Дослідження якості освітньої програми маркетологів та розробка моделі їх професійної діяльності
Автор
Іваненко, Л. М.
Боєнко, О. Ю.
Ivanenko, L.
Boienko, O.
Дата
2022Metadata
Показати повну інформаціюCollections
Анотації
У статті представлені результати опитування представників українських компаній і
підприємств, котрі працюють на внутрішньому ринку споживчих товарів, промисловості та
сервісних послуг. Мета дослідження – визначення ступеню взаємодії між маркетинговою
освітою та вимогами роботодавців. У ході дослідження авторами встановлено, що ключовими
професійними напрямами навчання та підготовки маркетологів є наступні: соціально-
економічне та загально-професійне навчання; адекватний рівень системного мислення; високий
рівень інформаційної компетентності; розуміння маркетингу відносин та інтернет-
маркетингу; здатність приймати маркетингові рішення у невизначеній ситуації. Згідно
результатів експертного дослідження встановлено, що маркетингова комунікаційна функція є
найбільш розвиненою у порівнянні з іншими функціями, котрі виконують спеціалісти-
маркетологи на українських підприємствах. Проведене опитування роботодавців дозволило
виявити найважливіші компетентнісні вимоги, що висуваються стейкголдерами
(потенційними роботодавцями) до випускників-маркетологів, а саме: навички
міжособистісного спілкування; відповідальність; інтуїтивне, нестандартне та аналітичне
мислення. Зазначені вимоги тісно корегують з найбільш важливими маркетинговими
завданнями компаній по визначенню потреб клієнтів, їх задоволенню, а також аналізу даних
та оцінці конкурентоспроможності продукції. На основі проведеного дослідження авторами
запропоновано модель професійної діяльності маркетолога, що складається з трьох рівнів:
оперативного (виконання поточних маркетингових завдань), аналітичного (дослідження
зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства) та продуктивного (прийняття нових
інноваційних маркетингових рішень). Знання основних положень представленої моделі
дозволить гнучко змінювати і оптимально удосконалювати структуру освітньої програми з
маркетингу, враховуючи всі акредитаційні та ліцензійні вимоги МОН України до випускової
кафедри у майбутньому. The article the survey of representatives of Ukrainian companies and enterprises operating in the domestic
market of consumer goods, industry and services are presented in the article. The purpose of the study is to
determine the degree of interaction between marketing education and employers "requirements. During the
study, the authors found that the key professional areas of training and training of marketers are the following:
socio-economic and general-professional training; adequate level of systemic thinking; high level of information
competence; understanding of relationship marketing and internet marketing; ability to make marketing
decisions in an uncertain situation. According to the results of the expert research, it is established that the
marketing communication function is the most developed compared to other functions performed by specialist
marketers at Ukrainian enterprises. The conducted survey of employers allowed to identify the most important
competence requirements put forward by stakeholders (potential employers) to graduate marketers, namely: interpersonal communication skills; responsibility; intuitive, non-standard and analytical thinking. These
requirements are closely adjusted with the most important marketing tasks of companies to determine the needs
of customers, their satisfaction, as well as data analysis and evaluation of the competitiveness of products. Based
on the research, the authors proposed a model of professional activity of a marketer, consisting of three levels:
operational (execution of current marketing tasks), analytical (research of the external and internal environment
of the enterprise) and productive (adoption of new innovative marketing decisions). Knowledge of the main
provisions of the presented model will flexibly change and optimally improve the structure of the educational
marketing program, taking into account all the accreditation and licensing requirements of the Ministry of
Education and Science of Ukraine to the graduation department in the future.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/37417