Прогностична валідність двомодельної системи конкурсного відбору студентів економічного напрямку
Автор
Шевчук, О. Ф.
Shevchuk, O. F.
Дата
2021Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [180]
Анотації
One of the urgent tasks facing higher education institutions (HEIs) is to build and implement the
most optimal model of competitive selection of applicants. For this purpose, it is necessary to build such a
rating list, in which the first places will be given to those entrants who are able to study better in the given
specialty. The article conducts an analytical study of statistical relations between the components of
competitive selection in 2018 and the average performance of first-year students in the field of knowledge
07 "Management and Administration" of a particular institution of higher education. It is noted that in 2018,
in the tested HEI, within one field of knowledge, for the first time applied two different, according to the
list of subjects of external independent evaluation (EIE), methods of calculating the competitive score of
applicants (КБ). The use of such a two-model system had a positive effect on increasing the number of
students in 2018 and 2019.
The calculation of correlation coefficients showed that the two-model system of competitive selection of
applicants has a fairly high level of prognostic validity (R> 0.5).
However, the competitive score calculated by the second method correlates much worse with the average
learning outcomes of first-year students, compared to the first model (R = 0.154). With the help of
variation of weight coefficients of EIE disciplines, the most optimal alternative model of calculation of the
competitive score of the entrant for the II method is defined and offered. In this model, the EIE in Ukrainian
language and literature is used as a profile subject with the highest weighting factor.
The analysis of the components of the competitive selection of students in this field of knowledge showed
that the results of external examinations in the Ukrainian language and literature are a strong predictor of
the success of freshmen in economics (R = 0.619). Instead, the EIE in the history of Ukraine correlates the
worst with their assessments, compared to other subjects (R = 0.364). . Однією із актуальних задач, що стоять перед закладами вищої освіти (ЗВО), є побудова
та впровадження найоптимальнішої моделі конкурсного відбору абітурієнтів. Для цього ЗВО
необхідно побудувати такий рейтинговий список, у якому на перших місцях стоятимуть саме ті
абітурієнти, що здатні краще навчатись за відповідною спеціальністю. У статті проводиться
аналітичне дослідження статистичних зв’язків між складовими конкурсного відбору 2018 року та
середніми показниками успішності студентів-першокурсників галузі знань 07 «Управління та
адміністрування» окремого закладу вищої освіти. Відзначено, що у 2018 році, тестовим ЗВО, в
межах однієї галузі знань, вперше було застосовано дві різних, за переліком предметів зовнішнього
незалежного оцінювання (ЗНО), методики розрахунку конкурсного бала абітурієнтів (КБ).
Використання такої двомодельної системи позитивно вплинуло на збільшення контингенту
студентів у 2018 та 2019 роках.
Розрахунок коефіцієнтів кореляції показав, що двомодельна система конкурсного відбору
абітурієнтів має достатньо високий рівень прогностичної валідності (R > 0,5). Проте, конкурсний
бал, розрахований за іншою методикою, значно гірше корелює з середніми результатами навчання
студентів-першокурсників, у порівнянні із першою моделлю (R = 0,154). За допомогою варіації
вагових коефіцієнтів дисциплін ЗНО, визначено та запропоновано оптимальнішу альтернативну
модель розрахунку конкурсного бала абітурієнта для ІІ методики. У цій моделі в якості профільного
предмета, з найвищим ваговим коефіцієнтом, використано ЗНО з української мови та літератури.
Проведений аналіз складових конкурсного відбору студентів даної галузі знань показав, що
результати ЗНО з української мови та літератури, є досить сильним предиктором успішності
першокурсників економічного спрямування (R = 0,619). Натомість, ЗНО з історії України, найгірше
корелює з їхніми оцінками, у порівнянні з іншими предметами (R = 0,364).
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43507