Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorВіштак, І. В.uk
dc.contributor.authorМайданевич, Л. О.uk
dc.contributor.authorГеркалюк, І.uk
dc.contributor.authorVishtak, І.uk
dc.contributor.authorMaidanevych, L.uk
dc.contributor.authorHerkalyuk, I.uk
dc.date.accessioned2025-11-25T14:55:11Z
dc.date.available2025-11-25T14:55:11Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationВіштак І., Майданевич Л., Геркалюк І. Інтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подолання // Педагогіка безпеки. 2025. Т. 10, № 2. С. 92–102. URI: https://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/215.uk
dc.identifier.issn2524-1087uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50124
dc.description.abstractThe article examines the problem of Internet addiction among young people, in particular students, which is becoming increasingly relevant in the modern digital world. The main symptoms and negative consequences of this disorder are analyzed, including decreased academic performance, emotional exhaustion, social isolation, sleep disturbances, and mental disorders. Particular attention is paid to factors contributing to the development of Internet addiction, such as emotional instability, anxiety, low self-esteem, and the desire to avoid real-life difficulties. Effective methods of prevention and correction of addiction are proposed, based on a comprehensive approach to psychological support, digital hygiene training, and the development of selfregulation skills. The aim of the work is to study the impact of Internet addiction on student youth, identify the main factors of its development, analyze social, psychological, and academic consequences, and develop effective approaches to preventing and overcoming this disorder. Based on the analysis, recommendations for the prevention of Internet addiction among students are proposed, which require a comprehensive approach that includes the development of self-awareness, digital literacy, and self-regulation skills. Educational institutions play an important role in this process, as they can provide access to qualified psychological counseling and create conditions for a healthy digital environment.ru_RU
dc.description.abstractУ статті розглянуто проблему інтернет-залежності серед молоді, зокрема студентів, яка набуває все більшої актуальності у сучасному цифровому світі. Проаналізовано основні симптоми та негативні наслідки цього розладу, включаючи зниження академічної успішності, емоційне виснаження, соціальну ізоляцію, порушення сну та психічні розлади. Особлива увага приділяється факторам, що сприяють розвитку інтернет-залежності, таким як емоційна нестабільність, тривожність, низька самооцінка та бажання уникнути труднощів реального життя. Запропоновано ефективні методи профілактики та корекції залежності, що базуються на комплексному підході до психологічної підтримки, навчання цифровій гігієні та розвитку навичок саморегуляції.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofПедагогіка безпеки. Т. 10, № 2 : 92–102.uk
dc.subjectінтернет-залежністьuk
dc.subjectцифрова грамотністьuk
dc.subjectпсихічне здоров’яuk
dc.subjectсоціальна адаптаціяuk
dc.subjectкіберзахистuk
dc.subjectInternet addictionuk
dc.subjectdigital literacyuk
dc.subjectmental healthuk
dc.subjectsocial adaptationuk
dc.subjectcyber protectionuk
dc.titleІнтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подоланняuk
dc.title.alternativeInternet addiction among students: symptoms, consequences and methods of overcomingen_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-092-102uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5646-4996uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7364-887uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0005-3256-8199uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію