Show simple item record

dc.contributor.authorНедашківський, Є. А.uk
dc.contributor.authorКолесницький, О. К.uk
dc.date.accessioned2025-08-13T09:23:26Z
dc.date.available2025-08-13T09:23:26Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationuk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/47732
dc.description.abstractУ статті проаналізовано потенціал трансформерних моделей штучного інтелекту у викладанні івриту як малопоширеної мови. Розглянуто функціональні можливості моделей GPT, BERT, AlephBERT у створенні навчальних матеріалів, зворотному зв’язку та мовній практиці. Окреслено ключові педагогічні виклики – якість контенту, етика та роль викладача. Зроблено висновок про перспективність інтеграції ШІ за умови педагогічного супроводу та культурної адаптації.uk
dc.description.abstractThis article analyzes the potential of transformer-based artificial intelligence models in teaching Hebrew as a lowresource language. It examines the capabilities of GPT, BERT, and AlephBERT for generating educational materials, providing feedback, and supporting language practice. Key pedagogical challenges – such as content quality, ethics, and the teacher’s role – are outlined. The study concludes that AI integration is promising if supported by proper pedagogical guidance and cultural adaptation.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartof// Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2025)», 15-16 червня 2025 р.uk
dc.relation.urihttps://conferences.vntu.edu.ua/index.php/mn/mn2025/paper/view/25764
dc.subjectштучний інтелектuk
dc.subjectтрансформерuk
dc.subjectChatGPTuk
dc.subjectівритuk
dc.subjectмалопоширені мовиuk
dc.subjectіндивідуалізованенавчанняuk
dc.subjectмовна освітаuk
dc.subjectпедагогічні інноваціїuk
dc.subjectartificial intelligenceuk
dc.subjecttransformeruk
dc.subjectChatGPTuk
dc.subjectHebrewuk
dc.subjectlow-resource languagesuk
dc.subjectindividualized learninguk
dc.subjectlanguage educationuk
dc.subjecteducational innovationuk
dc.titleІндивідуалізоване вивчення івриту за допомогою трансформерних моделей ші: педагогічні можливості та викликиuk
dc.typeThesis
dc.identifier.udc004.89
dc.relation.referencesKasneci E., Seler K., Kchemann S. . ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education // Learning and Individual Differences. 2023. . 101. . 102274.
dc.relation.referencesTlili A., Boulus S., Adarkwah M. . What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education // Smart Learning Environments. 2023. . 10. C. 1-24.
dc.relation.referencesSharing Less Commonly Taught Languages in Higher Education: Collaboration and Innovation / . E. Heidrich Uebel, A. Kraemer, L. Giupponi. London: Routledge, 2024. 264 .
dc.relation.referencesSchreyer C., Granadillo T., Daveluy M. The risk of 'taking urgent steps': linguistic diversity and the International Decade of Indigenous Languages // Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2022. . 43, 3. . 195199.
dc.relation.referencesHedderich M. A., Lange L., Adel H. . A Survey on Recent Approaches for Natural Language Processing in Low-Resource Settings // Proceedings of the 2021 Conference of the North American Chapter of the Association for Computational Linguistics. 2021. . 2545-2568.
dc.relation.referencesVanetik N., Litvak M., Liebeskind C., Hmdia O., Abu Madeghem R. Offensive language detection in Hebrew: can other languages help? // Proceedings of the 13th Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022), Marseille, 2025 June 2022 / European Language Resources Association. Marseille, 2022. . 37153723.
dc.relation.referencesBender E. M., Koller A. Climbing towards NLU: On Meaning, Form, and Understanding in the Age of Data // Proceedings of the 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics. 2020. . 51855198.
dc.relation.referencesLeslie D. Understanding Artificial Intelligence Ethics and Safety: A guide for the responsible design and implementation of AI systems in the public sector. London: The Alan Turing Institute, 2020. 42 .
dc.relation.referencesHolmes W., Bialik M., Fadel C. Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Boston: Center for Curriculum Redesign, 2019. 127 .


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record