Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorХом'юк, І. В.uk
dc.contributor.authorKhomyuk, І.en
dc.date.accessioned2020-04-14T19:09:41Z
dc.date.available2020-04-14T19:09:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationХом’юк І. В. Використання компетентнісно орієнтованих завдань в процесі викладання дисципліни «Технології навчання освітньої галузі «Математика» [Текст] / І. В. Хом’юк // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. – Миколаїв : Миколаївський нац. ун-т ім. В. О. Сухомлинського, 2019. – Вип. 2(65). – С. 329–334.uk
dc.identifier.issn2518-7813
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29773
dc.description.abstractВ статті обґрунтовано, що одним з показників професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи є рівень сформованості професійно-педагогічних знань і вміння реалізовувати їх у процесі навчання молодших школярів. Автором викладені деякі можливості організації навчального процесу та професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи до педагогічної діяльності. Розкрито особливості конструювання компетентнісно орієнтованих завдань із використанням таксономії педагогічних цілей Б.Блума, в якій визначаються способи класифікації розумових умінь, від найпростіших навчальних дій (знання, розуміння, застосування) до найскладніших (аналіз, синтез, оцінка). Автором запропоновано конструктор компетентнісно орієнтованих завдань із дисципліни «Технології навчання освітньої галузі «Математика» та наведено приклади розроблених завдань згідно таксономії Блума. Визначено, що компетентнісно орієнтовані завдання виступають як технологічний інструмент для реалізації компетентного підходу в процесі навчання СВО магістрів.uk
dc.description.abstractThe article substantiates that one of the indicators of professional competence of future teachers of elementary school is the level of formation of professional and pedagogical knowledge and the ability to implement them in the process of teaching younger schoolchildren. The author describes some of the possibilities of organizing the educational process and the training of future teachers of elementary school for pedagogical activity. The professional formation of a master's student in a pedagogical profile involves a complex multidisciplinary and multidimensional process of development and self-development of his personality: mental activity, ability to analyze, the desire to acquire the knowledge that is necessary for the performance of professional activities. The features of the contingency of competence-oriented tasks with the use of the taxonomy of pedagogical purposes B. Blum, in which methods of classification of mental skills, from the simplest teaching actions (knowledge, understanding, application) to the most complex (analysis, synthesis, evaluation) are determined. The author proposes the designer of competence-oriented tasks in the discipline «Technology of teaching in the educational field of mathematics» and gives examples of the tasks developed in accordance with Bloom's taxonomy. It is determined that competency-oriented tasks act as a technological tool for implementing a competent approach in the process of studying masters. In a competency-based approach, attention is focused on education, not on the process. The primary and system-forming becomes a non-procedural component (educational and teaching-assessment) component, which, however, does not diminish its importance, but productive, expressed in terms of competencies. From the point of view of the competent orientated approach to the organization of the educational process in higher educational institutions, the content of the discipline «Technology of teaching in the educational field of mathematics» should be aimed at the formation of general and professional competencies.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherМиколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинськогоuk
dc.relation.ispartofНауковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Вип. 2(65) : 329–334.uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогічні наукиuk
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectкомпетентнісно орієнтовані завданняuk
dc.subjectмайбутній вчитель початкової школиuk
dc.subjectосвітня галузь «Математика»uk
dc.subjectСВО магістрuk
dc.subjectcompetenceen
dc.subjectcompetency-oriented tasksen
dc.subjectfuture teacher of elementary schoolen
dc.subjecteducational field of «Mathematics»en
dc.subjectmaster's degreeen
dc.titleВикористання компетентнісно орієнтованих завдань в процесі викладання дисципліни «Технології навчання освітньої галузі «Математика»uk
dc.title.alternativeUsing of the competency oriented tasks in the teaching of discipline «Technologies of teaching in the educational field of mathematics»en
dc.typeArticle
dc.identifier.bbc74
dc.identifier.udc378.147


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію