Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСекундант, С.
dc.contributor.authorSecundant, S.en
dc.date.accessioned2024-06-06T06:23:21Z
dc.date.available2024-06-06T06:23:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationСекундант С. Ежен Дюпреель і Хаїм Перельман: нормативно-критичні засади «риторичного повороту» в сучасній філософії. Частина ІІ [Текст] / С. Секундант // Sententiae. – 2023. – № 1. – С. 37-68.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42628
dc.description.abstractМета статті — висвітлити й критично оцінити методологічні, епістемологічні та філософські основи, що призвели до «риторичного повороту» в сучасній філософії, а також відповісти на питання про те, наскільки виправданими були підстави для такого «риторичного повороту». Ця відповідь ґрунтується на реконструкції критичних аргументів Ежена Дюпреля, спрямованих проти «класичної філософії», та їх рецепції у працях Хаїма Перельмана в його «переломний» період (1947–1949). У статті доведено, що їхня критика класичної філософії здійснюється з реалістичних позицій, тому вона не поширюється на гносеологічні принципи ідеалістичної філософії; їхня критика класичної теорії прогресу та ідеалу загальнозначущого знання має «аксіологічний» характер і зводиться до переоцінки всіх традиційних цінностей, у результаті чого фактично реабілітуються методологічні принципи софістики (суб'єктивізм, прагматизм, плюралізм, релятивізм, конвенціоналізм тощо). Автор стверджує, що критика філософії, яка апелює до розмовної мови і повсякденного знання, не є виправданою, оскільки ґрунтується на нерозумінні концептуально-конструктивної природи філософської мови. Хоча риторичний аналіз філософських текстів слід визнати плідним і корисним, риторика не може бути інструментом філософування, оскільки тлумачення цінностей залежить від їх розуміння, яке дає «класична філософія».uk
dc.description.abstractThe purpose of the article is, firstly, to explicate and give a critical assessment of the methodological, epistemological, and philosophical foundations that led to the “rhetorical turn” in modern philosophy, and, secondly, to answer the question of how justified the grounds for such a “rhetorical turn” are. The answer proposed is based on a reconstruction of Eugene Dupréel’s critical arguments that were directed against the “classical philosophy” and their reception in Chaim Perelman’s works during his “turning point” period (1947 – 1949). The article proves that these two scholars’ critique of classical philosophy proceeds from a realistic position, therefore it does not apply to the epistemological principles of idealistic philosophy. Their criticism of the classical theory of progress and the ideal of universally valid knowledge is “axiological” in nature and boils down to a reassessment of all traditional values. As a result of this reassessment, the methodological principles of sophistry (subjectivism, pragmatism, pluralism, relativism, conventionalism, etc.) are actually rehabilitated. The criticism of philosophy that appeals to spoken language and everyday knowledge, is not justified, since it is based on a misunderstanding of the conceptual and constructive nature of the philosophical language. Although the rhetorical analysis of philosophical texts should be recognized as fruitful and useful, rhetoric cannot be an instrument of philosophizing, since the interpretation of values depends on their understanding, which is given by “classical philosophy”.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 1 : 37-68.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/804
dc.titleЕжен Дюпреель і Хаїм Перельман: нормативно-критичні засади «риторичного повороту» в сучасній філософії. Частина ІІuk
dc.title.alternativeEugene Dupreel and Chaim Perelman: the normative and critical principles of the «rhetorical turn» in contemporary philosophy. Part IIen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesDamele, G. (2009, October 28). Aristote et Perelman: L’Ancienne et la Nouvelle Rhétorique. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2167799fr
dc.relation.referencesDupréel, E. (1928). La valeur du progrès. In E. Dupréel, Deux essais sur le progrès (pp. 15-121). Bruxelles: Lamartin.fr
dc.relation.referencesDupréel, Е. (1939). Esquisse d’une philosophie des valeurs. Paris: Alcan.fr
dc.relation.referencesDupréel, E. (1948). Sociologie générale. Paris : PUF.fr
dc.relation.referencesDurkheim, E. (1895). Les règles de la sociologique méthode. Paris: Alcan.fr
dc.relation.referencesEde, L., & Lunsford, A. (1990). Singular Texts/Plural Authors: Perspectives on Collaborative Writ-ing. Carbondale: Southern Illinois UP.en
dc.relation.referencesFrank, D. A., & Bolduc, M. (2010). Lucie Olbrechts-Tyteca’s New Rhetoric. Quarterly Journal of Speech, 96(2), 141-163. https://doi.org/10.1080/00335631003796685en
dc.relation.referencesFrank, D., & Bolduc, M. (2003). Chaïm Perelman’s “First Philosophies and Regressive Philoso-phy”: Commentary and Translation. Philosophy and Rhetoric 36(3), 177-188. https://doi.org/10.1353/par.2003.0026en
dc.relation.referencesJaveau, C. (2014). Des valeurs aux techniques. À propos du traité de Sociologie générale d'Eugène Dupréel. Revue de l’Institut de Sociologie, 84, 83-124. http://journals.openedition.org/ris/325fr
dc.relation.referencesPerelman, Ch. (1949a). Philosophies premières et philosophie regressive. Dialectica, 3(3), 175-191. https://doi.org/10.1111/j.1746-8361.1949.tb00862.xfr
dc.relation.referencesPerelman, Ch. (1949b). Liberté et raisonnement. In Actes du IVe Congres des Societes de philosophie de langue frangaise VIII (Liberte, science et logique) (pp. 271-275). Neuchatel: La Baconnière.fr
dc.relation.referencesPerelman, Ch. (1968). A propos d'Eugène Dupréel Contribution à un portrait philosophique. Revue internationale de philosophie, 22, 227-237.fr
dc.relation.referencesPerelman, Ch. (1979). The New Rhetoric and the Humanities. In: Essays on Rhetoric and its Appli-cations. Dordrecht, Holland: Reidel. https://doi.org/10.1007/978-94-009-9482-9en
dc.relation.referencesPerelman, Ch. (1983). Rhetoric as Philosophy: the Humanist Tradition (review) Journal of the History of Philosophy, 21(2), 256-257. https://doi.org/10.1353/hph.1983.0049en
dc.relation.referencesPerelman, Ch., & Olbrechts-Tyteca, L. (1950). Logique et rhétorique. Revue philosophique de la France et de l'Etranger, 140, 1-35.fr
dc.relation.referencesPerelman, Ch., & Olbrechts-Tyteca, L. (1952). Rhétorique et Philosophie. Pour une théorie de l'argumentation en philosophie. Paris: PUF.fr
dc.relation.referencesPerelman, Ch., & Olbrechts-Tyteca, L. (2008). Traité de l’argumentation. La nouvelle rhétorique. Bruxelles: Editions de l’Université de Bruxelles.fr
dc.relation.referencesWarnick, B. (1997). Lucie Olbrechts-Tyteca’s Contribution to the New Rhetoric. In M. M. Wertheimer (Ed.), Listening to Their Voices: The Rhetorical Activities of Historical Women, ed. Molly Meijer Wertheimer (pp. 69-85). Columbia: University of South Carolina Press.en
dc.relation.referencesСекундант, С. (2022). Ежен Дюпреель і Хаїм Перельман: нормативно-критичні засади «риторичного повороту» в сучасній філософії. Частина І. Sententiae, 41(2), 66-93. https://doi.org/10.31649/sent41.02.066uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent42.01.037
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-6724-4956


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію