dc.contributor.author | Іванов, Ю. Ю. | uk |
dc.contributor.author | Боднаренко, Б. О. | uk |
dc.contributor.author | Борисюк, Д. В. | uk |
dc.contributor.author | Щиров, О. С. | uk |
dc.contributor.author | Іvanov, Yu. Yu. | en |
dc.contributor.author | Bodnarenko, B. O. | en |
dc.contributor.author | Borysiuk, D. V. | en |
dc.contributor.author | Shchyrov, O. S. | en |
dc.date.accessioned | 2025-04-02T19:36:57Z | |
dc.date.available | 2025-04-02T19:36:57Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Іванов Ю. Ю., Бондаренко Б. О., Борисюк Д. В., Щиров О. С. Модифікований алгоритм декодування згорткових турбо-кодів // Вісник Вінницького політехнічного інституту. Вiнниця : ВНТУ, 2025. № 1. С. 86-91. | uk |
dc.identifier.issn | 1997-9266 | |
dc.identifier.issn | 1997-9274 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46222 | |
dc.description.abstract | At the current stage of development of the theory of error-correcting codes, a turbo-code is a promising
technique, which provides the necessary error-correcting characteristics for various data transmission systems.
It represents a powerful class of error-correcting codes with a unique codec structure, capable of operating
effectively at high speeds in channels with low useful energy, almost completely using channel capacity by the
principles of K. Shannon. The process of turbo-decoding using specialized iterative probabilistic algorithms
requires significant computational resources, which can become a limitation for real digital data transmission
systems. The article proposes a suboptimal modification of the turbo-decoding algorithm based on the maximum a posteriori likelihood in an iterative form, which uses the approximation of the correction function during the calculation of the correlation metrics of the trellis-diagram transitions of a recursive systematic convolutional code. The proposed function outperforms analogues in the base interval of values by statistical
indicators.
The algorithm's efficiency was demonstrated during computer simulation of the work process of a digital
data transmission system on random frames and multimedia data. The experimental functional dependence
of the bit error rate on the signal/noise ratio in the communication channel was found and analyzed. It was
determined that the modified algorithm outperforms several analogues in the terms of energy gain in communication channels with a high level of noise component, its efficiency is as close as possible to the basic
algorithm, but has lower computational complexity. The article can be useful for engineers and designers of
data transmission systems since it allows more efficient analysis and synthesis of turbo-codes depending on
the given tasks. | en |
dc.description.abstract | На сучасному етапі розвитку теорії завадостійкого кодування виділяється турбо-код, який забезпечує необхідні характеристики завадостійкості для різних систем передавання даних. Він є представником потужного класу завадостійких кодів з унікальною структурою кодека, здатний ефективно працювати на високих швидкостях у каналах з низькою корисною енергетикою, майже повністю
використовуючи його ємність відповідно до принципів К. Шеннона. Процес турбо-декодування з використанням спеціалізованих ітеративних імовірнісних алгоритмів вимагає значних обчислювальних
ресурсів, що може стати обмеженням для реальних систем передавання цифрових даних. У статті
запропоновано субоптимальну модифікацію алгоритму турбо-декодування на основі максимуму апостеріорної імовірності в ітеративній формі, яка використовує апроксимацію коригуючої функції у ході
розрахунку кореляційних метрик переходів трелліс-діаграмою рекурсивного систематичного згорткового кодера. Запропонована функція переважає аналоги на базовому інтервалі значень за статистичними показниками.
Ефективність роботи алгоритму продемонстровано у ході комп’ютерного імітаційного моделювання роботи системи передавання цифрових даних на випадкових фреймах та на мультимедійних
даних. Встановлено та проаналізовано експериментальну функціональну залежність частоти виникнення помилок від відношення сигнал/шум у каналі зв’язку. Визначено, що модифікований алгоритм
переважає низку аналогів за енергетичним виграшем для каналів зв’язку з високим рівнем шумової
компоненти. Його ефективність максимально наближена до базового алгоритму, але має меншу
обчислювальну складність. Стаття може бути корисною для інженерів та проєктувальників систем
передавання даних, оскільки дозволяє ефективніше аналізувати та синтезувати турбо-коди залежно від поставлених задач. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник Вінницького політехнічного інституту. № 1 : 86-91. | uk |
dc.relation.uri | https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/3170 | |
dc.subject | передавання даних | uk |
dc.subject | завадостійкий код | uk |
dc.subject | згортковий турбо-код | uk |
dc.subject | декодування | uk |
dc.subject | коригуюча функція | uk |
dc.subject | моделювання | uk |
dc.subject | data transmission | uk |
dc.subject | error-correcting code | en |
dc.subject | convolutional turbo-code | en |
dc.subject | decoding | en |
dc.subject | correction function | en |
dc.subject | simulation | en |
dc.title | Модифікований алгоритм декодування згорткових турбо-кодів | uk |
dc.title.alternative | Modified Algorithm for Decoding Convolutional Turbo-Codes | en |
dc.type | Article, professional native edition | |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 519.725 + 004.312.26 | |
dc.relation.references | C. Berrou, A. Glavieux, and P. Thitimajshima, “Near Shannon Limit Error-Correcting Coding and Decoding: TurboCodes,” Proceedings of ICC, Geneva, pp. 1064-1070, 1993. https://doi.org/10.1109/ICC.1993.397441. | en |
dc.relation.references | F. L. Morgos, A.-M. Cuc, and C. Grava, “Performance Analysis of Turbo Codes, LDPC Codes, and Polar Codes over an
AWGN Channel in the Presence of Inter Symbol Interference,” Sensors, pp. 19, 2023. https://doi.org/10.3390/s23041942 . | en |
dc.relation.references | X.-G. Xia, “Understanding Turbo Codes: A Signal Processing Study,” Journal of Information and Intelligence, pp. 1-13,
2024. https://doi.org/10.1016/j.jiixd.2023.10.003. | en |
dc.relation.references | Ю. Ю. Іванов, Р. Н. Квєтний, С. Г. Кривогубченко, і О. В. Стукач, «Особливості оцінювання параметрів процесу
передавання даних із використанням турбо-кодів,» Метрологія і прилади, № 3, c. 25-32, 2017. | uk |
dc.relation.references | Ю. Ю. Іванов, «Особливості апаратно-програмної реалізації турбо-кодів: аналіз складності реалізації на цифровому сигнальному процесорі,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, Вінниця, № 2, с. 94-101, 2016. | uk |
dc.relation.references | Yu. Yu. Ivanov, V. V. Kovtun, “Crypto Coding System Based on the Turbo Codes with Secret Keys,” ICT Express, South
Korea, рр. 6, 2024. https://doi.org/10.1016/j.icte.2023.08.007. | en |
dc.relation.references | B. O. Bodnarenko, Yu. Yu. Ivanov, and S. M. Skuratov, “Hybrid Turbo-Decoding Method,” in MININGMETALTECH International scientific and technical conference, 2023, pp. 228-230. | en |
dc.relation.references | P. Robertson, E. Villebrun, and P. Hoeher, “A Comparison of Optimal and Sub-optimal MAP Decoding Algorithms Operating in the log Domain,” Gateway to Globalization, IEEE International Conference on Communications, 1995, pp. 1009-1013.
https://doi.org/10.1109/ICC.1995.524253. | en |
dc.relation.references | S. Asoodeh, “A New Constructive Approximation in Log-Map Turbo Decoder,” WSEAS International Conference on
Electronics, Hardware, Wireless and Optical Communications, Cambridge, 2008, pp. 220-224. | en |
dc.relation.references | L. Zhang, and S.-Z. Yu, “A Simplified log-MAP Turbo Decoder by Fitting Method,” Proceedings of IEEE International
Conference on Advanced Communication Technology, 2005, pp. 854-857. https://doi.org/10.1109/ICACT.2005.246085. | en |
dc.relation.references | С. В. Зайцев, «Модифікований алгоритм декодування турбокодів log-MAP з урахуванням впливу навмисних завад,» Математичні машини і системи, c. 70-79, 2015. | uk |
dc.relation.references | S. Talakoub, L. Sabeti, B. Shahrrava, and M. Ahmadi, “A Linear log-MAP Algorithm for Turbo Decoding and Turbo
Equalization,” IEEE International Conference on Wireless And Mobile Computing, Networking And Communications, 2005.
pp. 182-186. https://doi.org/10.1109/WIMOB.2005.1512836. | en |
dc.relation.references | W. J. Gross, and P. G. Gulak, “Simplified MAP Algorithm Suitable for Implementation of Turbo Decoders,” IET Journal, pp. 1577-1578, 1998. https://doi.org/10.1049/el:19981120 | en |
dc.relation.references | S. C. Chapra, and R. P. Canale, “Numerical Methods for Engineers (Chapter 17: Least-Squares Regression),” McGrawHill Higher Education, pp. 454-484, 2006 | en |
dc.relation.references | ADSP-21065L SHARC Processor User’s Manual. [Electronic resource]. Available:
https://www.analog.com/media/en/dsp-documentation/processor-manuals/37788354774923823818314265L_book_um.pdf.
Accessed: 12.12.2024. | en |
dc.relation.references | Ю. Ю. Іванов, Б .О. Боднаренко, Є. О. Звуздецький, і Ю. С. Здітовецький, «Оцінювання складності декодування
згорткових турбо-кодів та блокових кодів турбо-добутків,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 1, с. 51-55,
2024. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2024-172-1-51-55. | uk |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/1997-9266-2025-178-1-86-91 | |