| dc.contributor.author | Карачина, Н. П. | uk |
| dc.contributor.author | Головчук, Ю. О. | uk |
| dc.contributor.author | Дихніч, Д. П. | uk |
| dc.contributor.author | Karachyna, N. | uk |
| dc.contributor.author | Holovchuk, Ju. | uk |
| dc.contributor.author | Dykhnich, D. | uk |
| dc.date.accessioned | 2025-11-27T08:13:10Z | |
| dc.date.available | 2025-11-27T08:13:10Z | |
| dc.date.issued | 2025 | uk |
| dc.identifier.citation | Карачина Н. П., Головчук Ю. О., Дихніч Д. П. Вітчизняні та зарубіжні доробки оцінювання ефективності бренду підприємств // Бізнес-навігатор. 2025. Вип. 3 (80). С. 477-481. URI: https://business-navigator.ks.ua/journals/2025/80_2025/81.pdf. | uk |
| dc.identifier.issn | 2522-4751 | uk |
| dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50143 | |
| dc.description.abstract | The study of domestic and foreign methodological developments in assessing the effectiveness of enterprise
brands has been carried out. The following approaches of Ukrainian scientists have been identified and disclosed
as the functional approach based on competitive analysis and the comprehensive approach based on benchmarking.
Foreign developments in brand effectiveness assessment methods have been systematized: a holistic approach
(a combination of business indicators and an assessment of consumer opinions), the concept of contact branding,
assessment of the economic value of the brand, a comprehensive approach based on an assessment of image
communication, and a qualitative assessment of brand indicators. The features, advantages, and obstacles to the
application of the analyzed methods for assessing the effectiveness of enterprise brands have been revealed. It has
been determined that for most methods for assessing the effectiveness of brand suggested by foreign scientists,
a characteristic prerequisite about the need to use consumer, financial and market metrics for obtaining an adequate assessment indicator; for methods suggested by domestic scientists, the obstacles are limited information about
competitors, concentration only on products as an object of branding. It was determined and substantiated that one
of the most promising approaches to assessing brand effectiveness is an approach based on competitive analysis
using an expert method, which allows assessing qualitative performance indicators, such as reputation, personnel
competence, and the level of product competitiveness. This approach generalizes a group of factors: factors that
characterize the enterprise; factors that characterize products; factors that characterize product promotion. The
effectiveness of the brand of the enterprise PrJSC “Concern “Khlibprom” was assessed using the method of
competitive analysis in comparison with the brands of the enterprises PrJSC "Kyivkhlib" and LLC “Kulynychy”. It
was found that the weakest aspects in the activities of the enterprise PrJSC “Concern “Khlibprom” compared with
other enterprises are the level of comfort of work at the enterprise, price, enterprise strategy and advertising. Such
components of the brand should be improved in order to increase the effectiveness of the brand of the enterprise
PrJSC “Concern “Khlibprom”. | en_US |
| dc.description.abstract | Розкрито вітчизняні та зарубіжні методичні напрацювання оцінювання ефективності бренду підприємств. Визначено такі підходи українських вчених: функціональний підхід, на основі конкурентного аналізу, комплексний підхід, на основі бенчмаркінгу. Систематизовано зарубіжний доробок методик оцінювання ефективності бренду: цілісний підхід, концепція контактного брендингу, оцінювання економічної цінності бренду, комплексний підхід на основі оцінки іміджевої комунікації. Розкрито особливості, переваги та перешкоди до застосування визначених методик оцінювання ефективності бренду підприємств.
Визначили та обґрунтували, що одним з найбільш перспективних підходів для оцінювання ефективності бренду є підхід, який базується на конкурентному аналізі із застосуванням експертного методу, що дозволяє оцінити якісні показники діяльності, такі як репутація, компетентність персоналу, рівень конкурентоспроможності товару. | uk_UA |
| dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
| dc.publisher | Міжнародний університет бізнесу і права | uk |
| dc.relation.ispartof | Бізнес-навігатор. Вип. 3 (80) : 477-481. | uk |
| dc.subject | бренд | uk |
| dc.subject | брендинг | uk |
| dc.subject | ефективність | uk |
| dc.subject | методика | uk |
| dc.subject | конкурентний аналіз | uk |
| dc.subject | brand | uk |
| dc.subject | branding | uk |
| dc.subject | efficiency | uk |
| dc.subject | method | uk |
| dc.subject | competitive analysis | uk |
| dc.title | Вітчизняні та зарубіжні доробки оцінювання ефективності бренду підприємств | uk |
| dc.title.alternative | Domestic and foreign works on assessing the effectiveness of enterprise brands | en_US |
| dc.type | Article, professional native edition | |
| dc.identifier.udc | 339.138 | uk |
| dc.identifier.doi | https://doi.org/10.32782/business-navigator.80-80 | uk |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8316-2835 | uk |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4516-109X | uk |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4123-1027 | uk |