Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorМястковська, М.uk
dc.contributor.authorКобилянська, І. М.uk
dc.contributor.authorMiastkovska, M.en
dc.contributor.authorKobylianska, I.en
dc.contributor.authorМястковская, М.ru
dc.contributor.authorКобылянская, И.ru
dc.date.accessioned2020-09-14T08:02:39Z
dc.date.available2020-09-14T08:02:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationМястковська М. Перспективи розвитку дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходу [Текст] / М. Мястковська, І. М. Кобилянська // Педагогіка безпеки. – 2019. – № 1. – С. 72-77.uk
dc.identifier.issn2524-1087
dc.identifier.issn2524-1079
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30467
dc.description.abstractУ статті проаналізовані особливості впровадження дистанційної освіти в Україні та перспекти- ви її розвитку у вітчизняному освітньому просторі. Розглядаються методичні особливості запрова- дження дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходу. Об’єкт дослідження – розвиток дистанційної освіти в Україні. Метою даної статті є аналіз особливостей впровадження дистанційної освіти в Україні та визначення методичних умов організації дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходу. Проведений аналіз впровадження дистанційної освіти в Україні та світі дає можливість ви- значити причини інтенсивного розвитку дистанційної освіти. До них віднесено: зростання зна- чення висококваліфікованих трудових ресурсів для економічного розвитку держави, збіль- шення темпів оновлення професійних знань, старіння населення та обмеженість фінансових ресурсів. На підставі проведеного наукового пошуку та аналізу джерел з проблеми дослідження було окреслено перспективи розвитку дистанційного навчання в процесі підготовки фахівців у закладах в умовах компетентнісного підходу. Зокрема, до них віднесено: організацію самостійної роботи студентів та її контроль без значних затрат часу викладача, методичний супровід вивчення певної дисципліни, забезпечення розв’язання достатньої кількості тренувальних вправ щодо формування фахової компетентності без витрат аудиторних годин та забезпечення міждисциплінарної інтегра- ції в процесі фахової підготовки. Перспективами подальших досліджень є обґрунтування та експериментальна перевірка педаго- гічних умов розробки дистанційних курсів з метою розвитку фахової компетентності студентів в процесі навчання в закладах вищої освіти.uk
dc.description.abstractThe article analyzes the peculiarities of introduction of distance education in Ukraine and the prospects of its development in the domestic educational space. The methodical features of introduction of distance education in the context of a competent approach are considered. The object of research is the development of distance education in Ukraine. The purpose of this article is to analyze the peculiarities of the introduction of distance education in Ukraine and to determine the methodological conditions for organizing distance education in the context of a competent approach. The conducted analysis of the implementation of distance education in Ukraine and in the world provides an opportunity to identify the causes of intensive development of distance education. These include: the growth of the value of highly skilled labor resources for the economic development of the state, increasing the pace of renewal of professional knowledge, aging of the population and limited financial resources. On the basis of the conducted scientific research and analysis of sources on the research problem, the prospects of the development of distance learning in the process of preparation of specialists in institutions in the conditions of a competent approach were outlined. The prospects of using distance learning in the process of training specialists in institutions in a competency-based approach are: organization of independent work of students and its control without considerable expenses of the teacher; methodical support for the study of a certain discipline, access to which the student has at any time and from any device that has the ability to access the Internet; тo provide a sufficient number of training exercises for the formation of professional competence without the cost of classroom hours; ensuring interdisciplinary integration in the process of professional training. For example, by creating distance courses in specialized languages in a foreign language. An interdisciplinary approach is considered one of the most promising in relation to the professional competence of the future employee as a certain integral quality of the individual. However, the system of distance learning in Ukraine is currently in the stage of becoming and requires adaptation of the best world experience to Ukrainian realities. The development of distance education in Ukraine requires solving a complex of tasks to justify the organization's specifics and requirements for the development of distance courses for certain categories of the population, while adhering to the requirements of the competent approach, as well as the promotion of distance education in the educational market and labor market. Thus, the study leads to the assertion that the use of distance education in Ukraine has significant prospects. The rational use of distance courses is possible both in the process of training specialists in higher education institutions and in order to improve the qualification or retraining of the already working population. However, this should also take into account the peculiarities of such education: the conditions for organizing the interaction between the teacher and the students, submission of information, consultations, implementation of final control, age group of students, etc. In addition, in the process of distance learning it is necessary to take into account the requirements of the competent approach and scientific substantiation of the conditions that allow the professional competence of a specialist to be formed as a definite integral quality of the individual.en
dc.description.abstractВ статье проанализированы особенности внедрения дистанционного образования в Украине и перспективы его развития в отечественном образовательном пространстве. Рассматриваются ме- тодические особенности внедрения дистанционного образования в контексте компетентностного подхода. Объект исследования – развитие дистанционного образования в Украине. Целью данной статьи является анализ особенностей внедрения дистанционного образования в Украине и определение методических условий организации дистанционного образования в кон- тексте компетентностного подхода. Проведённый анализ внедрения дистанционного образования в Украине и мире даёт возмож- ность определить причины интенсивного развития дистанционного образования. К ним отнесены: рост значения высококвалифицированных трудовых ресурсов для экономического развития госу- дарства, увеличение темпов обновления профессиональных знаний, старение населения и ограни- ченность финансовых ресурсов. На основании проведенного научного поиска и анализа источников по проблеме исследования были обозначены перспективы развития дистанционного обучения в процессе подготовки специа- листов в учреждениях в условиях компетентностного подхода. В частности, к ним отнесены: орга- низация самостоятельной работы студентов и её контроль без значительных затрат времени пре- подавателя; методическое сопровождение изучения определённой дисциплины; обеспечение ре- шения достаточного количества тренировочных упражнений по формированию профессиональной компетентности без затрат аудиторных часов, а также обеспечение междисциплинарной интегра- ции в процессе профессиональной подготовки. Перспективами дальнейших исследований является обоснование и экспериментальная провер- ка педагогических условий разработки дистанционных курсов с целью развития профессиональ- ной компетентности студентов в процессе обучения в учреждениях высшего образования.ru
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofПедагогіка безпеки. № 1 : 72-77.uk
dc.subjectфахова підготовкаuk
dc.subjectдистанційна освітаuk
dc.subjectрозвиток фахової компетентностіuk
dc.subjectудосконалення навчального процессуuk
dc.subjectкомпетентнісний підхід у вищій школіuk
dc.subjectvocational trainingen
dc.subjectdistance educationen
dc.subjectdevelopment of professional competenceen
dc.subjectimprovement of educational processen
dc.subjectcompetence approach in high schoolen
dc.subjectпрофессиональная подготовкаru
dc.subjectдистанционное образованиеru
dc.subjectразвитие профессиональной компетентностиru
dc.subjectсовершенствование учебного процессаru
dc.subjectкомпетентностный подход в высшей школеru
dc.titleПерспективи розвитку дистанційної освіти в контексті компетентнісного підходуuk
dc.title.alternativeProspects for the Development of Distance Education in the Context of a Competent Approachen
dc.title.alternativeПерспективы развития дистанционного образования в контексте компетентностного подходаru
dc.typeArticle
dc.relation.referencesАндреев, А. А., & Солдаткин, В. И. (2002). Прикладная философия открытого образования: педа- гогический аспект. Москва: РИЦ «Альфа» МГОПУ.ru
dc.relation.referencesГуржий, А. Н., Довгий, С. А., Копейка, О. В., Поленюк, С. П., Самсонов, В. В., & Стрижак, А. Е. (2004). Дистанционное обучение: Технологические платформы. Київ: Вид-во Київського Наці- онального ун-ту харчових технологій.ru
dc.relation.referencesЖуравльов, А. В. (2016). Розвиток інфраструктури системи дистанційного навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування в Україні. (Автореф. дис. канд. наук з держ. управ.). Національна академія державного управління при президентові України, Київ.uk
dc.relation.referencesЗавалевський, Ю. (2015). Сутність професійного становлення конкурентоспроможного вчителя. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, вип. 2, 110–115.uk
dc.relation.referencesКлокар, Н. (2012). Методологічні основи запровадження дистанційного навчання в системі підви- щення кваліфікації. Шлях освіти, № 4 (46), С. 38–41.uk
dc.relation.referencesКонцепція розвитку дистанційної освіти в Україні (2000). Взято з http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.htmluk
dc.relation.referencesНовіков, Ю. Л. (2013). Інформаційна технологія створення дистанційних інтернет систем навчан- ня. (Автореф. канд. тех. наук). Національний технічний університет України «Київський полі- технічний інститут», Київ.uk
dc.relation.referencesНуржинська, А. В. (2018). Професійна підготовка майбутніх фахівців зі зв’язків з громадськістю в умовах дистанційної форми навчання. (Автореф. дис. канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка, Київ.uk
dc.relation.referencesСтефаненко, П. В. (2003). Теоретичні і методичні засади дистанційного навчання у вищій школі. (Дис. д–ра пед. наук). Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України, Київ.uk
dc.relation.referencesШуневич, Б. І. (2006). Теоретичні основи дистанційного навчання: навчальний посібник. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка».uk
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-1-072-077


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію