Способи подолання комунікативних бар`єрів у студентів технічних спеціальностей
Автор
Стадній, А. С.
Зозуля, І. Є.
Дата
2025Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [340]
Анотації
The article is dedicated to the study of communication barriers among students
of technical specialties and the search for effective ways to overcome them. We are
convinced that the development of communication skills is an integral part of the
training of highly qualified specialists in technical specialties, who are able to work
effectively in the modern information society. The scientific novelty of the work is that
for the first time in recent years, based on the results of studies of psychological,
linguistic, socio-cultural features of communication barriers among students of
technical specialties, effective ways to overcome them are proposed. The purpose of
the study is to identify and analyze communication barriers in the interpersonal
communication of students of technical specialties and to propose effective ways to
overcome them. A communication barrier is an obstacle that arises during
interpersonal interaction and leads to ineffective communication, negative emotional
state of interlocutors, and conflicts. The reasons for the emergence of communication
barriers among future engineers may include: prolonged exposure to digital space;
long hours of individual work, that limits the ability to communicate with others; focus on the development of hard skills and less attention to soft skills; the pecularities of
educational programs, according to which little attention is paid to the formation of
communicative and social skills. In addition, many students belong to the introverted
personality type, which has much less experience in communication, but more
obstacles in interacting with other people, inadequate self-esteem of students, and a
low level of emotional intelligence. Among the communicative barriers of students of
technical specialties, we distinguish: psychological, language (linguistic), sociocultural barriers. The consequences of these barriers can be different: from the
inability to accurately convey information and establish understanding to the
emergence of a conflict situation. Problems of young specialists in professional
communication lead to difficulties in communication, termination of contracts,
agreements, and loss of employement. The results of the experiment showed that one
third of students have a low level of communicative skills, which may be the cause of
communicative barriers. Most students have a high and the highest level of
organizational skills. Taking into account the types of communication on barriers and
their causes, various methods and approaches of corrective work with students of
technical specialties have been developed to overcome them: individual work,
communicative games, socio-psychological trainings, educational activities. The
positive dynamics of the experimental results proved the effectiveness of the proposed
methods. Cтаття присвячена дослідженню комунікативних бар’єрів у
студентів технічних спеціальностей та пошуку ефективних способів їх
подолання. Переконані, що розвиток комунікативних навичок є невід’ємною
частиною підготовки висококваліфікованих фахівців технічних спеціальностей,
здатних ефективно працювати в умовах сучасного інформаційного суспільства.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше за останній час на основі
результатів досліджень психологічних, лінгвістичних, соціально-культурних
особливостей комунікативних бар’єрів у студентів технічних спеціальностей
запропоновано ефективні способи їх подолання. Мета дослідження – виявити та
проаналізувати комунікативні бар’єри в міжособистісній комунікації студентів
технічних спеціальностей та запропонувати дієві способи їх подолання.
Комунікативний бар’єр – це перешкоди, які виникають під час міжособистісної
взаємодії, та призводять до неефективної комунікації, негативного емоційного
стану співрозмовників, конфліктів. Причинами виникнення комунікативних
бар’єрів у майбутніх інженерів можуть бути: тривале перебування в цифровому
просторі; багатогодинна індивідуальна робота, яка обмежує можливості
спілкування з іншими; зосередження на розвитку hard skils та приділення меншої
уваги soft skils; особливості навчальних програм, відповідно до яких мало уваги
приділено формуванню комунікативних та соціальних навичок. Окрім цього,
чимало студентів належать до інтровертного типу особистості, який має значно
менший досвід у спілкуванні, але більше перешкод у взаємодії з іншими людьми,
неадекватна самооцінка студентів, низький рівень емоційного інтелекту. Серед
комунікативних бар’єрів студентів технічних спеціальностей виокремлюємо:
психологічні, мовні (лінгвістичні), соціально-культурні бар’єри. Наслідки цих
бар’єрів можуть бути різні: від неможливості точно передати інформацію та
встановлення порозуміння до виникнення конфліктної ситуації. Проблеми
молодих спеціалістів у фаховому спілкуванні призводять до ускладненої
комунікації, розірвання договорів, угод, втрати роботи. За результатами
проведеного експерименту встановлено, що третина студентів має низький
рівень комунікативних здібностей, який може бути причиною виникнення
комунікативних бар’єрів. Більшість студентів мають високий і найвищий рівень
організаторських здібностей. Зважаючи на види комунікативних бар’єрів та
причини розроблено різні методи корекційної роботи зі студентами технічних
спеціальностей для їх подолання: індивідуальна робота, комунікативні ігри,
соціально-психологічні тренінги, виховні заходи. Позитивна динаміка
результатів експерименту довела ефективність запропонованих методів
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46860