Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКотлик, С. В.uk
dc.contributor.authorСоколова, О. П.uk
dc.contributor.authorРоманюк, О. Н.uk
dc.contributor.authorRomaniuk, O. N.uk
dc.date.accessioned2025-05-19T12:23:14Z
dc.date.available2025-05-19T12:23:14Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationКотлик С. В., Соколова О. П., Романюк О. Н., Використання GPT-чат-бота в профорієнтаційній роботі університету // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Інформатика, кібернетика та обчислювальна техніка. 2025. № 1 (40). C. 119-130.uk
dc.identifier.issn1996-1588uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46461
dc.description.abstractThe article discusses the process of developing and implementing an intelligent chatbot based on the GPT-4 language model for career guidance support for applicants to Odessa National Technological University (ONTU). The relevance of the topic is due to the need to modernize traditional approaches to career guidance in the context of the digital transformation of education. The authors note that familiar forms of interaction, such as information brochures, personal consultations and open days, are gradually giving way to intelligent systems that can provide prompt, accurate and personalized support. The created chatbot was trained on data related to IT specialties (122 "Computer Science", 123 "Computer Engineering"), and integrated using the Flask framework and an interface based on HTML / CSS / JavaScript. Particular attention was paid to the formation of prompts - text instructions to the model that determine the style, tonality and content of the answers. Experiments were conducted to optimize communication patterns, which made it possible to achieve a high degree of relevance and comprehensibility of responses for the target audience. During testing among students, applicants and university staff, the system demonstrated high accuracy, response speed and stability of operation. Users positively rated the ease of interaction, the quality of consultations and the completeness of the information provided. In comparison with traditional career guidance methods, the GPT bot showed higher personalization and accessibility, especially in 24/7 mode. The authors conclude that the use of GPT models in the educational environment can significantly improve the effectiveness of career guidance activities, promote an informed choice of specialty and, as a result, improve the academic and career prospects of applicants. The presented development illustrates the practical implementation of artificial intelligence in the context of higher education and can serve as a model for the implementation of similar solutions in other educational institutions.en_US
dc.description.abstractУ статті представлено досвід розробки та впровадження інтелектуального чат-бота на базі моделі GPT-4 для профорієнтаційної підтримки абітурієнтів Одеського національного технологічного університету. Обґрунтовано актуальність використання мовних моделей у сфері освітнього консультування, здійснено огляд літератури та аналіз існуючих аналогів. Розглянуто архітектуру системи, методи створення навчального корпусу, технології реалізації та проведене експериментальне тестування. Результати дослідження свідчать про високу ефективність GPT-бота як інструменту первинної профорієнтації: він забезпечує персоналізовану комунікацію, точність відповідей та цілодобову доступність. Наведено перспективи подальшого розвитку системи, включаючи інтеграцію з університетськими сервісами та розширення функціоналу.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherДонецький національний технічний університетuk
dc.relation.ispartofНаукові праці Донецького національного технічного університету. № 1 (40) : 119-130.uk
dc.relation.ispartofseriesІнформатика, кібернетика та обчислювальна технікаuk
dc.subjectпрофорієнтаціяuk
dc.subjectGPT-4uk
dc.subjectчат-ботuk
dc.subjectштучний інтелектuk
dc.subjectабітурієнтuk
dc.subjectцифрова освітаuk
dc.subjectOpenAIuk
dc.subjectcareer guidanceuk
dc.subjectchatbotuk
dc.subjectartificial intelligenceuk
dc.subjectapplicantsuk
dc.subjectdigital educationuk
dc.titleВикористання GPT-чат-бота в профорієнтаційній роботі університетуuk
dc.title.alternativeUsing a gpt chatbot in university career guidance worken_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc004.8:004.9:378.4:331.548uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31474/1996-1588-2025-1-40-119-130uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію