Перспективи розвитку дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходу
Автор
Мястковська, М.
Кобилянська, І. М.
Miastkovska, M.
Kobylianska, I.
Мястковская, М.
Кобылянская, И.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
У статті проаналізовані особливості впровадження дистанційної освіти в Україні та перспекти-
ви її розвитку у вітчизняному освітньому просторі. Розглядаються методичні особливості запрова-
дження дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходу.
Об’єкт дослідження – розвиток дистанційної освіти в Україні.
Метою даної статті є аналіз особливостей впровадження дистанційної освіти в Україні та
визначення методичних умов організації дистанційної освіти в контексті компетентнісного
підходу.
Проведений аналіз впровадження дистанційної освіти в Україні та світі дає можливість ви-
значити причини інтенсивного розвитку дистанційної освіти. До них віднесено: зростання зна-
чення висококваліфікованих трудових ресурсів для економічного розвитку держави, збіль-
шення темпів оновлення професійних знань, старіння населення та обмеженість фінансових
ресурсів.
На підставі проведеного наукового пошуку та аналізу джерел з проблеми дослідження було
окреслено перспективи розвитку дистанційного навчання в процесі підготовки фахівців у закладах
в умовах компетентнісного підходу. Зокрема, до них віднесено: організацію самостійної роботи
студентів та її контроль без значних затрат часу викладача, методичний супровід вивчення певної
дисципліни, забезпечення розв’язання достатньої кількості тренувальних вправ щодо формування
фахової компетентності без витрат аудиторних годин та забезпечення міждисциплінарної інтегра-
ції в процесі фахової підготовки.
Перспективами подальших досліджень є обґрунтування та експериментальна перевірка педаго-
гічних умов розробки дистанційних курсів з метою розвитку фахової компетентності студентів в
процесі навчання в закладах вищої освіти. The article analyzes the peculiarities of introduction of distance education in Ukraine and the
prospects of its development in the domestic educational space. The methodical features of introduction
of distance education in the context of a competent approach are considered.
The object of research is the development of distance education in Ukraine.
The purpose of this article is to analyze the peculiarities of the introduction of distance education in
Ukraine and to determine the methodological conditions for organizing distance education in the context
of a competent approach.
The conducted analysis of the implementation of distance education in Ukraine and in the world
provides an opportunity to identify the causes of intensive development of distance education. These
include: the growth of the value of highly skilled labor resources for the economic development of the
state, increasing the pace of renewal of professional knowledge, aging of the population and limited
financial resources.
On the basis of the conducted scientific research and analysis of sources on the research problem, the
prospects of the development of distance learning in the process of preparation of specialists in
institutions in the conditions of a competent approach were outlined. The prospects of using distance
learning in the process of training specialists in institutions in a competency-based approach are:
organization of independent work of students and its control without considerable expenses of the
teacher; methodical support for the study of a certain discipline, access to which the student has at any
time and from any device that has the ability to access the Internet; тo provide a sufficient number of
training exercises for the formation of professional competence without the cost of classroom hours;
ensuring interdisciplinary integration in the process of professional training. For example, by creating
distance courses in specialized languages in a foreign language. An interdisciplinary approach is
considered one of the most promising in relation to the professional competence of the future employee as
a certain integral quality of the individual.
However, the system of distance learning in Ukraine is currently in the stage of becoming and requires
adaptation of the best world experience to Ukrainian realities. The development of distance education in
Ukraine requires solving a complex of tasks to justify the organization's specifics and requirements for
the development of distance courses for certain categories of the population, while adhering to the
requirements of the competent approach, as well as the promotion of distance education in the educational
market and labor market.
Thus, the study leads to the assertion that the use of distance education in Ukraine has significant
prospects. The rational use of distance courses is possible both in the process of training specialists in
higher education institutions and in order to improve the qualification or retraining of the already working
population. However, this should also take into account the peculiarities of such education: the conditions
for organizing the interaction between the teacher and the students, submission of information,
consultations, implementation of final control, age group of students, etc. In addition, in the process of
distance learning it is necessary to take into account the requirements of the competent approach and
scientific substantiation of the conditions that allow the professional competence of a specialist to be
formed as a definite integral quality of the individual. В статье проанализированы особенности внедрения дистанционного образования в Украине и
перспективы его развития в отечественном образовательном пространстве. Рассматриваются ме-
тодические особенности внедрения дистанционного образования в контексте компетентностного
подхода.
Объект исследования – развитие дистанционного образования в Украине.
Целью данной статьи является анализ особенностей внедрения дистанционного образования в
Украине и определение методических условий организации дистанционного образования в кон-
тексте компетентностного подхода.
Проведённый анализ внедрения дистанционного образования в Украине и мире даёт возмож-
ность определить причины интенсивного развития дистанционного образования. К ним отнесены:
рост значения высококвалифицированных трудовых ресурсов для экономического развития госу-
дарства, увеличение темпов обновления профессиональных знаний, старение населения и ограни-
ченность финансовых ресурсов.
На основании проведенного научного поиска и анализа источников по проблеме исследования
были обозначены перспективы развития дистанционного обучения в процессе подготовки специа-
листов в учреждениях в условиях компетентностного подхода. В частности, к ним отнесены: орга-
низация самостоятельной работы студентов и её контроль без значительных затрат времени пре-
подавателя; методическое сопровождение изучения определённой дисциплины; обеспечение ре-
шения достаточного количества тренировочных упражнений по формированию профессиональной
компетентности без затрат аудиторных часов, а также обеспечение междисциплинарной интегра-
ции в процессе профессиональной подготовки.
Перспективами дальнейших исследований является обоснование и экспериментальная провер-
ка педагогических условий разработки дистанционных курсов с целью развития профессиональ-
ной компетентности студентов в процессе обучения в учреждениях высшего образования.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30467