dc.contributor.author | Паянок, О. А. | uk |
dc.contributor.author | Бабій, С. М. | uk |
dc.contributor.author | Проценко, Д. П. | uk |
dc.contributor.author | Граняк, В. Ф. | uk |
dc.date.accessioned | 2024-11-11T10:46:44Z | |
dc.date.available | 2024-11-11T10:46:44Z | |
dc.date.issued | 2023 | uk |
dc.identifier.citation | Паянок О. А., Бабій С. М., Проценко Д. П., Граняк В. Ф. Вдосконалення оптимального керування розподілом та використанням енергії електричних гальмувань міського електричного транспорту. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Технічні науки». 2023. № 2. С. 240–246. | uk |
dc.identifier.issn | 2307-5732 | uk |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43520 | |
dc.description.abstract | The paper presents the results of experimental measurements at the traction substations of the city electric transport МЕ
"Vinnytsia Transport Company", an analysis of the electric (regenerative) braking energy distribution and use modes, generalization and
distribution of the obtained measurement results to the entire system of the traction power network. During the research, was confirmed the
fact that the rectified voltage values at some traction substations in the city of Vinnytsia exceed the established normative value even in the
recovery absence, which complicates the use of regenerative braking modes on individual sections of the contact network and requires the
search for other options for the distribution and electric braking energy use. The implementation of regenerative braking modes in the
conditions of power supply of urban electric transport depends on the peculiarities of its power system operation. It consists in the fact that
traction networks and substations of urban ground electric transport operate under conditions significantly different from the conditions of
stationary power electrical installations operation. Power supply systems of urban electric transport as a whole and especially individual
feeder zones of contact network electrified sections are characterized by load unevenness. This is explained by: uneven power consumed by
electric city transport (starting according to automatic characteristics, coasting, braking); different speeds of trams and trolleybuses, as a
result, different consumed energy; the dependence of the traction substations feeders load location of electric transport on the power supply
area; the number and variety of types of transport used in the electric economy; their traffic intensity and the nature of the traffic schedule;
transport management technique and its type and other factors.
Criteria for evaluating the energy efficiency of electric braking modes have been formed and summarized in order to increase the
efficiency of electric braking of the electrotechnical complex "power supply system - electric transport of the city" energy use. Further
research is aimed at finding the most rational technical and organizational measures and their implementation in the city electric transport
power supply system | en_US |
dc.description.abstract | В роботі проведено аналіз режимів розподілу та використання енергії електричних (рекуперативних) гальмувань засобів рухомого складу міського електричного транспорту. Надані результати експериментального дослідження в контактній мережі міського електричного транспорту міста Вінниця. Проведено узагальнення та поширення отриманих результатів вимірювань на всю систему тягової електромережі. Встановлено, що значення випрямленої напруги на деяких тягових підстанціях міста Вінниця перевищують нормативне значення навіть за умови відсутності рекуперативних режимів роботи ЗРС. Запропоновано та узагальнено критерії оцінки енергоефективності режимів електричного гальмування з метою підвищення ефективності використання енергії електричних гальмувань. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Хмельницький національний університет | uk |
dc.relation.ispartof | Вісник Хмельницького національного університету. № 2 : 240-246. | uk |
dc.relation.ispartofseries | Технічні науки | uk |
dc.subject | міський електричний транспорт | uk |
dc.subject | тягові підстанції | uk |
dc.subject | рекуперативне гальмування | uk |
dc.subject | контактна мережа | uk |
dc.subject | накопичувачі енергії | uk |
dc.subject | вимірювання | uk |
dc.subject | експериментальні дослідження | uk |
dc.subject | urban electric transport | uk |
dc.subject | traction substations | uk |
dc.subject | regenerative braking | uk |
dc.subject | contact network | uk |
dc.subject | ene | uk |
dc.title | Вдосконалення оптимального керування розподілом та використанням енергії електричних гальмувань міського електричного транспорту | uk |
dc.title.alternative | Improvement of optimal management of the city electric transport electric braking energy distribution and use | en_US |
dc.type | Article, professional native edition | |
dc.identifier.udc | 621.33(075) | uk |
dc.identifier.doi | 10.31891/2307-5732-2023-319-1-240-246 | uk |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-8139-4600 | uk |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8043-0646 | uk |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5611-7262 | uk |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-6604-6157 | uk |