Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorБлагодир, Л. М.uk
dc.contributor.authorФілатова, Л. С.uk
dc.date.accessioned2025-01-20T13:21:58Z
dc.date.available2025-01-20T13:21:58Z
dc.date.issued2024uk
dc.identifier.citationБлагодир Л. М., Філатова Л. С. Культурні виміри середовища міжнародних економічних відносин як фактор успішної локалізації маркетингових практик компаній на іноземних ринках // Економіка та суспільство. Електрон. текст. дані. 2024. № 69. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/issue/view/69.uk
dc.identifier.issn2524-0072uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43971
dc.description.abstractThe article explores the key aspects of how cultural dimensions impact international economic relations (IER). It mainly focuses on the concept of the BANI world and its effects on elements of the IER environment. The authors analyse the role of culture in the international economy, reviewing various models for assessing cultural differences, including the models by H. Hofstede, F. Trompenaars, GLOBE, the Cultural Map by E. Meyer, and the mental templates model by H. Wursten. Each of the five models studied has unique characteristics and areas of most effective application. However, they all emphasise the importance of considering cultural differences when conducting international business. Compared to others, the advantages of the Hofstede model are that it operates with the largest d database among all models of cultural research and provides access to historical data for analysing changes. It is easier to use for the primary analysis of foreign markets, as it allows the researcher to assess cultural differences according to several parameters quickly. The limitations of its application are the failure to take into account such an element of national culture as religion, the simplification of the cultural landscape within the country, and the ignoring of intracultural differentiation. The article then analyses the experience of companies entering foreign markets in several countries, including Coca-Cola, McDonald`s, and Starbucks. The product portfolios of these companies are culturally sensitive, which is why the authors ed them for analysis. The markets of Japan, China, and India were also chosen for analysis, given that the mentioned countries are different the countries of origin of the studied companies in terms of language, social norms, religion, economic customs, traditions, values, and forms of social organisation. The paper then discusses the localisation of consumer value for companies in different markets, highlighting the necessity of adapting localisation strategies to fit cultural contexts. The study`s findings confirm that cultural competence is a critical factor for the successful integration of companies into foreign markets.en_US
dc.description.abstractУ статті досліджуються ключові аспекти впливу культурних вимірів на міжнародні економічні відносини (МЕВ). Особлива увага приділяється концепції BANI-світу та впливу його характеристик на елементи середовища здійснення МЕВ. Автори аналізують роль культури в міжнародній економіці через призму різних теорій (інституційна теорія, теорія транзакційних витрат, теорія культурної дивергенції та ін.) і моделей оцінювання культурних відмінностей, зокрема моделей Г. Хофстеде і Ф. Тромпенаарса, GLOBE, культурної карти Е. Мейєр та моделі ментальних шаблонів Г. Вурстена. Автори досліджують особливості локалізації споживчої цінності компаній на різних ринках, підкреслюючи необхідність адаптації маркетингових стратегій до культурних контекстів. Результати дослідження підтверджують, що культурна компетентність є критично важливим чинником для успішної інтернаціоналізації компаній.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherДніпропетровський державний аграрний університетuk
dc.relation.ispartofЕкономіка та суспільство. 2024. № 69uk
dc.subjectсоціокультурне середовище МЕВuk
dc.subjectмодель Г. Хофстедеuk
dc.subjectмодель Тромпенаарсаuk
dc.subjectмодель GLOBEuk
dc.subjectмодель ментальних шаблонівuk
dc.subjectмодель «Культурна карта»uk
dc.subjectкультурно компетентна стратегія локалізації споживчої цінностіuk
dc.subjectBANI-світuk
dc.titleКультурні виміри середовища міжнародних економічних відносин як фактор успішної локалізації маркетингових практик компаній на іноземних ринкахuk
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc339.9.012.23:316.7:339.138uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1685-3457uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7713-307Хuk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію