Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorДавіденко, І.uk
dc.contributor.authorDavidenko, I.en
dc.date.accessioned2024-06-07T08:50:45Z
dc.date.available2024-06-07T08:50:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationДавіденко І. Василь Лісовий про історію філософії України ХХ століття: матеріали до дискусії [Текст] / І. Давіденко // Sententiae. – 2023. – № 2. – С. 47-62.uk
dc.identifier.issn2075-6461
dc.identifier.issn2308-8915
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42660
dc.description.abstractЦя стаття є першою частиною дослідження, присвяченого моделям історизації філософії України 60–80-х років. У статті аналізується одна з таких моделей, запропонована Василем Лісовим у статті «Українська філософська думка 60–80-х років ХХ сторіччя». Реконструюючи цю модель, я доводжу, що вона може бути сформульована у восьми основних тезах: 1) українська філософія цього періоду – складова філософії за радянських часів; 2) філософія за радянських часів може бути періодизована за вождистським принципом; 3) представники цієї філософії демонструють 3 базові моделі поведінки: конфлікт, ревізіонізм, конформізм; 4) дослідники-ревізіоністи не складали уніфікованої течії; 5) провідні тенденції цієї філософії: аналітична і творча діалектико-матеріалістична; 6) базові засади діалектико-матеріалістичної філософії – метафізичність і спекулятивність; 7) «дискусія логіків і діалектиків» показала необґрунтованість претензій діалектико-матеріалістичної філософії на статус єдино істинної і наукової філософії; 8) після розпаду СРСР діалектико-матеріалістичну філософію було відкинуто як безплідну через її спекулятивність і недоказовість.uk
dc.description.abstractThis paper is the first part of a study that examines the models of Ukrainian philosophy’s (1960–1980s) historization. The paper analyzes one of these models, proposed by Vasyl Lisovyi in the article “Ukrainian Philosophical Thought of the 60s–80s of the 20th Century.” Reconstructing this model, I argue that one can legitimately summarize it in eight main theses: 1) the Ukrainian philosophy of this period is a component of philosophy as it developed and existed in Soviet times; 2) philosophy in Soviet times can be periodized according to the leader-centric principle; 3) representatives of this philosophy demonstrate three basic patterns of behavior: conflict, revisionism, and conformism; 4) revisionist researchers did not comprise a unified movement; 5) leading trends of this philosophy are analytical and creative dialectical-materialistic; 6) basic principles of the dialectical-materialist philosophy are metaphysicality and speculativeness; 7) the “discussion of the logicians and dialecticians” showed the groundlessness of dialectical philosophy’s claims to the status of the only true and “scientific” philosophy; 8) after the collapse of the USSR, the dialectical-materialist philosophy was rejected as unpromising due to its speculative nature and lack of conclusiveness.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofSententiae. № 2 : 47-62.en
dc.relation.urihttps://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/944
dc.subjectфілософія України ХХ ст.uk
dc.subjectВасиль Лісовийuk
dc.subjectметоди та підходи історії філософіїuk
dc.subjectдіалектичний матеріалізмuk
dc.subjectГеґельuk
dc.subjectHegelen
dc.subjectphilosophy of Ukraine in 1960-1980s.en
dc.subjectVasyl Lisovyien
dc.subjectmethods and approaches of the history of philosophyen
dc.subjectdialectical materialismen
dc.titleВасиль Лісовий про історію філософії України ХХ століття: матеріали до дискусіїuk
dc.title.alternativeVasyl Lisovyi on the history of Ukraine’s philosophy of the 20th century: a contribution to the discussionen
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАрендт, Х. (2005). Джерела тоталітаризму. Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesБілодід, В. (2011). Сталін і академічна філософія в Україні: Нариси з історії філософської думки в Інституті філософії НАН України в другій половині 40-х – 50-х рр.ХХ ст. Київ: Стилос.uk
dc.relation.referencesГорак, А. (2009). Сорок сороков. Київ: Стилос.uk
dc.relation.referencesГорський, В. (2001). Філософія в українській культурі (методологія та історія). Київ: Центр практичної філософії.uk
dc.relation.referencesГуберский, Л. (1988). Научная идеология и личность. Київ: Вища школа.ru
dc.relation.referencesГуберський, Л. et al. (2020). Київська світоглядно-гносеологічна школа другої половини ХХ століття. Київ: Київський університет.uk
dc.relation.referencesДавіденко, І. (2022). Про відмінності Гайдеґерової та Фінкової інтерпретацій Геґелевого поняття досвіду свідомості. Філософська думка, (2), 157-169. https://doi.org/10.15407/fd2022.02.157uk
dc.relation.referencesДзюба, І. (1968). Інтернаціоналізм чи русифікація. Мюнхен: Сучасність.uk
dc.relation.referencesДзюба, І. (2004). Ця книжка змінила усе моє життя... In Б. Бердиховська, О. Гнатюк (Упоряд.), Бунт покоління: розмови з українськими інтелектуалами (сс. 91-152). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЙолон, П. (2015). «Київська філософська школа» як явище. Філософська думка, (3), 77-89. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/158uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С. (2013). Історія філософії України у ХХ сторіччі: віднайдення предмета чи винайдення дисципліни? Філософська думка, (1), 26-36. https://dumka.philosophy.ua/index.php/fd/article/view/198uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С., Вдовіна, O., & Симчич, M. (2011). Історія філософії України як галузь наукового дослідження і академічна дисципліна в 1950-2000 роках. Sententiae, 25(2), 108-119. https://doi.org/10.22240/sent25.02.108uk
dc.relation.referencesЙосипенко, С., Козловський, В., Панич, О., Терлецький, В., & Хома, О. (2021). Історико-філософські дослідження в незалежній Україні (експертне опитування). Sententiae, 40(3), 6-31. https://doi.org/10.31649/sent40.03.006uk
dc.relation.referencesКанарский, А. (2008). Диалектика эстетического процесса. Київ: Миронівська типографія.ru
dc.relation.referencesКононенко, Т., Щербина, Н., Петленко, І., & Бородій, А. (2021). Археографічний довідник з історії філософії. Наукові видання Київського національного університету імені Тараса Шевченка у галузі філософії. 1944-1961 рр. Київ: Крок. https://doi.org/10.30840/ndiu.95uk
dc.relation.referencesЛісовий, В. (2014). Спогади. Поезії. Київ: Смолоскип.uk
dc.relation.referencesЛісовий, В. (2019a). Українська філософська думка 60-80-х років ХХ століття. In В. Лісовий, Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми(сс. 643-669). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЛісовий, В. (2019b). Причини живучості ідеології комунізму та способи її виживання в сучасній Україні. In В. Лісовий, Україна: повернення часу. Політико-філософські роздуми (сс. 145-157). Київ: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesЛой, А., Давіденко, І., Мирошник, К., & Попіль, Д. (2021). Розум за «залізною завісою»: українська філософія пізнього СРСР та світова наука.Sententiae, 40(2), 161-183. https://doi.org/10.31649/sent40.02.161uk
dc.relation.referencesРуденко, С., & Йосипенко, С. (2018). Національна філософія як предмет порівняльного дослідження. Sententiae, 37(1), 120-129. https://doi.org/10.22240/sent37.01.120uk
dc.relation.referencesТабачковський, В. (2002). У пошуках невтраченого часу. (Нариси про творчу спадщину українських філософів-шістдесятників). Київ: ПАРАПАН.uk
dc.relation.referencesХома, О. (Упоряд.). (2021). «Медитації» Декарта у дзеркалі сучасних тлумачень. Киів: Дух і Літера.uk
dc.relation.referencesХрущов, Н. (1989). О культе личности и его последствиях. Известия ЦК КПСС, (3), 128-170.ru
dc.relation.referencesШаповал, Ю. (2020). Партійний «націоналіст». Парадокси Петра Шелеста. Київ: Ніка-Центр.uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/sent42.02.047
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4742-9205


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію