Використання технології змішаного навчання на заняттях з вищої математики у технічних ЗВО
Автор
Хом'юк, І. В.
Кирилащук, С. А.
Хом'юк, В. В.
Khomyuk, I. V.
Дата
2020Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ВМ [655]
Анотації
У статті розкрито зміст змішаного навчання, яке більшість ЗВО для забезпечення належної якості вищої освіти почали використовувати в освітньому процесі. Проаналізовано моделі змішаного навчання, які використовують для навчання студентів у технічних ЗВО. Презентовано деякі моделі змішаного навчання під час вивчення вищої математики студентами факультету інформаційних технологій та комп’ютерної інженерії ВНТУ. Запропоновано для реалізації освітнього процесу в дистанційній формі використовують електронну систему управління освітнім процесом і підтримки методичної та наукової роботи JetIQ та інші платформи для дистанційного навчання. Авторами наведено деякі шляхи контролю за результатами змішаного навчання студентів вищої математики. The article reveals the content of blended learning, which most HEIs have begun to use in the educational process to ensure the proper quality of higher education. The importance of choosing this direction is that the disciplines of basic training are from the list of basic and most difficult in terms of training future engineers. It is determined that the system of blended learning contains certain structural elements, the task of which is to perform certain functions of the educational process. The models of blended learning, which are used for training students in technical HEI, are analyzed. It was found that to ensure high efficiency of the educational process in a mixed format, the teacher must master the information educational technologies, as well as take into account their development, constantly improve their information culture through self-education. Successful study of a discipline using blended learning technology, primarily depends on the willingness of the teacher to adapt their approach to the presentation of material, teaching methods and understanding of the roles of teacher and student in the educational process. Some models of blended learning during the study of Higher Mathematics by students of the Faculty of Information Technology and Computer Engineering of VNTU are presented. It is proposed to use the electronic system of educational process management and support of methodical and scientific work of JetIQ and other platforms for distance learning to implement the educational process in distance form. It is determined that the main task of a teacher of Higher Mathematics during blended learning is to design a course, i.e. to make a clear and understandable course, to divide educational material by topics, to add tasks of an applied nature. The authors present some ways to control the results of blended learning of students of Higher Mathematics, namely: indicators of student presence in the JetIQ system; passing the current and final test control; results of evaluation of written works (files sent to the teacher); student activity during video conferences; support of educational activity by means of messengers.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/32012