«Перша» філософія і естетика Михайла Бахтіна: спроба подолання трансцендентального підходу у філософській думці
Abstract
У статті пропонується аналіз ранніх праць М. М. Бахтіна «Мистецтво й відповідальність» та «До філософії вчинку», який показує, що філософський шлях російського мислителя розвивався значною мірою паралельно шляхові західної філософії від Гайдеґера до постструктуралізму і водночас був оригінальною спробою подолання трансцендентального підходу в філософії та естетиці. Бахтін розробив оригінальну «першу» філософію буття або моральну філософію, полемічно спрямовану стосовно західної філософії свідомості й особливо кантівської філософії. Проте сама вона не була вільною від певних моментів трансценденталізму, пов’язаних з орієнтацією на феноменологічний метод, що пізніше зумовило еволюцію Бахтіна в напрямку до герменевтичною філософії мови та культури. В статье предлагается анализ ранних работ М. М. Бахтина «Искусство и ответственность» и «К философии поступка», который показывает, что философский путь русского мыслителя развивался по существу параллельно пути западной философии от Хайдеггера до постструктурализма и в то же время был оригинальной попыткой преодоления трансцендентального подхода в философии и эстетике. Бахтин разработал оригинальную «первую» философию бытия или нравственную философию, полемически направленную по отношению к западной философии сознания и в особенности кантовской философии. Но она сама не была свободна от некоторых моментов трансцендентализма, связанных с ориентацией на феноменологический метод, что позднее обусловило эволюцию Бахти-на в направлении герменевтической философии языка и культуры. The article analyses M. M. Bakhtin’s early works “Art and Responsibility” and “Toward a Philosophy of Act” which show that the philosophical way of Russian thinker was essentially parallel to the path of Western philosophy from Heidegger to post-structuralism and at the same time was an original attempt to overcome the transcendental approach in philosophy and aesthetics. Bakhtin worked out his original “first” philosophy of being or moral philosophy as polemically opposed to the Western philosophy of mind and especially to Kant’s philosophy. But it was not free from certain transcendental moments connected with the orientation on the phenomenological method which later caused Bakhtin’s evolvution towards hermeneutical philosophy of language and culture.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/25371