Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorПрищак, М. Д.uk
dc.contributor.authorPryschak, M. D.en
dc.contributor.authorПрыщак, Н. Д.ru
dc.date.accessioned2020-02-28T08:43:34Z
dc.date.available2020-02-28T08:43:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationПрищак М. Д. Учитися бути вільним: суб’єктність як мета освіти [Текст] / М. Д. Прищак // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія "Педагогіка і психологія" : збірник наукових праць. – Вип. 60. – Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2019. – С. 38–44.uk
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/28487
dc.description.abstractВ статті здійснено аналіз суб’єктності особистості як важливого компонента формування мети освіти (вищої освіти). Уточнено означення поняття «суб’єкт» та «суб’єктність особистості», виділено інтегральні системоутворювальні компоненти суб’єктності особистості: мотиваційність, суб’єктна взаємодія (комунікація) «Я – Інший», свобода та творчість. Визначено роль властивостей суб’єктності та суб’єктності загалом в самореалізації особистості, зокрема в процесі освітньо-професійної діяльності студента. На основі дослідження суб’єктних факторів розвитку особистості, ролі освіти в розвитку суб’єктності особистості та особистості загалом, доведено необхідність визначення «розвитку суб’єктності особистості» метою освіти (вищої освіти). Дано визначення мети освіти та вищої освіти.uk
dc.description.abstractThe article analyzes the subjectivity of personality as an important component of the formation of the purpose of education (higher education). The definitions of the concept of “subject” and “personality’s subjectivity” have been clarified. Subjectivity is a complex, multidimensional, integral phenomenon. But the key methodological condition for the definition, analysis of the phenomenon of subjectivity, is freedom (inner freedom). Subjectivity of personality has been defined as an integral property, which is a motivational, integrative, regulatory, coordination center of the creativity and vital activity of personality. The integral system-forming components of personality’s subjectivity have been highlighted: motivation, subjective interaction (communication) “I am the Different”, freedom and creativity. The role of the properties of subjectivity and subjectivity in general in the self-realization of the personality, in particular, in the process of the student's educational and professional activity has been determined. In the context of the educational process, subjectivity is the condition, the coordination center of selforganization, by the personality of developmental, educational, professional and tutorial activities. Therefore, we can define subjectivity, along with spirituality, social competence and interaction as the ontological, axiological, teleological and methodological basis of education. Based on the study of the subjective factors of personality development and the role of education in the development of personality’s subjectivity and personality in general, the necessity of defining “the development of personality’s subjectivity” with the purpose of education (higher education) has been proved. The definition of the purpose of education (higher education) has been given: The purpose of education is the development of personality, the essence of which is subjectivity, spirituality and social competence as the basis (condition, criterion) for effective interaction in the world. The purpose of higher education is to develop a personality, the essence of which is subjectivity, spirituality, social and professional competence as the basis (condition, criterion) for effective interaction in the worlden
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинськогоuk
dc.relation.ispartofНаукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 60 : 38–44.uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка і психологіяuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjectмета освітиuk
dc.subjectсуб’єктuk
dc.subjectсуб’єктність особистостіuk
dc.subjectмотиваціяuk
dc.subjectсуб’єктна взаємодіяuk
dc.subjectвнутрішня свободаuk
dc.subjectсамостійністьuk
dc.subjectтворчістьuk
dc.subjectдуховністьuk
dc.subjectсоціальна компетентністьuk
dc.subjectпрофесійна компетентністьuk
dc.subjecteducationen
dc.subjectpurpose of educationen
dc.subjectsubjecten
dc.subjectpersonality’s subjectivityen
dc.subjectmotivationen
dc.subjectsubjective self-interactionen
dc.subjectinner freedomen
dc.subjectindependenceen
dc.subjectcreativityen
dc.subjectspiritualityen
dc.subjectsocial competenceen
dc.subjectprofessional competenceen
dc.subjectобразованиеru
dc.subjectцель образованияru
dc.subjectсубъектru
dc.subjectсубъектность личностиru
dc.subjectмотивацияru
dc.subjectсубъектное взаимодействиеru
dc.subjectвнутренняя свободаru
dc.subjectсамостоятельностьru
dc.subjectтворчествоru
dc.subjectдуховностьru
dc.subjectсоциальная компетентностьru
dc.subjectпрофессиональная компетентностьru
dc.titleУчитися бути вільним: суб’єктність особистості як мета освітиuk
dc.title.alternativeLearning to be free: the subjectivity of personality as a purpose of educationen
dc.title.alternativeУчиться быть свободным: субъектность личности как цель образованияru
dc.typeArticle
dc.identifier.udc37.013.73:101


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію