Інтерпретація есхатологічного міфу драми «В старім гнізді» С. Черкасенка
Автор
Мошноріз, Марія М.
Moshnoriz, M. M.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [507]
Анотації
The article investigates the implementation of the author`s eschatological myth in the drama «V Starim Hnizdi» by S. Cherkasenko, revealing the artistic features of the author`s eschatological model of the world. In the process of the analysis, a number of images and motives that are associated with the binary opposition «old – new» are outlined.
The category of time is extremely important in mythological art; it is one of the components of the mythological model of the world. Eschatology means the destruction of the established temporal order. However, this is only a matter of temporary finitude, since after the global catastrophe a new time cycle must occur inevitably. In mythology there is the concept of degradation of the world, its movement towards the inevitable end – the golden age to its collapse and destruction. In the society eschatological expectations have a cyclical character and are, in the majority of cases, activated at the turn of the epochs.
The relevance of this topic is to investigate the author`s eschatological model and to reveal the eschatological motives in the drama «V Starim Hnizdi» by S. Cherkasenko; to find out the causes of the destruction of the universe; to analyze eschatological events as a set of values and norms, the violation of which leads to the inevitable end of the mankind and the historical epoch in general.
Results of the survey showed that the eschatological motive is already stated in the very title of the dramatic essay «V Starim Hnizdi». The binary opposition «old–new» is closely linked to the semantics of the home. The old nest, which has always been a symbol of a native cozy home, is opposed to a new symbol of comfort – summer residence. The manor of the nobility as the guardian of family traditions, also connections with the historical past, loses its functional purpose. The nest of the nobility is opposed to the Ilienkos` summer residence; the author contrasts the moral and psychological climate that prevails at the Ilienkos` summer residence and in the Hrobachevskyis` manor. The cause of degeneration of the Hrobachevskyis` family line is the sinful behavior of the men of this family line and the first sin of the founder of the family line, who by their actions provoke the collapse of the surrounding ideal space. У статті досліджується реалізація авторського есхатологічного міфу в драмі «В старім гнізді» С. Черкасенка, розкриваються художні особливості авторської есхатологічної моделі світу. У процесі аналізу окреслено низку образів і мотивів, які пов`язані з бінарною опозицією «старий–новий». Категорія часу є надзвичайно важливою в міфологічній творчості, є складовою частиною міфологічної моделі світу. Есхатологія передбачає тимчасову руйнацію усталеного часового порядку, з метою набуття нового часового циклу. У міфології є концепція деградації світу, руху його в напрямку до неминучого кінця – від золотого віку до його розпаду й знищення. У суспільстві есхатологічні сподівання мають циклічний характер та здебільшого активізуються на зламі епох.
Актуальність даної теми полягає в дослідженні авторської есхатологічної модель та розкритті есхатологічних мотивів у драмі «В старім гнізді» С. Черкасенка; виявленні причин руйнування світобудови; аналізі есхатологічних подій як сукупність цінностей і норм, порушення яких призводить до неминучого кінця роду та історичної епохи загалом.
Результати дослідження показали, що есхатологічний мотив заявлений уже в самій назві драматичного нарису «Старе гніздо». Бінарна опозиція «старе – нове» тісно пов`язана з семантикою дому. Старе гніздечко, яке завжди було символом рідної затишної домівки, протиставлено новому символу затишку – дачі. Дворянський маєток як охоронець сімейних традицій, зв`язків з історичним минулим, втрачає своє функціональне призначення. Дворянському гнізду протиставляється дача Ільєнків, автор протиставляє морально-психологічний клімат, який панує на дачі Ільєнків та в садибі Гробачевських. Причиною виродження роду Гробачевських є гріховна поведінка чоловіків цього роду та першогріх засновника роду, які своїми діями провокують розпад навколишнього ідеального простору.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42958