| dc.contributor.author | Віштак, І. В. | uk |
| dc.contributor.author | Майданевич, Л. О. | uk |
| dc.contributor.author | Геркалюк, І. | uk |
| dc.contributor.author | Vishtak, І. | en |
| dc.contributor.author | Maidanevych, L. | en |
| dc.contributor.author | Herkalyuk, I. | en |
| dc.date.accessioned | 2025-11-19T13:48:50Z | |
| dc.date.available | 2025-11-19T13:48:50Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | Віштак І., Майданевич Л., Геркалюк І. Інтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подолання // Педагогіка безпеки. 2025. № 2, т. 10. С. 92-102. URI: https://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/215. | uk |
| dc.identifier.issn | 2524-1087 | |
| dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50072 | |
| dc.description.abstract | The article examines the problem of Internet addiction among young people, in particular students,
which is becoming increasingly relevant in the modern digital world. The main symptoms and negative
consequences of this disorder are analyzed, including decreased academic performance, emotional exhaustion,
social isolation, sleep disturbances, and mental disorders. Particular attention is paid to factors contributing to
the development of Internet addiction, such as emotional instability, anxiety, low self-esteem, and the desire
to avoid real-life difficulties. Effective methods of prevention and correction of addiction are proposed, based
on a comprehensive approach to psychological support, digital hygiene training, and the development of selfregulation skills.
The aim of the work is to study the impact of Internet addiction on student youth, identify the main
factors of its development, analyze social, psychological, and academic consequences, and develop effective
approaches to preventing and overcoming this disorder.
Based on the analysis, recommendations for the prevention of Internet addiction among students are
proposed, which require a comprehensive approach that includes the development of self-awareness, digital
literacy, and self-regulation skills. Educational institutions play an important role in this process, as they can
provide access to qualified psychological counseling and create conditions for a healthy digital environment. | en |
| dc.description.abstract | У статті розглянуто проблему інтернет-залежності серед молоді, зокрема студентів, яка набуває
все більшої актуальності у сучасному цифровому світі. Проаналізовано основні симптоми та негативні
наслідки цього розладу, включаючи зниження академічної успішності, емоційне виснаження,
соціальну ізоляцію, порушення сну та психічні розлади. Особлива увага приділяється факторам, що
сприяють розвитку інтернет-залежності, таким як емоційна нестабільність, тривожність, низька
самооцінка та бажання уникнути труднощів реального життя. Запропоновано ефективні методи
профілактики та корекції залежності, що базуються на комплексному підході до психологічної
підтримки, навчання цифровій гігієні та розвитку навичок саморегуляції.
Метою роботи є дослідження впливу інтернет-залежності на студентську молодь, виявлення
основних чинників її розвитку, аналіз соціальних, психологічних та академічних наслідків, а також
розробка ефективних підходів до профілактики та подолання цього розладу.
На основі проведеного аналіз запропоновано профілактику рекомендації щодо інтернетзалежності серед студентів, що вимагають комплексного підходу, який включає розвиток
самоусвідомлення, цифрової грамотності та навичок саморегуляції. Важливу роль у цьому процесі
відіграють освітні установи, що можуть забезпечити доступ до кваліфікованих психологічних
консультацій та створити умови для здорового цифрового середовища. | uk |
| dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
| dc.publisher | ВНТУ | uk |
| dc.relation.ispartof | Педагогіка безпеки. № 2, т. 10 : 92-102. | uk |
| dc.relation.uri | https://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/215 | |
| dc.subject | інтернет-залежність | uk |
| dc.subject | цифрова грамотність | uk |
| dc.subject | психічне здоров’я | uk |
| dc.subject | соціальна адаптація | uk |
| dc.subject | кіберзахист | uk |
| dc.subject | Internet addiction | en |
| dc.subject | digital literacy | en |
| dc.subject | mental health | en |
| dc.subject | social adaptation | en |
| dc.subject | cyber protection | en |
| dc.title | Інтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подолання | uk |
| dc.title.alternative | Internet addiction among students: symptoms, consequences and methods of overcoming | en |
| dc.type | Article, professional native edition | |
| dc.type | Article | |
| dc.relation.references | Бартків, O. (2019). Соціально-педагогічна профілактика Інтернет-адикції у студентської молоді. Вища
школа Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.
https://core.ac.uk/download/pdf/153580452.pdf | uk |
| dc.relation.references | Гречановська, О. В., Мегем, О. М., Потапюк, Л. М. (2023). Вплив соціальних мереж на психологічний
стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія:
Психологія, 34(73) (4), 60-66. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11 | uk |
| dc.relation.references | Гришко, В. В. (2021). Інтернет-залежність студентів. Вісник психології і педагогіки.
https://www.psyh.kiev.ua/%D0%86%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1
%82-
%D0%B7%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_
%D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B2. | uk |
| dc.relation.references | Савенко С. М., Юрценюк О. С., & Ротар С. С. (2020). Інтернет-залежність – це теж хвороба.
https://www.bsmu.edu.ua/blog/5440-internet-zalezhnist-tse-tezh-hvoroba/. | uk |
| dc.relation.references | Юрченко, Є. Ю. (2020). Інтернет-залежність та шляхи її подолання у підлітковому віці. Криворізький
державний педагогічний університет.
https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/13726/%D0%AE%D1%80%D1%87%D0%B5%
D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%84.%D0%AE..pdf?sequence=2&isAllowed=y. | uk |
| dc.relation.references | American Psychological Association. (2020). Health advisory on social media use in adolescence. Retrieved
from https://www.apa.org/topics/social-media-internet/health-advisory-adolescent-social-media-use | en |
| dc.relation.references | Andreassen, C. S., et al. (2017). The relationship between addictive use of social media and video games and
symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psychology of Addictive
Behaviors, 31(3), 252–262. https://doi.org/10.1037/adb0000319. | en |
| dc.relation.references | Caplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based
cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behavior, 18(5), 553–575.
https://doi.org/10.1016/S0747-5632(02)00004-3. | en |
| dc.relation.references | Computer Economics. (2009). Internet Addiction Research Report [Internal archive].
ESPAD Group. (2020). ESPAD Report 2019: Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other
Drugs. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2810/970957 | en |
| dc.relation.references | Goldberg, I. (1995). Internet Addiction Disorder. Retrieved from
http://www.cog.brown.edu/brochure/people/duchon/humor/internet.addiction.html | en |
| dc.relation.references | Isaeva, E., & Sokolov, A. (2021). Communication strategy of a community of non-profit organizations and
civic activists on social network sites: Problems and perspectives. Proceedings of the 2021
Communication Strategies in Digital Society Seminar (ComSDS), 43–46.
https://doi.org/10.1109/ComSDS52473.2021.9422866 https://ieeexplore.ieee.org/document/9422866 | en |
| dc.relation.references | Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet Addiction: A Systematic Review of Epidemiological Research
for the Last Decade. Current Pharmaceutical Design, 18(18), 4907–4918. | en |
| dc.relation.references | Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2015). Internet Addiction in Psychotherapy. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9781137465078. | en |
| dc.relation.references | Kuss, D. J., van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in
adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987–
1996. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.002. | en |
| dc.relation.references | Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International
Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3), 311.
https://doi.org/10.3390/ijerph14030311. | en |
| dc.relation.references | Weinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet Addiction or Excessive Internet Use. The American Journal
of Drug and Alcohol Abuse, 36(5), 277–283. https://doi.org/10.3109/00952990.2010.491880. | en |
| dc.relation.references | Yablonska, T., & Yuanjie, L. (2023). Psychological characteristics of young men with Internet addiction: A cross-cultural
study. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 9(3), 91-101.
https://doi.org/10.52534/msu-pp3.2023.91 | en |
| dc.relation.references | Yuryeva, L., & Shornikov, A. (2023). Cyber addiction: A new view and approaches to diagnostics. In Modern
Methods of Diagnosing Diseases (pp. 132–161). Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER. ISBN 978-
617-7319-65-7. https://repo.dma.dp.ua/8390/ | en |
| dc.relation.references | Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology &
Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237. | en |
| dc.relation.references | Young, K. S. (1999). Internet Addiction: Symptoms, Evaluation and Treatment. In Innovations in Clinical
Practice: A Source Book, 17, 19–31. | en |
| dc.relation.references | Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American
Behavioral Scientist, 48(4), 402–415. https://doi.org/10.1177/0002764204270278. | en |
| dc.relation.references | Young, K. S. (2017). Internet addiction. In Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and
Treatment (pp. 3–16). John Wiley & Sons. | en |
| dc.relation.references | Yuan, K., Qin, W., Wang, G., Zeng, F., Zhao, L., Yang, X., ..., & Tian, J. (2011). Microstructure abnormalities
in adolescents with Internet addiction disorder. PLoS One, 6(6), e20708.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0020708. | en |
| dc.relation.references | Zhou, Y., Lin, F. C., Du, Y. S., Qin, L. D., Zhao, Z. M., Xu, J. R., & Lei, H. (2011). Gray matter abnormalities
in Internet addiction: A voxel-based morphometry study. European Journal of Radiology, 79(1), 92–
95. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2009.10.025. | en |
| dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-092-10 | |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5646-4996 | |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-7364-8874 | |
| dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0009-0005-3256-8199 | |