dc.contributor.author | Клочко, В. І. | uk |
dc.contributor.author | Бондаренко, З. В. | uk |
dc.contributor.author | Кирилащук, С. А. | uk |
dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:28:34Z | |
dc.date.available | 2020-11-13T10:28:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Клочко В. І. Розвиток математичної компоненти інженерно-професійних здібностей студентів ЗВТО [Текст] / В. І. Клочко, З. В. Бондаренко, С. А. Кирилащук // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – 2019. – № 2. – С. 45-61. | uk |
dc.identifier.uri | http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/30839 | |
dc.description.abstract | У статті представлено теоретичні та практичні аспекти розвитку математичних здібностей майбутніх інженерів. Запропоновано завдання, що можуть пропонуватись як додаткові і мати на меті виявлення студентів, що мають високий рівень математичних здібностей. Встановлено зв`язок між математичними здібностями і подальшою успішною інженерною діяльністю. Виокремлено критерії визначення трьох рівнів математичних здібностей, що в свою чергу, стали критеріями відбору завдань для поточного контролю. Доведено, що швидкість адаптації інженера до нових умов діяльності залежить від якісного засвоєння математичного апарату. | uk |
dc.description.abstract | The article presents theoretical and practical aspects of the development of mathematical abilities of future engineers, since the speed of adaptation of an engineer to the new conditions of activity depends on the qualitative assimilation of the mathematical apparatus. To obtain high-quality engineering education, students need not only computing skills, but also the ability to reason, clearly and consistently express their thoughts, have formed research skills, so the latter is impossible without the development of mathematical abilities of future engineers. It is confirmed that the criterion for evaluating the effectiveness of forms and methods of training should be not only indicators of the formation of knowledge, skills and skills, but also indicators of the formation of certain intellectual qualities that characterize different aspects of student development, such as the level of development of professional thinking, competence, initiative, creativity, independence, etc.
The connection between mathematical abilities and subsequent successful engineering activity is established. The criteria for determining three levels of mathematical abilities are set out, which, in turn, have become criteria for ion of tasks for the current control. The training of inverse tasks for the differential equations of the students of the CRT is largely determined by their professional orientation. In the process of this training, students study various mathematical models of inverse problems, which use both ordinary differential equations and equations in partial derivatives.
The mathematical models of inverse problems for differential equations are proposed. Such tasks can be proposed as additional and have the aim of identifying students with a high level of mathematical abilities. | en |
dc.description.abstract | В статье представлены теоретические и практические аспекты
развития математических способностей будущих инженеров. Предложены
задания, которые могут рассматриваться как дополнительные и иметь
целью выявления студентов, имеющих высокий уровень математических
способностей. Установлена связь между математическими способностями
и последующей успешной инженерной деятельностью. Выделены
критерии определения трех уровней математических способностей,
которые в свою очередь, стали критериями отбора заданий для текущего
контроля. Доказано, что скорость адаптации инженера к новым условиям
деятельности зависит от качественного усвоения математического
аппарата | ru |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини | uk |
dc.relation.ispartof | Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. № 2 : 45-61. | uk |
dc.subject | математичні здібності | uk |
dc.subject | інженерне мислення | uk |
dc.subject | дослідницькі навички | uk |
dc.subject | компетентність | uk |
dc.subject | математичні моделі | uk |
dc.subject | математична підготовка | uk |
dc.subject | професійна діяльність | uk |
dc.subject | творче мислення | uk |
dc.subject | обернені задачі | uk |
dc.subject | mathematical abilities | en |
dc.subject | engineering thinking | en |
dc.subject | research skills | en |
dc.subject | competence | en |
dc.subject | mathematical models | en |
dc.subject | mathematical training | en |
dc.subject | professional activity | en |
dc.subject | creative thinking | en |
dc.subject | inverse tasks | en |
dc.title | Розвиток математичної компоненти інженерно-професійних здібностей студентів ЗВТО | uk |
dc.type | Article | |