Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorРатушняк, О. Г.uk
dc.contributor.authorГлущенко, Л. Д.uk
dc.contributor.authorЛесько, О. Й.uk
dc.date.accessioned2020-05-20T10:59:36Z
dc.date.available2020-05-20T10:59:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationРатушняк О. Г. Прийняття рішень щодо вибору ділового партнера підприємства для ефективної партнерської взаємодії / О. Г. Ратушняк, Л. Д. Глущенко, О. Й. Лесько // Інфраструктура ринку. – 2019. – Вип. 36. – С. 260-265. – Режим доступу: http://market-http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/36_2019_ukr/43.pdfuk
dc.identifier.issn2519-2868uk
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29898
dc.description.abstractУ статті запропоновано ефективну методику прийняття рішень з урахуванням критеріїв оцінки для вибору ділового партнера підприємства, для успішної партнерської взаємодії, яка базується на використанні методу аналізу ієрархій. Визначено основні критерії партнерської взаємодії, побудовано багатокритеріальну ієрархічну модель, встановлено взаємозв`язок між критеріями та проведено оцінювання узгодженості результатів на всіх рівнях моделі. Завдяки можливості врахування впливу найрізноманітніших чинників ця методика дає змогу провести ранжування найбільш вагомих критеріїв оцінки та приймати рішення щодо найкращого партнера для партнерської взаємодії з урахуванням цих критеріїв. Перевагою запропонованої методики під час прийняття рішень є можливість гнучкого налаштування параметрів оцінки для вибору нового ділового партнера, тому її можливо використовувати багаторазово та коригувати за потреби, наповнюючи новими даними.uk
dc.description.abstractВ статье разработана эффективная методика принятия решений с учетом критериев оценки для выбора делового партнера предприятия, для успешного партнерского взаимодействия, которая основана на использовании метода анализа иерархий. Определены основные критерии партнерского взаимодействия, построена многокритериальная иерархическая модель, установлена взаимосвязь между критериями и проведена оценка согласованности результатов на всех уровнях модели. Благодаря возможности учета влияния самых разнообразных факторов методика позволяет провести ранжирование наиболее весомых критериев оценки и принимать решения относительно наилучшего партнера для партнерского взаимодействия с учетом этих критериев. Преимуществом предложенной методики при принятии решений является возможность гибкой настройки параметров оценки для выбора нового делового партнера, поэтому ее можно использовать многократно и корректировать при необходимости, наполняя новыми даннымиru
dc.description.abstractThe successful functioning of global markets is characterized by the fact, that they are influenced by different actors, as well as by an active and diverse partnership between these entities, based on the need to use the competitive advantages of each partner to forming and strengthening of the economic relations. It should be mentioned, that partnership also increases the efficiency of enterprises, contributing to a new level of technological development, organization of production and management in all other areas of economic activity. The use of modern methods of ing business partners for partnership interaction is an essential need for successful entrepreneurship. The decision making method of choosing a business partner of an enterprise for effective partnership interaction, based on the use of the analytic hierarchy process (AHP), which allows to understand in a clear and rational way the complex problem of deciding on the choice of business partner in the form of hierarchy, to compare and quantify alternative solutions has been proposed. A multicriteria hierarchical model is constructed, the relationship between the criteria is established and the consistency of results is evaluated at all levels of the model. The AHP method does not indicate to the decision-maker the “right” solution, but allows him to find, in an interactive mode, an option (alternative) that best agrees with his understanding of the essence of the problem and the requirements for his decision. The AHP method does not require simplifying of the structure of the target and rejection some functions. It is more effective than other analytical tools because it allows to consider the influence of various factors on the choice of a solution. The process of developing a solution model could be long lasted. However, this model could be reused again to a new business partner, since it can be adjusted and filled according to the demand with new data. Taking into account the influence of many factors allows to choose the best partner for the partnership and to take into consideration the most important criteria for such a decision makingen
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherПричорноморський науково-дослідний інститут економіки та інноваційuk
dc.relation.ispartofІнфраструктура ринку. Вип. 36 : 260-265.uk
dc.subjectділовий партнерuk
dc.subjectпідприємствоuk
dc.subjectпартнерська взаємодіяuk
dc.subjectкритерії оцінкиuk
dc.subjectметод аналізу ієрархійuk
dc.subjectделовой партнерru
dc.subjectпредприятиеru
dc.subjectпартнерское взаимодействиеru
dc.subjectкритерии оценкиru
dc.subjectметод анализа иерархийru
dc.subjectbusiness partneren
dc.subjectenterpriseen
dc.subjectpartnershipen
dc.subjectchoiceen
dc.subjectmethod of analysis of hierarchiesen
dc.titleПрийняття рішень щодо вибору ділового партнера підприємства для ефективної партнерської взаємодіїuk
dc.title.alternativeIdecisions making for selection of the enterprise business partner for effective partnership interactionen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc658:330uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32843/infrastruct36-41uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію