Формування мовної компетенції студентів під час вивчення фразеології в курсі українська мова за професійним спрямуванням
Автор
Азарова, Л. Є.
Радомська, Л. А.
Горчинська, Л. В.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. МЗ [507]
Анотації
У статті з’ясовано значення фразеології для формування мовної компетенції
студентів закладів вищої освіти під час вивчення дисципліни «Українська мова
за професійним спрямуванням». Показано, що фразеологія, хоч і відносно
молода лінгвістична наука, проте має розроблені теоретичні основи, ґрунтовні
дослідження різних її аспектів. Специфіка ж вивчення фразеології як розділу
науки про мову у вищих навчальних закладах є актуальним об’єктом
дослідження. Адже вміння послуговуватися доречно фразеологізмами, широкий
запас таких одиниць свідчать про високий рівень мовної компетенції фахівця. З
огляду на те, що з 16 липня 2021 року став обов’язковим іспит для визначення
рівня володіння державною мовою (набула чинності норма закону «Про
забезпечення функціонування української мови як державної»), системне
вивчення різних розділів мовознавства, зокрема й фразеології, набуває
актуального значення. Визначено, що формування в студентів закладів вищої
освіти стійких умінь та навичок використання фразеологізмів у професійному
мовленні є одним із завдань викладача дисципліни «Українська мова за
професійним спрямуванням». Система знань про фразеологізми уможливлює
адекватну вербальну комунікацію в професійному мовленні, а також
удосконалює культуру ділового спілкування. У роботі запропоновано систему
завдань із використанням фразеологічного матеріалу для систематизації й
закріплення вивченого з розділу «Фразеологія». Зокрема, подано завдання для
роботи з текстами, що містять фразеологізми, з’ясування їхнього значення,
встановлення синонімійних та антонімійних відношень, визначення джерел
окремих фразеологізмів тощо. Зроблено висновки про ефективність
нестандартних, різнотипних завдань для вивчення фразеології в курсі
«Українська мова за професійним спрямуванням». Знання та вміння, пов’язані з
фразеологією, є обов’язковими у формуванні мовної компетенції студентів як
майбутніх фахівців, їхня робота з фразеологічним матеріалом сприятиме
виробленню стійкого інтересу до розмаїття української мови загалом,
розширення професійного лексикону. The article clarifies the importance of phraseology for the formation of language
competence of students of higher education institutions during the study of the
discipline "Ukrainian language for professional purposes". It is shown that
phraseology, although a relatively young linguistic science, but it has developed
theoretical foundations, thorough research of its various aspects. The specifics of the
study of phraseology as a branch of the science of language in higher education is a
relevant object of study. After all, the ability to use appropriate phraseology, a wide
range of such units indicates a high level of linguistic competence of the specialist.
Given that on July 16, 2021 the exam to determine the level of proficiency in the state
language became mandatory (the norm of the law "On ensuring the functioning of the
Ukrainian language as the state language" came into force), systematic study of various
sections of linguistics, including phraseology, becomes relevant value. It is determined
that the formation of students of higher education institutions of stable skills and
abilities to use phraseology in professional speech is one of the tasks of the teacher of
the discipline "Ukrainian language for professional purposes". The system of
knowledge about phraseology allows to adequate verbal communication in
professional speech, as well as improves the culture of business communication. The
system of tasks with the use of phraseological material for systematization and
consolidation of the studied from the section "Phraseology" is offered in the work. In
particular, there are tasks for working with texts that contain phraseology, clarifying
their meaning, establishing synonymous and antonymous relationships, identifying
sources of individual phraseology. Conclusions are made about the effectiveness of
non-standard, different types of tasks for the study of phraseology in the course
"Ukrainian language for professional purposes". Knowledge and skills related to
phraseology are required in the formation of language competence of students as future
professionals, their work with phraseological material will help to develop a lasting
interest in the diversity of the Ukrainian language in general and expand professional
vocabulary.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36315