Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПаянок, О. А.uk
dc.contributor.authorБабій, С. М.uk
dc.contributor.authorПроценко, Д. П.uk
dc.contributor.authorГраняк, В. Ф.uk
dc.date.accessioned2024-11-11T10:46:44Z
dc.date.available2024-11-11T10:46:44Z
dc.date.issued2023uk
dc.identifier.citationПаянок О. А., Бабій С. М., Проценко Д. П., Граняк В. Ф. Вдосконалення оптимального керування розподілом та використанням енергії електричних гальмувань міського електричного транспорту. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Технічні науки». 2023. № 2. С. 240–246.uk
dc.identifier.issn2307-5732uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43520
dc.description.abstractThe paper presents the results of experimental measurements at the traction substations of the city electric transport МЕ "Vinnytsia Transport Company", an analysis of the electric (regenerative) braking energy distribution and use modes, generalization and distribution of the obtained measurement results to the entire system of the traction power network. During the research, was confirmed the fact that the rectified voltage values at some traction substations in the city of Vinnytsia exceed the established normative value even in the recovery absence, which complicates the use of regenerative braking modes on individual sections of the contact network and requires the search for other options for the distribution and electric braking energy use. The implementation of regenerative braking modes in the conditions of power supply of urban electric transport depends on the peculiarities of its power system operation. It consists in the fact that traction networks and substations of urban ground electric transport operate under conditions significantly different from the conditions of stationary power electrical installations operation. Power supply systems of urban electric transport as a whole and especially individual feeder zones of contact network electrified sections are characterized by load unevenness. This is explained by: uneven power consumed by electric city transport (starting according to automatic characteristics, coasting, braking); different speeds of trams and trolleybuses, as a result, different consumed energy; the dependence of the traction substations feeders load location of electric transport on the power supply area; the number and variety of types of transport used in the electric economy; their traffic intensity and the nature of the traffic schedule; transport management technique and its type and other factors. Criteria for evaluating the energy efficiency of electric braking modes have been formed and summarized in order to increase the efficiency of electric braking of the electrotechnical complex "power supply system - electric transport of the city" energy use. Further research is aimed at finding the most rational technical and organizational measures and their implementation in the city electric transport power supply systemen_US
dc.description.abstractВ роботі проведено аналіз режимів розподілу та використання енергії електричних (рекуперативних) гальмувань засобів рухомого складу міського електричного транспорту. Надані результати експериментального дослідження в контактній мережі міського електричного транспорту міста Вінниця. Проведено узагальнення та поширення отриманих результатів вимірювань на всю систему тягової електромережі. Встановлено, що значення випрямленої напруги на деяких тягових підстанціях міста Вінниця перевищують нормативне значення навіть за умови відсутності рекуперативних режимів роботи ЗРС. Запропоновано та узагальнено критерії оцінки енергоефективності режимів електричного гальмування з метою підвищення ефективності використання енергії електричних гальмувань.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherХмельницький національний університетuk
dc.relation.ispartofВісник Хмельницького національного університету. № 2 : 240-246.uk
dc.relation.ispartofseriesТехнічні наукиuk
dc.subjectміський електричний транспортuk
dc.subjectтягові підстанціїuk
dc.subjectрекуперативне гальмуванняuk
dc.subjectконтактна мережаuk
dc.subjectнакопичувачі енергіїuk
dc.subjectвимірюванняuk
dc.subjectекспериментальні дослідженняuk
dc.subjecturban electric transportuk
dc.subjecttraction substationsuk
dc.subjectregenerative brakinguk
dc.subjectcontact networkuk
dc.subjecteneuk
dc.titleВдосконалення оптимального керування розподілом та використанням енергії електричних гальмувань міського електричного транспортуuk
dc.title.alternativeImprovement of optimal management of the city electric transport electric braking energy distribution and useen_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc621.33(075)uk
dc.identifier.doi10.31891/2307-5732-2023-319-1-240-246uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8139-4600uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8043-0646uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5611-7262uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6604-6157uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію