dc.contributor.author | Вяткин, С. И. | ru |
dc.contributor.author | Романюк, А. Н. | ru |
dc.contributor.author | Трояновская, Т. И. | ru |
dc.contributor.author | Савицкая, Л. А. | ru |
dc.contributor.author | Вяткін, С. І. | uk |
dc.contributor.author | Романюк, О. Н. | uk |
dc.contributor.author | Савицька, Л. А. | uk |
dc.contributor.author | Трояновська, Т. І. | uk |
dc.contributor.author | Vyatkin, S. I. | en |
dc.contributor.author | Romanyuk, O. N. | en |
dc.contributor.author | Savytska, L. A. | en |
dc.contributor.author | Troianovska, T. I. | en |
dc.date.accessioned | 2019-07-15T12:26:55Z | |
dc.date.available | 2019-07-15T12:26:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Метод излучательности с использованием графических ускорителей [Текст] / С. И. Вяткин, А. Н. Романюк, Л. А. Савицкая, Т. И. Трояновская // Вісник Херсонського національного технічного університету. – 2018. – № 3(66), т. 1. – С. 352-357. | uk |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/26083 | |
dc.description.abstract | Предложен метод излучательности, реализованный на параллельной архитектуре графических
акселераторов. Предложено значения излучения вычислять непосредственно в текстурах и использовать
для рендеринга. Показано, что расчет форм-фактора целесообразно выполнять на SIMD архитектуре
GPU, потому что каждый форм-фактор независим и не имеет ветвей и условных переходов. С помощью
вершинной программы преобразования вершин определяется видимость со стереографической | ru |
dc.description.abstract | Запропоновано метод випромінюваності, реалізований на паралельній архітектурі графічних
акселераторів. Запропоновано значення випромінювання обчислювати безпосередньо в структурах і
використовувати для рендеринга. Показано, що розрахунок форм-фактора доцільно виконувати на SIMD
архітектурі GPU, тому що кожний форм-фактор незалежний і не має розгалужень і умовних переходів.
Наведено результати тестування. За допомогою вершиної програми перетворення вершин визначається
видимість із стереографічною проекцією. Для цього потрібний всього один проход по геометрії. | uk |
dc.description.abstract | When calculating diffuse illumination of surfaces, it is necessary to take into account not only direct light
sources, but also secondary or reflected diffuse illumination. Diffuse reflection matrix is a classical technology for
modeling light propagation in diffuse scenes. In the classical formulation, radiosity requires the solution of a set of
linear equations called the equation form factor. These equations describe the transfer of energy between elements
in a scene. Storing these equations requires space ( ) 2 NO , which is very much for large scenes. In the classical
approach, the surfaces of all objects in a three-dimensional scene are split into flat patches. The size of each patch
should be such that the density of the light energy intensity distribution within its limits is a constant value. The
assumption is that the light is scattered uniformly in all directions. This method is called the restricted elements
method. Under its own surface energy refers to "own the issue" patch and under bring energy illumination, indirect
diffuse all surrounding objects. Lambert’s law calculates the calculation of energy from direct lighting. Assumptions
are needed to account for the secondary diffuse reflection of the environment. The basic radiative equations
calculate the radiosity value of this patch as the sum of the contributions of the radiosity value of all patches, that is,
on the contrary, light is not collected, but emitted from this patch in the direction of the surrounding surfaces. This
paper presents the method of emissivity based on graphics accelerators. The method of progressive refinement of
estimates adapted to graphics processing units is proposed. There are several advantages to performing all
calculations on graphics accelerators (GPUs). One of them is that the radiation values can be calculated directly in
textures and used directly for rendering. Form factor calculation, which is a fundamental operation and is well
parallelized. The form factor calculation is performed well on the SIMD architecture of the GPU fragment
processor because each form factor is independent and has no branches and conditional transitions. Another
advantage is that the performance of the graphics hardware is greater than the CPU; this allows increase the
complexity of the model and keep the interactive rendering mode | en |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Херсонський національний технічний університет | uk |
dc.subject | излучательность | ru |
dc.subject | параллельные вычисления | ru |
dc.subject | форм-фактор | ru, uk |
dc.subject | графические акселераторы | ru |
dc.subject | випромінюваність | uk |
dc.subject | паралельні обчислення | uk |
dc.subject | форм-фактор | uk |
dc.subject | графічні акселератори | uk |
dc.subject | radiosity | en |
dc.subject | parallel computing | en |
dc.subject | form-factor | en |
dc.subject | graphic accelerators | en |
dc.title | Метод излучательности с использованием графических ускорителей | ru |
dc.title.alternative | Метод випромінюваності з використанням графічних прискорювачів | uk |
dc.title.alternative | Method of emissivity based on graphics accelerators | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 004.925.3 | |