Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКраєвська, А. С.uk
dc.contributor.authorПілявоз, Т. М.uk
dc.contributor.authorШварц, І. В.uk
dc.contributor.authorKrajewska, A.en
dc.contributor.authorPiliavoz, T.en
dc.contributor.authorShvarts, I.en
dc.date.accessioned2022-05-18T11:40:54Z
dc.date.available2022-05-18T11:40:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationКраєвська А. С. Сучасний стан та перспективи стратегічного розвитку підприємництва в Україні [Текст] / А. С. Краєвська, Т. М. Пілявоз, І. В. Шварц // Економічний простір. – 2021. – № 174. – С. 28-34.uk
dc.identifier.issn2224-6282
dc.identifier.issn2224-6290
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35286
dc.description.abstractУ статті досліджено сучасний стан та перспективи стратегічного розвитку підприємництва в Україні в умовах динамічності ринкової кон`юнктури та високого рівня конкуренції. Виявлено, що основними проблемами, що пере-шкоджають розвитку підприємництва в Україні, є податкове навантаження, високий рівень корупції, недосконалість законодавства, дефіцит фінансових ресурсів, низька купівельна спроможність споживачів та брак кваліфікованої робочої сили. Виокремлено чинники макросередовища, які гальмують розвиток підприємництва, серед яких – епіде-міологічна ситуація в країні, рівень розвитку економіки, науки, інноваційної діяльності, підприємницької культури та освіти. Охарактеризовано особливості функціонування різних сегментів підприємництва. Досліджено динаміку кіль-кості суб`єктів господарювання різних сегментів підприємництва за 2014–2019 рр., а також загальні показники їхньої діяльності. Проаналізовано результативність державної політики щодо реалізації заходів, передбачених Стратегією розвитку малого і середнього підприємництва в Україні. За результатами проведеного дослідження сформульовано основні стратегічні цілі, окреслено основні стратегічні завдання та заходи, які необхідно реалізувати для забезпечен-ня збалансованого розвитку всіх сегментів підприємництва в Україні.uk
dc.description.abstractThe article examines the current state and prospects of strategic development of entrepreneurship in Ukraine in a dynamic market environment and a high level of competition. Entrepreneurship is an integral part of a market economy and plays an impor- tant role in the development of society. The special role of entrepreneurship necessitates the study of the current state, trends and prospects of development of all business segments to adjust public policy and legal regulation in this area in order to create favor- able conditions and increase the efficiency of their operation. The purpose of the study is to analyze the current state of all business segments in Ukraine, to identify strategic priorities and prospects for their development in today's changing environment. In order to achieve the aim of the research the main problems hindering the development of entrepreneurship in Ukraine were identified: the tax burden, high levels of corruption, imperfect legislation, lack of financial resources, low purchasing power of consumers and lack of skilled labor. The factors of the macro environment that inhibit the development of entrepreneurship were identified, including the epidemiological situation in the country, the level of economic development, science, innovation, entrepreneurial culture and education. Features of functioning of various segments of business are characterized. The dynamics of the number of business entities of different business segments for 2014–2019, as well as the general indicators of their activities are studied. The effectiveness of the state policy on the implementation of measures envisaged by the Strategy for the Development of small and medium enterprises in Ukraine is analyzed. The need to further improve the institutional base of entrepreneurship to create a favorable business environment, improve access to finance, bring the education system in line with market requirements, develop an entrepreneurial culture, increase business innovation, increase the share of exports, internationalization of domestic goods and services. Based on the results of the study, the main strategic goals are formulated and the main strategic tasks and measures that need to be implemented to ensure the balanced development of all business segments in Ukraine are outlineden
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherПридніпровська державна академія будівництва та архітектуриuk
dc.relation.ispartofЕкономічний простір. № 174 : 28-34.uk
dc.relation.urihttp://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/972
dc.subjectпідприємництвоuk
dc.subjectбізнесuk
dc.subjectрозвитокuk
dc.subjectстратегічні ціліuk
dc.subjectстратегіяuk
dc.subjectдержавна політикаuk
dc.subjectмікропідпри-ємництвоuk
dc.subjectсуб'єкти малого підприємництваuk
dc.subjectсуб'єкти середнього підприємництваuk
dc.subjectсуб'єкти великого підприємництва.uk
dc.subjectentrepreneurshipen
dc.subjectbusinessen
dc.subjectdevelopmenten
dc.subjectstrategic goalsen
dc.subjectstrategyen
dc.subjectstate policyen
dc.subjectmicro-entrepreneurshipen
dc.subjectsmall business entitiesen
dc.subjectmedium business entitiesen
dc.subjectlarge business entitiesen
dc.titleСучасний стан та перспективи стратегічного розвитку підприємництва в Україніuk
dc.title.alternativeCurrent situation and prospects of strategic development of entrepreneurship in Ukraineen
dc.typeArticle
dc.identifier.doi10.32782/2224-6282/174-5


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію