| dc.contributor.author | Melnyk, O. | en |
| dc.contributor.author | Мельник, О. Д. | uk |
| dc.date.accessioned | 2025-08-29T12:22:48Z | |
| dc.date.available | 2025-08-29T12:22:48Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | Melnyk O. Artificial intelligence in education: advantages and disadvantages // Матеріали LIV Всеукраїнської науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 24-27 березня 2025 р. Електрон. текст. дані. 2025. URI: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fbtegp/all-fbtegp-2025/paper/view/23879. | uk |
| dc.identifier.isbn | 978-617-8132-48-8 | |
| dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/48876 | |
| dc.description.abstract | Штучний інтелект (ШІ) активно змінює сферу освіти, пропонуючи як значні переваги, так і певні виклики. У цій статті розглядається роль ШІ в навчальному процесі, зокрема його здатність покращувати освітній досвід завдяки персоналізованим програмам, автоматичному оцінюванню та оптимізації вибору курсів. ШІ сприяє розвитку дистанційного навчання та зменшує адміністративне навантаження на
викладачів, дозволяючи їм більше уваги приділяти викладанню та взаємодії зі студентами. Водночас існують занепокоєння щодо можливого зниження рівня соціалізації та критичного мислення студентів. Повна заборона використання ШІ в освіті є недоцільною, однак важливо забезпечити його етичне та відповідальне
застосування. Основним викликом залишається пошук балансу між використанням можливостей ШІ та збереженням важливих людських аспектів навчального процесу. | uk |
| dc.description.abstract | Artificial intelligence (AI) is increasingly transforming the educational landscape, offering both significant advantages and notable challenges. This paper explores the role of AI in education, highlighting its ability to enhance learning experiences through personalized programs, automated grading, and optimized course selection. AI facilitates remote learning and reduces educators’ administrative burdens, allowing for greater focus on instruction and student engagement. However, concerns persist regarding its potential to reduce social interaction and hinder the development of critical thinking skills. While the complete prohibition of AI in education is neither practical nor beneficial, its ethical and responsible use must be emphasized. The key challenge lies in striking a balance between leveraging AIl’s capabilities and preserving essential human elements in the learning process. | en |
| dc.language.iso | en_US | en_US |
| dc.publisher | ВНТУ | uk |
| dc.relation.ispartof | Матеріали LIV Всеукраїнської науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 24-27 березня 2025 р. | uk |
| dc.relation.uri | https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fbtegp/all-fbtegp-2025/paper/view/23879 | |
| dc.subject | Штучний інтелект | uk |
| dc.subject | освіта | uk |
| dc.subject | персоналізоване навчання | uk |
| dc.subject | автоматичне оцінювання | uk |
| dc.subject | дистанційне навчання | uk |
| dc.subject | критичне мислення | uk |
| dc.subject | етичне використання ШІ | uk |
| dc.subject | залучення студентів | uk |
| dc.subject | академічнадоброчесність | uk |
| dc.subject | ШІ в освіті | uk |
| dc.subject | Artificial intelligence | en |
| dc.subject | education | en |
| dc.subject | personalized learning | en |
| dc.subject | automated grading | en |
| dc.subject | remote learning | en |
| dc.subject | critical thinking | en |
| dc.subject | ethical AI use | en |
| dc.subject | student engagement | en |
| dc.subject | academic integrity | en |
| dc.subject | AI in education | en |
| dc.title | Artificial intelligence in education: advantages and disadvantages | en |
| dc.type | Thesis | |
| dc.identifier.udc | 37.091.3:004.8 | |
| dc.relation.references | Baidoo-Anu D., Owusu Ansah l. Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning. Journal of AI. 2023. 7(1). . 5262. DOI: https://doi.org/10.61969/jai.1337500 | en |
| dc.relation.references | Crompton H., Burke D. Artificial intelligence in higher education: the state of the field. , 81 Int J Educ Technol High Educ. 2023. 20(22). DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00392-8 + | en |
| dc.relation.references | Foltynek T., Bjelobaba S., Glendinning I. (2023). ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education. Int J Educ Integr. 2023. 19(12). DOI: https://doi.org/10.1007/s40979-02300133-4 | en |
| dc.relation.references | Francis E., Perpetua U., Yinka T., Bala M. Nchekwubemchukwu S., Modest K., Ouattara T. Social sciences & humanities open a comprehensive overview of artificial intelligence and machine learning in education pedagogy : 21 Years (20002021) of research indexed in the Scopus database. Social Sciences & Humanities Open. 2023. 8(1). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100655 | en |
| dc.relation.references | King, M.R., chatGPT. A Conversation on Artificial Intelligence, Chatbots, and Plagiarism in Higher Education. Cel. Mol. Bioeng. 2023. 16. . 12. https://doi.org/10.1007/s12195-022-00754-8 | en |
| dc.relation.references | Malinka K., Peresni M., Firc A., Hujnk O., Janus F. On the Educational Impact of ChatGPT: Is Artificial Intelligence Ready to Obtain a University Degree? In Proceedings of the 2023 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1 (ITiCSE 2023). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2023. 4753. DOI: https://doi.org/10.1145/3587102.3588827 | en |
| dc.relation.references | auginien L., Gaiauskait I., Glendinning I., Kravjar J., Ojstersek M., Robeiro L., Odineca T., Marino F., Cosentino M., Sivasubramaniam S., Foltynek T. Glossary for academic integrity. ENAI report (revised version). October 2018. URL: https://www.academicintegrity.eu/wp/wpcontent/uploads/2023/02/ENGlossary_revised_final_24.02.23.pdf | en |