dc.contributor.author | Петренко, Д. С. | uk |
dc.contributor.author | Petrenko, D. | en |
dc.date.accessioned | 2024-05-30T08:26:57Z | |
dc.date.available | 2024-05-30T08:26:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Петренко Д. С. Діджиталізація в маркетингу: аналіз викликів і можливостей / Д. С. Петренко // Innovation and Sustainability. – 2023. – № 3. – С. 96-104. | uk |
dc.identifier.issn | 2786-5940 | |
dc.identifier.issn | 2786-5959 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42527 | |
dc.description.abstract | На основі проведеного дослідження встановлено, що діджитал-маркетинг активно
розвивається та набуває широкої популярності в Україні та світі. Діджитал-маркетинг (або
цифровий маркетинг) – це стратегія маркетингу, яка використовує інтернет-технології та
цифрові канали зв'язку для просування товарів або послуг. У роботі визначено основні
компоненти діджитал-маркетингу (веб-сайти, пошуковий маркетинг, соціальні медіа,
електронна пошта, контент-маркетинг, онлайн-реклама, аналітика та вимірювання). Щоб
зрозуміти, якою мірою цифровізація впливає на маркетинг, важливо проаналізувати
трансформацію основних інформаційних, стратегічних і операційних маркетингових заходів у
цифровій революції. Установлено, що незважаючи на неймовірні переваги, на шляху розвитку
діджитал-маркетингу постають певні виклики (управління маркетинговим бюджетом,
можливість загубитися серед конкурентів, генерація трафіку та потенційних клієнтів,
оптимізація ROI, багатоканальні маркетингові стратегії, використання засобів і технологій,
побудова та підтримка видимості бренду, розуміння своєї аудиторії) та запропоновано
способи їх вирішення. Наведено основні статистичні показники сфери діджитал-маркетингу
та цифрової реклами. Порівнюючи три основні ринки цифрової реклами – США, Китай і
Європу, США можна вважати найбільшими, адже на них припадає більше третини світових
витрат на цифрову рекламу. Представлена кореляційно-регресійна модель дозволила
встановити залежність між показниками діджитал-реклами та показником загального
рекламного медіа-ринку. Визначено, що до ключових способів цифрової трансформації
маркетингу можна віднести персоналізований, інтерактивний і маркетинг у режимі реального
часу. Серед можливостей діджитал-маркетингу виокремлено вісім ключових, зокрема:
глобальне охоплення, цільова аудиторія та персоналізація, лояльність клієнтів, економічна
ефективність, ефект мультиплікатора, контроль, вимірні результати в реальному часі,
розвиток бренду. | uk |
dc.description.abstract | The study found that digital marketing is actively developing and gaining wide popularity in Ukraine and
the world. Digital marketing (or digital marketing) is a marketing strategy that uses Internet technologies and
digital communication channels to promote goods or services. This paper identifies the main components of
digital marketing (websites, search engine marketing, social media, email, content marketing, online advertising, analytics and measurement). In order to understand the extent to which digitalisation affects marketing, it is
important to analyse the transformation of the main information, strategic and operational marketing activities
in the digital revolution. The article establishes that despite the incredible benefits, certain challenges arise on
the way to the development of digital marketing (marketing budget management, the possibility of getting lost
among competitors, traffic and lead generation, ROI optimisation, multichannel marketing strategies, use of
tools and technologies, building and maintaining brand visibility, understanding of your audience) and suggests
ways to solve them. The author presents the main statistical indicators of digital marketing and digital
advertising. Comparing the three main digital advertising markets - the USA, China and Europe, the USA can
be considered the largest, as it accounts for more than a third of global digital advertising spending. The
presented correlation and regression model allowed to establish the relationship between the indicators of
digital advertising and the indicator of the overall advertising media market. It is determined that the key ways
of digital marketing transformation include personalised, interactive and real-time marketing. Eight key
opportunities of digital marketing have been allocated, in particular: global reach, target audience and
personalisation, customer loyalty, cost-effectiveness, multiplier effect, control, measurable results in real time,
brand development. | en |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | ВНТУ | uk |
dc.relation.ispartof | Innovation and Sustainability. № 3 : 96-104. | en |
dc.relation.uri | https://ins.vntu.edu.ua/index.php/ins/article/view/210 | |
dc.subject | маркетинг | uk |
dc.subject | діджиталізація | uk |
dc.subject | діджитал-маркетинг | uk |
dc.subject | діджитал-реклама | uk |
dc.subject | виклики | uk |
dc.subject | можливості | uk |
dc.subject | marketing | en |
dc.subject | digitalisation | en |
dc.subject | digital marketing | en |
dc.subject | digital advertising | en |
dc.subject | challenges | en |
dc.subject | opportunities | en |
dc.title | Діджиталізація в маркетингу: аналіз викликів і можливостей | uk |
dc.title.alternative | Digitalisation in marketing: analysis of challenges and opportunities | en |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 339.138 | |
dc.relation.references | Barone A. Digital Marketing Overview: Types, Challenges & Required Skills. 2023. URL:
https://www.investopedia.com/terms/d/digital-marketing.asp. | en |
dc.relation.references | Cham T.-H., Cheah J.-H., Memon M. A., Fam K.-S., László J. Digitalization and its impact on
contemporary marketing strategies and practices. Journal of Marketing Analytics. 2020. Vol. 10. № 2. Рp. 103-
105. DOI: 10.1057/s41270-022-00167-6. | en |
dc.relation.references | Conti E., Camillo F., Pencarelli T. The impact of digitalization on marketing activities in manufacturing
companies. The TQM Journal. 2023. Vol. 35. № 9.0 Рp. 59-82. DOI: https://doi.org/10.1108/TQM-11-2022-0329. | en |
dc.relation.references | Digital Advertising: market data & analysis. URL:
https://de.statista.com/statistik/studie/id/42327/dokument/digital-advertising-report/. | en |
dc.relation.references | Digital Marketing. URL: https://symphony-solutions.com/services/digital-marketing. | en |
dc.relation.references | Digitalization of marketing: A new era of customer engagement. URL:
https://kurums.com/digitalization-of-marketing-a-new-era-of-customer-engagement/. | en |
dc.relation.references | Gupta N. Digital Marketing: Trends, Opportunities, and Challenges. Asian Journal of Management.
2020. Vol. 11. Is. 4. Рр.434-440. DOI: 10.5958/2321-5763.2020.00066.9. | en |
dc.relation.references | Harte T. Digital Marketing Statistics for 2023. URL: https://www.digitalthirdcoast.com/blog/digitalmarketing-statistics. | en |
dc.relation.references | Hutchins M. 11 Common Digital Marketing Challenges and How to Overcome Them. 2023. URL:
https://www.semetrical.com/11-common-digital-marketing-challenges-and-how-to-overcome-them/. | en |
dc.relation.references | Investitionen in digitale Werbung in Europa in den Jahren 2006 bis 2022. URL:
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/154021/umfrage/ausgaben-fuer-online-werbung-in-europa/. | en |
dc.relation.references | Shewale R. 176 Impactful Digital Marketing Statistics (2023). URL:
https://www.demandsage.com/digital-marketing-statistics/#:~:text=General%20Digital%20Marketing%20Statistics&
text=49%25%20of%20marketers%20say%20that,to%20a%20survey%20from%20Gartner. | en |
dc.relation.references | Shpak N, Kuzmin O, Dvulit Z, Onysenko T, Sroka W. Digitalization of the Marketing Activities of
Enterprises: Case Study. Information. 2020. № 11(2): 109. DOI: https://doi.org/10.3390/info11020109. | en |
dc.relation.references | Власенко О. П., Буднік О. М. Цифрова трансформація маркетингових технологій: кооперативний
вектор. Наукові горизонти, 2020, № 06 (91). С. 42-51. DOI: 10.33249/2663-2144-2020-91-6-42-51. | uk |
dc.relation.references | Ігнатенко Р. В. Цифрові комунікації в маркетингу: сутність та перспективи розвитку в умовах
пандемії COVID-19. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна.
Серія юридична. 2021. № 31. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6034732. | uk |
dc.relation.references | Лошенюк С. Р., Кірєєва К. О., Мілашовська О. І. Дилемні питання розвитку цифрового
маркетингу в реаліях масштабної військової агресії. Академічні візії. 2023. № 21. DOI:
http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8143076. | uk |
dc.relation.references | Мушка Д., Бондаренко В., Попадинець Н. Сутність та еволюція digital-маркетингу. Регіональна
економіка. 2021. № 2. С. 200-204. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-18. | uk |
dc.relation.references | Об'єми рекламного ринку. URL: https://vrk.org.ua/research.html. | uk |
dc.relation.references | Обіход С. В., Матвеєв М. Е., Бойко В. Д. Digital-маркетинг в умовах цифровізації сучасних бізнеспроцесів. Економіка та суспільство. 2023. № 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-76. | uk |
dc.relation.references | Пономаренко І. В., Сябро С. М. Особливості використання персоналізованого маркетингу в умовах
діджиталізації. Економічний простір. 2021. № 172. С. 52-55. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/172-9. | uk |
dc.relation.references | Семенюк С. Діджиталізація процесу управління маркетингом підприємства. Соціальноекономічні проблеми і держава. 2022. № 2 (27). С. 35-44. DOI: https://doi.org/10.33108/sepd
2022.nom2.035. | uk |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/ins.2023.3.96.104 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0009-0004-6604-0037 | |