as those that should be inherent in Hegel's own philosophy.
To conclude, the author claims that Lisovyi's model cannot be used as a complete working approach in contemporary studies of the history of Ukrainian philosophy in the second half of the 20th century. However, this model presents scholars with two fruitful methodological principles: (1) the principle of "equal safety" / "equal threat"; (2) the principle of balance in evaluating the achievements and losses of philosophy under totalitarianism. Thus, Lisovyi’s model should be considered as an important resource for the current search for an effective model of historicisation of the relevant period. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Sententiae. № 3 : 22-46. | en |
dc.relation.uri | https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/965 | |
dc.subject | філософія України 1960–1980 рр. | uk |
dc.subject | Василь Лісовий | uk |
dc.subject | методи та підходи історії філософії | uk |
dc.subject | філософія України 1920–1930 рр. | uk |
dc.subject | діалектична філософія | uk |
dc.subject | діалектичний матеріалізм | uk |
dc.subject | Геґель | uk |
dc.subject | philosophy of Ukraine in 1960-1980s | en |
dc.subject | Vasyl Lisovyi | en |
dc.subject | methods and approaches of the history of philosophy | en |
dc.subject | philosophy of Ukraine in 1920-1930s. | en |
dc.subject | dialectical materialism | en |
dc.subject | dialectical philosophy | en |
dc.subject | Hegel | en |
dc.title | Філософія України ХХ століття: критика однієї моделі історизації | uk |
dc.title.alternative | Ukraine’s philosophy of the XXth century: criticism of one model of historization | en |
dc.type | Article | |
dc.relation.references | Білокінь, С. (Ed.) (2018). Список репресованої літератури. Київ : Українські пропілеї. | uk |
dc.relation.references | Блудов, Я. (1929). Категорія явища у Геґеля. Прапор марксизму, (2), 36-58. | uk |
dc.relation.references | Блудов, Я. (1929a). Категорія явища у Геґеля (продовження). Прапор марксизму, (3), 58-73. | uk |
dc.relation.references | Богачев, Р., Гавва, О., & Піхорович, В. (Упор.). (2021). Місце та роль ідейної спадщини Г.В.Ф. Гегеля в європейській та світовій історії: Матеріали 1-ї наукової конференції «Гегелівські штудії», присвяченої 250-річчю з дня народження Г.В.Ф. Гегеля. Київ. 19 грудня 2020 р.Київ: Ліра-К. | uk |
dc.relation.references | Бон, В. (1928). Геґеліянство на послугах фашизму. Прапор марксизму, (4-5), 5-28. | uk |
dc.relation.references | Босенко, В. (1983). Актуальные проблемы диалектического материализма. Киев: Вища школа при КДУ. | ru |
dc.relation.references | Босенко, В. (2010). Диалектика мстит за пренебрежение к ней. Київ: Философия и культура. | ru |
dc.relation.references | Булатов, М. (1974). Ленинский анализ немецкой классической философии. Киев: Наукова думка. | ru |
dc.relation.references | Булатов, М. (1981). Логические понятия и категории. Киев: Наукова думка. | ru |
dc.relation.references | Булатов, М. (1984). Диалектика и культура. Киев: Наукова думка. | ru |
dc.relation.references | Вайсберг, І. (1930). Філософія історії Геґеля. Прапор марксизму, (2), 54-88. | uk |
dc.relation.references | Васильїва, О. (1928). Категорія міри в системі Геґеля та в діялектичному матеріялізмі.Прапор марксизму, (3-4), 23-83. | uk |
dc.relation.references | Вяткіна, Н., Кхелуфі, А., Мирошник, К., & Рева, Н. (2021). «Збережене і втрачене». Спроба спогадів on-line. Частина ІІ. Sententiae, 40(1), 160-174. https://doi.org/10.31649/sent40.01.160 | uk |
dc.relation.references | Гельвеций, К. (1923). Бог - природа - человек. Харьков: Главполитпросвет. | ru |
dc.relation.references | Головаха, Є., Зборовська, К., Кхелуфі, A., &Хома, В. (2017). Суб’єктивний погляд на українську філософію (Розмова із Ксенією Зборовською, Аміною Кхелуфі та Всеволодом Хомою). Sententiae, 36(1), 173-214. https://doi.org/10.22240/sent36.01.173 | uk |
dc.relation.references | Горський, В. (2001). Філософія в українській культурі (методологія та історія). Київ: Центр практичної філософії. | uk |
dc.relation.references | Грабовський, С. (2014). Відродження української філософії в УРСР (1960-1980 рр.). In В. Моренець (Упор.), Tertium non datur: проблема культурної ідентичності в літературно-філософському дискурсі XIX-XXІ ст.: колективна монографія (сс. 326-365). Київ: НаУКМА. | uk |
dc.relation.references | Губерський, Л. et al. (2020). Київська світоглядно-гносеологічна школа другої половини ХХ століття: монографія. Київ: ВПЦ «Київський університет». | uk |
dc.relation.references | Давіденко, В. (2023). Дослідження феноменології на початку ХХ сторіччя: польський та український радянський контексти (до 100-річчя публікації циклу статей В. Юринця «Едмунд Гусерль» (1922-1923)). Філософська думка, (3), 130-149. https://doi.org/10.15407/fd2023.03.130 | uk |
dc.relation.references | Давіденко, І. (2022). Про відмінності Гайдеґерової та Фінкової інтерпретацій Геґелевого поняття досвіду свідомості. Філософська думка, (2), 157-169. https://doi.org/10.15407/fd2022.02.157 | uk |
dc.relation.references | Давіденко, І. (2023). Василь Лісовий про історію філософії України ХХ століття: матеріали до дискусії. Sententiae, 42(2), 47-62. https://doi.org/10.31649/sent42.02.047 | uk |
dc.relation.references | Демчук, П. (1929). Нариси про сучасний стан німецької філософії. Прапор марксизму, (6), 63-77. | uk |
dc.relation.references | Демчук, П. (1930). Нариси про сучасний стан німецької філософії (продовження). Прапор марксизму, (1), 17-28. | uk |
dc.relation.references | Демчук, П. (1930а). Нариси про сучасний стан німецької філософії (продовження). Прапор марксизму, (2), 89-100. | uk |
dc.relation.references | Єрмоленко, А., Хома, В., Давіденко, І., & Мирошник, К. (2022). Німецька філософія в українському контексті (70-80-ті роки ХХ ст.). Частина І. Sententiae, 41(1), 141-162. https://doi.org/10.31649/sent41.01.141 | uk |
dc.relation.references | Зайцева, З. (1998). Немецко-русский и русско-немецкий философский словарь. Москва: Издательство МГУ. | ru |
dc.relation.references | Іващенко, С., Давіденко, І., Анучіна, В., & Попіль, Д. (2022). The Thing: чому я редактор. Частина ІІ. Sententiae, 42(1), 171-185. https://doi.org/10.31649/sent42.01.171 | uk |
dc.relation.references | Йосипенко, С., Вдовина, O., & Симчич, M. (2011). Історія філософії України як галузь наукового дослідження і академічна дисципліна в 1950-2000 роках. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108 | uk |
dc.relation.references | Йосипенко, С., Козловський, В., Панич, О., Терлецький, В., & Хома, О. (2021). Історико-філософські дослідження в незалежній Україні (експертне опитування). Sententiae, 40(3), 6-31. https://doi.org/10.31649/sent40.03.006 | uk |
dc.relation.references | Кебуладзе, В. (2015). Феноменология и герменевтика. In В. Кебуладзе (Ред.), Политики знания и научные сообщества (сс. 53-99). Вильнюс: ЕГУ. | ru |
dc.relation.references | Козловський, В., Давіденко, І., Круглик, К., & Попіль, Д. (2021). Геґель і українська філософія 70-80-х років. Частина ІІ.Sententiae, 40(1), 175-199. https://doi.org/10.31649/sent40.01.175 | uk |
dc.relation.references | Козловський, В., Давіденко, І., Круглик, К., & Попіль, Д. (2021а). Геґель і українська філософія 70-80-х років. Частина ІІІ. Sententiae, 40(2), 115-160. https://doi.org/10.31649/sent40.02.115 | uk |
dc.relation.references | Кононенко, Т. (2023). Симфонічні композиції у літературній та епістолярній спадщині Григорія Сковороди. Філософська думка, (3), 69-92. https:// doi.org/10.15407/fd2023.03.069 | uk |
dc.relation.references | Кушаков, Ю. (1981). Историко-философская концепция Л. Фейербаха: теория, методология, конкретные результаты. Киев: Вища школа. | ru |
dc.relation.references | Лісовий, В. (2014). Спогади. Поезії. Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В. (2019). Українська філософська думка 60-80-х років ХХ століття. In В. Лісовий, Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми (сс. 643-669). Київ: Дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В. (2019a). Більшовизм. In В. Лісовий, Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми (сс. 365-370). Київ: Дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В. (2019b). Причини живучості ідеології комунізму та способи її виживання в сучасній Україні. In В. Лісовий, Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми(сс. 145-157). Київ: Дух і Літера. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В., & Проценко, О. (Упор.). (1998). Консерватизм: Антологія. Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В., & Проценко, О. (Упор.). (2000). Націоналізм: Антологія. Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Лісовий, В., & Проценко, О. (Упор.). (2002). Лібералізм: Антологія.Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Лой, А. (1988). Сознание как предмет теории познания. Киев: Наукова думка. | ru |
dc.relation.references | Лой, А., Давіденко, І., Мирошник, К., & Попіль, Д. (2021). Розум за «залізною завісою»: українська філософія пізнього СРСР та світова наука. Sententiae, 40(2), 161-183. https://doi.org/10.31649/sent40.02.161 | uk |
dc.relation.references | М. В. (1929). Бібліотека Інституту Марксизму-Ленінізму в Харкові. Прапор марксизму, (5), 255-227. | uk |
dc.relation.references | Причепій, Є. (1971). Феноменологічна теорія свідомості Е. Гуссерля. Критичний нарис. Київ: Наукова думка. | uk |
dc.relation.references | Причепій, Є., Анучіна, В., Дзюба, Я., & Горобенко, Я. (2023). Феноменологія знаків долі. Частина ІIІ. Sententiae, 42(1 ), 186-208. https://doi.org/10.31649/sent42.01.186Р | uk |
dc.relation.references | Роженко, М. (1996). Трагедія академіка Юринця. Київ: Український центр духовної культури. | uk |
dc.relation.references | Рокмор, Т. (1991). Гегелевская циркулярная эпистемология как антифундаментализм. In Н. Мотрошилова (Ed.), Историко-философський ежегодник ’91 (сс. 190-204). Москва: Наука. | ru |
dc.relation.references | Секундант, С., Орехов, І., Устименко, K., & Шевчук, М. (2019). Історія філософії як покликання. Sententiae, 38(2), 165-200. https://doi.org/10.22240/sent38.02.165 | uk |
dc.relation.references | Федяй, М. (2023). Переклади і тлумачення філософського курсу Стефана Калиновського: радянська традиція та її пережитки. Sententiae, 42(2), 23-46. https://doi.org/10.31649/sent42.02.023 | uk |
dc.relation.references | Фінберг, Л. (2022). «Філософська і соціологічна думка» наприкінці 80-х - на початку 90-х років минулого століття: Есе. Філософська думка, (1), 144-154. | uk |
dc.relation.references | Хома, О. (2009). Історія зарубіжної філософії в сучасній Україні: радянська «різома». Філософська думка, (3), 32-39. | uk |
dc.relation.references | Чижевський, Д. (2005). Геґель і Французька революція. In: Д. Чижевський, Філософські твори у чотирьох томах (Т. 4, сс. 307-338). Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Чижевський, Д. (2005а). Філософські твори у чотирьох томах. Київ: Смолоскип. | uk |
dc.relation.references | Чучмарьов, В. (1929). Проблема походження релігії в освітленні Спінози та сучасної науки. Прапор марксизму, (1), 5-21. | uk |
dc.relation.references | Шинкарук, В. (1964). Логика, диалектика и теория познания Гегеля.Київ: Издательство Киевского университета. | ru |
dc.relation.references | Шинкарук, В. (1974). Теория познания, логика и диалектика И. Канта. Київ: Наукова думка. | ru |
dc.relation.references | Юринец, В. (1930). Философский фронт на Украине. Под знаменем марксизма, (5), 129-138. | ru |
dc.relation.references | Юринець, В. (1926). Новий ідеологічний маніфест українського фашизму. Більшовик України, (2-3), 61-87. | uk |
dc.relation.references | Юринець, В. (1929). Фалшування діялектики в сучасній філософській буржуазній літературі. Прапор марксизму, (6), 5-26. | uk |
dc.relation.references | Юринець, В. (1930a). Едмунд Гуссерль. In В. Юринець, Філософсько-соціологічні нариси (сс. 55-100). Харків: Державне видавництво України. | uk |
dc.relation.references | Юринець, В. (1930b). Фройдизм і Марксизм. In В. Юринець, Філософсько-соціологічні нариси (сс. 101-144). Харків: Державне видавництво України. | uk |
dc.relation.references | Brandom, R. (2019). A spirit of trust : a reading of Hegel’s Phenomenology. Cambridge, MS: The Belknap Press of Harvard UP. https://doi.org/10.2307/j.ctvfjczmk | en |
dc.relation.references | Heidegger, M. (1997). Hegels Phänomenologie des Geistes. In M. Heidegger, Gesamtausgabe. ІI. Abteilung: Vorlesungen 1923-1944 (Bd. 32, S. 1-216). Frankfurt a. M.: Klostermann. | de |
dc.relation.references | Hösle, V. (1998). Hegels System: der Idealismus der Subjektivität und das Problem der Intersubjektivität. Hamburg : Meiner. | de |
dc.relation.references | Pippin, R. (1989). Hegel's idealism : the satisfactions of self-consciousness. Cambridge: Cambridge UP. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621109 | en |
dc.relation.references | Stewart, J. (2000). The Unity of Hegel’s Phenomenology of Spirit. Evanston, Illinois : Northwestern UP. | en |
dc.relation.references | Westphal, K. (2003). Hegel's Epistemology: A Philosophical Introduction to the Phenomenology of Spirit. Indianapolis, IN : Hackett. | en |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/sent42.03.022 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4742-9205 | |