Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorВіштак, І. В.uk
dc.contributor.authorМайданевич, Л. О.uk
dc.contributor.authorГеркалюк, І.uk
dc.contributor.authorVishtak, І.en
dc.contributor.authorMaidanevych, L.en
dc.contributor.authorHerkalyuk, I.en
dc.date.accessioned2025-11-19T13:48:50Z
dc.date.available2025-11-19T13:48:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationВіштак І., Майданевич Л., Геркалюк І. Інтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подолання // Педагогіка безпеки. 2025. № 2, т. 10. С. 92-102. URI: https://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/215.uk
dc.identifier.issn2524-1087
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50072
dc.description.abstractThe article examines the problem of Internet addiction among young people, in particular students, which is becoming increasingly relevant in the modern digital world. The main symptoms and negative consequences of this disorder are analyzed, including decreased academic performance, emotional exhaustion, social isolation, sleep disturbances, and mental disorders. Particular attention is paid to factors contributing to the development of Internet addiction, such as emotional instability, anxiety, low self-esteem, and the desire to avoid real-life difficulties. Effective methods of prevention and correction of addiction are proposed, based on a comprehensive approach to psychological support, digital hygiene training, and the development of selfregulation skills. The aim of the work is to study the impact of Internet addiction on student youth, identify the main factors of its development, analyze social, psychological, and academic consequences, and develop effective approaches to preventing and overcoming this disorder. Based on the analysis, recommendations for the prevention of Internet addiction among students are proposed, which require a comprehensive approach that includes the development of self-awareness, digital literacy, and self-regulation skills. Educational institutions play an important role in this process, as they can provide access to qualified psychological counseling and create conditions for a healthy digital environment.en
dc.description.abstractУ статті розглянуто проблему інтернет-залежності серед молоді, зокрема студентів, яка набуває все більшої актуальності у сучасному цифровому світі. Проаналізовано основні симптоми та негативні наслідки цього розладу, включаючи зниження академічної успішності, емоційне виснаження, соціальну ізоляцію, порушення сну та психічні розлади. Особлива увага приділяється факторам, що сприяють розвитку інтернет-залежності, таким як емоційна нестабільність, тривожність, низька самооцінка та бажання уникнути труднощів реального життя. Запропоновано ефективні методи профілактики та корекції залежності, що базуються на комплексному підході до психологічної підтримки, навчання цифровій гігієні та розвитку навичок саморегуляції. Метою роботи є дослідження впливу інтернет-залежності на студентську молодь, виявлення основних чинників її розвитку, аналіз соціальних, психологічних та академічних наслідків, а також розробка ефективних підходів до профілактики та подолання цього розладу. На основі проведеного аналіз запропоновано профілактику рекомендації щодо інтернетзалежності серед студентів, що вимагають комплексного підходу, який включає розвиток самоусвідомлення, цифрової грамотності та навичок саморегуляції. Важливу роль у цьому процесі відіграють освітні установи, що можуть забезпечити доступ до кваліфікованих психологічних консультацій та створити умови для здорового цифрового середовища.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofПедагогіка безпеки. № 2, т. 10 : 92-102.uk
dc.relation.urihttps://pedbezpeka.vntu.edu.ua/index.php/pb/article/view/215
dc.subjectінтернет-залежністьuk
dc.subjectцифрова грамотністьuk
dc.subjectпсихічне здоров’яuk
dc.subjectсоціальна адаптаціяuk
dc.subjectкіберзахистuk
dc.subjectInternet addictionen
dc.subjectdigital literacyen
dc.subjectmental healthen
dc.subjectsocial adaptationen
dc.subjectcyber protectionen
dc.titleІнтернет-залежність серед студентів: симптоми, наслідки та методи подоланняuk
dc.title.alternativeInternet addiction among students: symptoms, consequences and methods of overcomingen
dc.typeArticle, professional native edition
dc.typeArticle
dc.relation.referencesБартків, O. (2019). Соціально-педагогічна профілактика Інтернет-адикції у студентської молоді. Вища школа Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. https://core.ac.uk/download/pdf/153580452.pdfuk
dc.relation.referencesГречановська, О. В., Мегем, О. М., Потапюк, Л. М. (2023). Вплив соціальних мереж на психологічний стан та самооцінку української молоді. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія, 34(73) (4), 60-66. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2023.4/11uk
dc.relation.referencesГришко, В. В. (2021). Інтернет-залежність студентів. Вісник психології і педагогіки. https://www.psyh.kiev.ua/%D0%86%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1 %82- %D0%B7%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%B6%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_ %D1%81%D1%82%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B2.uk
dc.relation.referencesСавенко С. М., Юрценюк О. С., & Ротар С. С. (2020). Інтернет-залежність – це теж хвороба. https://www.bsmu.edu.ua/blog/5440-internet-zalezhnist-tse-tezh-hvoroba/.uk
dc.relation.referencesЮрченко, Є. Ю. (2020). Інтернет-залежність та шляхи її подолання у підлітковому віці. Криворізький державний педагогічний університет. https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/13726/%D0%AE%D1%80%D1%87%D0%B5% D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%84.%D0%AE..pdf?sequence=2&isAllowed=y.uk
dc.relation.referencesAmerican Psychological Association. (2020). Health advisory on social media use in adolescence. Retrieved from https://www.apa.org/topics/social-media-internet/health-advisory-adolescent-social-media-useen
dc.relation.referencesAndreassen, C. S., et al. (2017). The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psychology of Addictive Behaviors, 31(3), 252–262. https://doi.org/10.1037/adb0000319.en
dc.relation.referencesCaplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: Development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in Human Behavior, 18(5), 553–575. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(02)00004-3.en
dc.relation.referencesComputer Economics. (2009). Internet Addiction Research Report [Internal archive]. ESPAD Group. (2020). ESPAD Report 2019: Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2810/970957en
dc.relation.referencesGoldberg, I. (1995). Internet Addiction Disorder. Retrieved from http://www.cog.brown.edu/brochure/people/duchon/humor/internet.addiction.htmlen
dc.relation.referencesIsaeva, E., & Sokolov, A. (2021). Communication strategy of a community of non-profit organizations and civic activists on social network sites: Problems and perspectives. Proceedings of the 2021 Communication Strategies in Digital Society Seminar (ComSDS), 43–46. https://doi.org/10.1109/ComSDS52473.2021.9422866 https://ieeexplore.ieee.org/document/9422866en
dc.relation.referencesKuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Internet Addiction: A Systematic Review of Epidemiological Research for the Last Decade. Current Pharmaceutical Design, 18(18), 4907–4918.en
dc.relation.referencesKuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2015). Internet Addiction in Psychotherapy. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137465078.en
dc.relation.referencesKuss, D. J., van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(5), 1987– 1996. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.002.en
dc.relation.referencesKuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2017). Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(3), 311. https://doi.org/10.3390/ijerph14030311.en
dc.relation.referencesWeinstein, A., & Lejoyeux, M. (2010). Internet Addiction or Excessive Internet Use. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 36(5), 277–283. https://doi.org/10.3109/00952990.2010.491880.en
dc.relation.referencesYablonska, T., & Yuanjie, L. (2023). Psychological characteristics of young men with Internet addiction: A cross-cultural study. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”, 9(3), 91-101. https://doi.org/10.52534/msu-pp3.2023.91en
dc.relation.referencesYuryeva, L., & Shornikov, A. (2023). Cyber addiction: A new view and approaches to diagnostics. In Modern Methods of Diagnosing Diseases (pp. 132–161). Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER. ISBN 978- 617-7319-65-7. https://repo.dma.dp.ua/8390/en
dc.relation.referencesYoung, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237–244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237.en
dc.relation.referencesYoung, K. S. (1999). Internet Addiction: Symptoms, Evaluation and Treatment. In Innovations in Clinical Practice: A Source Book, 17, 19–31.en
dc.relation.referencesYoung, K. S. (2004). Internet Addiction: A New Clinical Phenomenon and Its Consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402–415. https://doi.org/10.1177/0002764204270278.en
dc.relation.referencesYoung, K. S. (2017). Internet addiction. In Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment (pp. 3–16). John Wiley & Sons.en
dc.relation.referencesYuan, K., Qin, W., Wang, G., Zeng, F., Zhao, L., Yang, X., ..., & Tian, J. (2011). Microstructure abnormalities in adolescents with Internet addiction disorder. PLoS One, 6(6), e20708. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0020708.en
dc.relation.referencesZhou, Y., Lin, F. C., Du, Y. S., Qin, L. D., Zhao, Z. M., Xu, J. R., & Lei, H. (2011). Gray matter abnormalities in Internet addiction: A voxel-based morphometry study. European Journal of Radiology, 79(1), 92– 95. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2009.10.025.en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-092-10
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5646-4996
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7364-8874
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0005-3256-8199


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію