Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorШкондя, В. В.uk
dc.contributor.authorРогаль, І. В.uk
dc.contributor.authorЧхань, А. А.uk
dc.contributor.authorСтолярик, В. А.uk
dc.contributor.authorChkhan, A.uk
dc.contributor.authorStolyaryk, V.uk
dc.contributor.authoruk
dc.contributor.authoruk
dc.date.accessioned2025-11-05T12:17:05Z
dc.date.available2025-11-05T12:17:05Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationШкондя В. В., Рогаль І. В., Чхань А. А., Столярик В. А. Удосконалення технічної підготовки у волейболістів у непрофільних ЗВО // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2025. Вип. 5 (192). С. 182-186.uk
dc.identifier.issn2311-2220uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/49931
dc.description.abstractThe article presents an expert assessment of the mastery of the main technical elements by students who play volleyball as part of the university team. Our meta-analysis allowed us to identify five main indicators of technical training in volleyball, namely: serving (successfully implemented serves during the game), 1st reception, second pass, attack (attacking actions of players in attack), defence (defensive actions of players in defence, block, etc.). The assessment of the mastery of the main five technical elements of volleyball players was carried out by experts during the game activity at the beginning and at the end of the study. Experts evaluated each player separately, recording the data in the questionnaires we developed, which were then processed and reduced to the average static team performance. After analysing the data we received, we identified the weaknesses of the team, which allowed us to develop methodological recommendations aimed at improving all the studied indicators of technique with a special emphasis on the worst ones for volleyball players. The pedagogical experiment lasted for two months. At the end of the pedagogical experiment, we conducted a repeated survey of experts with the subsequent filling in of questionnaires and obtaining scores on the level of technical indicators of athletes. Our analysis of the data obtained at the beginning and at the end of the experiment allowed us to reveal an increase in technical indicators at the final stage by an average of 1.34 points for all the studied technical indicators. All of the above is evidence of the effectiveness of the methodological recommendations we have developed.en_US
dc.description.abstractУ статті проведена експертна оцінка володіння основними технічними елементами під час ігрової діяльності студентів, які займаються волейболом в складі збірної команди непрофільного ЗВО. Проведений нами мета-аналіз дозволив виявили п’ять основних показників технічної підготовки у волейболі, а саме: подача, 1-й прийом, друга передача, атака, захист. Проаналізувавши отриманні дані експертних оцінок показників техніки на початковому етапі дослідження нами були визначені слабкі сторони команди, що дозволило розробити методичні рекомендації направлені на удосконалення всіх досліджуваних показників техніки з особливим акцентом на найгірші для волейболістів. Після закінчення педагогічного експерименту нами було проведене повторне опитування експертів з подальшим заповненням анкет та отриманням балів з рівня технічних показників спортсменів. Проведений нами аналіз отриманих даних на початку та в кінці експерименту дозволив виявити приріст показників техніки на завершальному етапі в середньому на 1,34 бала по всіх досліджуваних показниках техніки.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherУкраїнський державний університет імені Михайла Драгомановаuk
dc.relation.ispartofНауковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Вип. 5 (192) : 182-186.uk
dc.subjectтехнічна підготовкаuk
dc.subjectстудентиuk
dc.subjectволейболuk
dc.subjecttechnical traininguk
dc.subjectstudentsuk
dc.subjectvolleyballuk
dc.titleУдосконалення технічної підготовки у волейболістів у непрофільних ЗВОuk
dc.title.alternativeImprovement of technical training of volleyball players in non-reference higher education institutionsen_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc796.325:[796.015.844.2+378.172]uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.05(192).40uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0252-4951uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6670-9117uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0006-4725-7024uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0000-8405-4329uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію