Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorБлагодир, Л. М.uk
dc.contributor.authorФілатова, Л. С.uk
dc.date.accessioned2025-01-20T13:17:03Z
dc.date.available2025-01-20T13:17:03Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationБлагодир Л. М., Філатова Л. С. Вплив культурного середовища міжнародних економічних відносин на глобальну експансію компаній // Ефективна економіка. Електрон. текст. дані (PDF: 0.54 МБ). 2025. № 2.uk
dc.identifier.issn2307-2105uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43970
dc.description.abstractThis article examines the impact of the cultural environment on the international expansion of companies within the context of global economic relations. The authors analyse the concept of internationalisation, emphasising that international expansion is a crucial stage. The socio-cultural environment significantly affects companies` entry into foreign markets, including consumer preferences, traditions, and business etiquette factors, so the authors give it special attention. The paper explores various internationalisation theories, such as the Uppsala model, the \"Born Global\" theory, network theory, and the eclectic paradigm. Each of these theories highlights the role of cultural aspects at all stages of international expansion, the initial stages of market entry to the adaptation of products and services to local conditions. Using Geert Hofstede`s cultural dimensions approach, the authors analyse case studies of companies like McDonald`s, Burger King, and IKEA in the consumer markets of Japan and the United Arab Emirates. For comparison, the authors ed two countries, Japan and the United Arab Emirates, considering various factors. Both countries have achieved economic success—Japan as a technological leader and the UAE as a financial hub. Despite their different paths to modernisation, both nations have preserved their cultural identities, expressed through language, religion and worldview, traditions and customs, arts, national cuisine, social structures, and historical heritage. In particular, the analysis of empirical data under Hofstede cultural dimensions approach demonstrates that high scores characterise Japanese society in three key dimensions: long-term orientation (100), achievement motivation (95), and uncertainty avoidance (92). These indicators reflect a clearly defined cultural identity and deeply rooted social norms. The research reveals that the cultural environment is a critical factor that requires management`s attention to internationalise companies successfully. Additionally, the analysed companies employ the glocalisation strategy, adapting their offerings to align with local cultures while maintaining a global brand presence. The article underscores the importance of adapting strategies to cultural contexts to achieve competitive advantages internationally and offers recommendations for developing cultural competence in management.en_US
dc.description.abstractУ статті досліджується вплив культурного середовища на міжнародну експансію компаній у контексті міжнародних економічних відносин. Автори аналізують поняття інтернаціоналізації та підкреслюють, що міжнародна експансія є важливим етапом цього процесу. Особлива увага приділяється соціокультурному середовищу, яке впливає на вихід компаній на іноземні ринки. У роботі розглядаються різні теорії інтернаціоналізації, зокрема модель Уппсали, теорія «Born Global», мережева теорія та еклектична парадигма, що підкреслюють роль культурних аспектів на всіх етапах міжнародної експансії. На основі підходу культурних вимірів Г. Хофстеде автори аналізують кейси компаній McDonald`s, Burger King і IKEA на споживчих ринках Японії та Об`єднаних Арабських Еміратів. Результати дослідження свідчать про те, що культурне середовище є критично важливим чинником, який потребує уваги з боку менеджменту для успішної інтернаціоналізації компаній. Стаття підкреслює важливість адаптації стратегій до культурних контекстів для досягнення конкурентних переваг на міжнародній арені.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherДніпропетровський державний аграрний університетuk
dc.relation.ispartofЕфективна економіка. № 2.uk
dc.subjectінтернаціоналізаціяuk
dc.subjectміжнародна експансіяuk
dc.subjectлокалізаціяuk
dc.subjectмодель культурних вимірів Г. Хофстедеuk
dc.subjectглокалізаціяuk
dc.subjectмодель Уппсалиuk
dc.subjectмодель «Born Global»uk
dc.subjectмережева теоріяuk
dc.subjectеклектична парадигмаuk
dc.subjectсередовище здійснення міжнародних економічних відносинuk
dc.subjectInternationalizationuk
dc.subjectInternational expansionuk
dc.subjectLocalizationuk
dc.subjectGeert Hofstede's cultural dimensions modeluk
dc.subjectGlocalizationuk
dc.subjectUppsala modeluk
dc.subjectBorn Global modeluk
dc.subjectNetwork theoryuk
dc.subjectEclectic paradigmuk
dc.subjectEnvironment of international economic relationsuk
dc.titleВплив культурного середовища міжнародних економічних відносин на глобальну експансію компанійuk
dc.title.alternativeThe Impact of Cultural Environment of Global Economic Relations on Companies' International Expansionen_US
dc.typeArticle, professional native edition
dc.identifier.udc339.94:339.5:008uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1685-3457uk
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7713-307Хuk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію