Визначення рівнів сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування
Анотації
У статті за результатами аналізу наукових праць і власного досвіду з метою оцінювання стану
сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування, на основі
наукового обґрунтування як в теоретичному, так і у практичному плані, визначено критерії, пока-
зники та рівні її розвитку. Запропоновано використання триступеневої шкали оцінювання (почат-
ковий, середній і високий рівні формування правової компетентності), яка, на нашу думку, є реле-
вантною специфіці досліджуваного об’єкта.
Отже, початковий рівень сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і
оподаткування свідчить, що студенти мають часткові правові знання і не знають, як ці знання мо-
жна використати в майбутній фаховій діяльності; вони не виявляють бажання вдосконалювати
свої знання, фаховий рівень, виявляють епізодичний інтерес до опанування обраною професією,
який стимулюється лише зовнішніми чинниками. В процесі навчання знання засвоюються форма-
льно, студент не вміє працювати самостійно, діє за підказкою та не може пояснити свої дії та про-
гнозований результат.
Студентам, яким притаманний середній рівень сформованості правової компетентності, влас-
тива нестійка позитивна мотивація, епізодичний інтерес до формування правових знань та нави-
чок. У цієї групи сформовані вміння для розв’язання типових професійних завдань, однак творчо
опрацювати матеріал вони не можуть через брак знань та навичок. Студентам притаманне усвідо-
млення недоліків своєї підготовки та необхідності у самовдосконаленні, однак мотивами цього
процесу є зовнішні фактори.
Студентам, які демонструють високий рівень сформованості правової компетентності, властива
стійка мотивація до опанування правових знань, наявне прагнення пошуку нестандартних рішень,
сформовані навички самостійної роботи. Вони адекватно оцінюють рівень власної підготовленос-
ті, знаходять шляхи його покращення. У них наявне свідоме розуміння мети, прогнозування своїх
дій; вони знають реальну оцінку своїх можливостей, у них сформовано прагнення до творчості,
здатність до самоаналізу та самооцінки.
Подальші дослідження можуть бути скеровані на вдосконалення підходів та методів спрощення
та автоматизації процесу оцінювання рівня сформованості правової компетентності майбутніх
фахівців з обліку і оподаткування, запропонованих у цій технології, зокрема шляхом безпосеред-
нього тестування на комп’ютері у процесі навчальної діяльності та після її закінчення. According to the results of the analysis of scientific works and own experience, in order to evaluate
the state of formation of legal competence of future specialists in accounting and taxation, on the basis of
scientific substantiation both in theoretical and practical terms, the criteria, indicators and levels of its
development are defined. It is proposed to use a three-stage assessment scale (initial, medium and high
levels of legal competence formation), which, in our opinion, is relevant to the specificity of the object
under study.
Therefore, the initial level of legal competence of future accounting and tax specialists indicates that
students have partial legal knowledge and do not know how this knowledge can be used in future
professional activity; they do not want to improve their knowledge, their professional level, they have
episodic interest in mastering their chosen profession, which is stimulated only by external factors. In the
process of learning knowledge is learned formally, the student is not able to work independently, acting
on the prompt and unable to explain their actions and the predicted result.
Students who are characterized by an average level of legal competence are characterized by unstable
positive motivation, episodic interest in the formation of legal knowledge and skills. This group has the
skills to solve typical professional tasks, but they cannot creatively craft material because of a lack of
knowledge and skills. Students are aware of the shortcomings of their training and the need for selfimprovement,
but the motives behind this process are external factors.
Students who demonstrate a high level of legal competence are formed with a strong motivation to
acquire legal knowledge, a desire to find non-standard solutions, and independent work skills. They
adequately assess their level of readiness, find ways to improve it. They have a conscious understanding
of purpose, predicting their actions; they know the real assessment of their capabilities, they have a desire
for creativity, the ability to self-analysis and self-esteem.
Further research may be aimed at improving approaches and methods to simplify and automate the
process of assessing the future competence of accounting and tax professionals proposed by this
technology, in particular by directly testing the computer during and after graduation. В статье по результатам анализа научных работ и собственного опыта с целью оценки состоя-
ния формирования правовой компетентности будущих специалистов по учету и налогообложения
на основе научного обоснования как в теоретическом, так и в практическом плане, определены
критерии, показатели и уровни ее развития. Предложено использование трехступенчатой шкалы
оценивания (начальный, средний и высокий уровни формирования правовой компетентности),
которая, по нашему мнению, является релевантной специфике изучаемого объекта.
Итак, начальный уровень формирования правовой компетентности будущих специалистов по
учету и налогообложения свидетельствует, что студенты имеют частичные правовые знания и не
знают, как эти знания можно использовать в будущей профессиональной деятельности; они не
проявляют желания совершенствовать свои знания, профессиональный уровень, проявляют эпизо-
дический интерес к овладению избранной профессией, который стимулируется только внешними факторами. В процессе обучения знания усваиваются формально, студент не умеет работать само-
стоятельно, действует по подсказке и не может объяснить свои действия и прогнозируемый ре-
зультат.
Студентам, которым присущ средний уровень формирования правовой компетентности, свой-
ственна неустойчивая положительная мотивация, эпизодический интерес к формированию право-
вых знаний и навыков. У этой группы сформированы умения для решения типовых профессио-
нальных задач, однако творчески обработать материал они не могут из-за нехватки знаний и навы-
ков. Студентам присуще осознание недостатков своей подготовки и необходимости в самосовер-
шенствовании, однако мотивами этого процесса являются внешние факторы.
Студентам, которые демонстрируют высокий уровень формирования правовой компетентно-
сти, свойственна устойчивая мотивация к овладению правовыми знаниями, имеется стремление к
поиску нестандартных решений, сформированы навыки самостоятельной работы. Они адекватно
оценивают уровень своей подготовленности, находят пути его улучшения; имеют сознательное
понимание цели, прогнозирования своих действий; знают реальную оценку своих возможностей, у
них сформировано стремление к творчеству, способность к самоанализу и самооценке.
Дальнейшие исследования могут быть направлены на совершенствование подходов и методов
упрощения и автоматизации процесса оценки уровня формирования правовой компетентности
будущих специалистов по учету и налогообложению, предложенных в этой технологии, в частно-
сти путем непосредственного тестирования на компьютере в процессе учебной деятельности и по
ее окончанию.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30454