Використання SceneKit для процедурного моделювання рельєфу
Abstract
SceneKit є потужним фреймворком для створення тривимірної графіки в екосистемі Apple. У роботі
розглядається використання SceneKit для рендерингу процедурно згенерованих ландшафтів у реальному часі.
Особлива увага приділяється методам генерації рельєфу, таким як фрактальні алгоритми, клітинні автомати,
багаторівневе згладжування. Також розглянуто оптимізацію продуктивності за допомогою адаптивної
деталізації та шейдерних технологій. SceneKit is a versatile framework for three-dimensional graphics within Apple's ecosystem. This paper explores the
application of SceneKit for rendering procedural terrain in real time. Various procedural generation techniques,
including fractal-based methods, midpoint displacement, cellular automata, and multi-resolution meshes, are analyzed
in the context of their efficiency and realism. Special attention is given to adaptive mesh refinement, shader-based surface
modeling, and computational performance tuning. The study examines practical implementations for mobile and desktop
devices, evaluating the trade-offs between visual fidelity and processing speed in interactive applications.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/48384

