Адаптація принципів Agile методології для управління проєктом розробки програмного застонку
Author
Яковенко, В. О.
Ульяновська, Ю. В.
Яковенко, Т. Ю.
Чупілко, Т. А.
Yakovenko, V.
Ulianovska, Yu.
Yakovenko, T.
Chupilko, T.
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
В роботі описано використання деяких принципів Agile методології та SCRUM фреймворку для управління реальним проєктом, який має свою специфіку та особливості. Розглянуті процеси, що мають зв'язок з проєктним менеджментом: проєктуван-ня логіки та архітектури додатку, організація роботи з кодом та ресурсами додатку командою з розробки. Досліджуваний проєкт є навчальним 3D додатком в ігровій формі, що являє симулятор роботи митного поста. Даний проєкт побудований на базі Unreal Engine 4 та використовує Git як систему контролю версій для командної роботи. Визначено, що успішність застосування принципів гнучкої методології істотно залежить від коректності виконання початкового етапу (проєктування архітектури та логіки додатку) та адекватного до принципів методології розподілу задач на підзадачі. Розроблена архітектура повинна бути гнучкою. Вона має пе-редбачати можливість змін або розширення функціональності розроблюваного програмного продукту без внесення змін до вже розробленої частини програмного продукту та без радикальних змін самої архітектури. Результати даного дослідження можуть бути використані для розробки методології проєктування архітектури та логіки програмного забезпечення, що розроблятиметься за використання Agile методології. Застосування гнучкої методології для управління проєктами розробки програмних продуктів порі-вняно з методологією водоспаду дозволяє скоротити час розробки до 10-12 разів та витрати на виправлення помилок (багів) до 20 разів. The article describes the use of some principles of Agile methodology and SCRUM framework for managing a real project, which has its own specifics and features. The processes related to project management are considered: designing the logic and architecture of the application, organizing work with the code and resources of the application by the development team. The investigated project is a 3D educa-tional application in a game form and is a simulator of the work of a customs post. This project is built on the basis of Unreal Engine 4 and uses Git as a version control system for team work.
Agile methodology has significant advantages in today's conditions of constant and rapid changes in technology and user needs regarding project management of software development. But its application requires adaptation to the specifics of the project, which determines the relevance of this study.
It has been determined that the success of the application of the principles of the agile methodology significantly depends on the correctness of the initial stage (design of the architecture and application logic) and the methodology that is adequate to the principles of distributing tasks into subtasks. The designed architecture must be flexible. It should provide for the possibility of changing or expanding the functionali-ty of the developed software product without making changes to the finished part of the software product and without radical changes in the architecture itself.
The results of this study can be used to develop a methodology for the design of architecture and software logic, which will be developed using the Agile methodology. The use of an agile methodology for managing software development projects in comparison with the waterfall methodology can reduce development time by up to 10-12 times and the cost of fixing errors (bugs) by up to 20 times.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/36490