• English
    • українська
  • English 
    • English
    • українська
  • Login
View Item 
  • Frontpage
  • Факультет машинобудування та транспорту
  • Кафедра автомобілів та транспортного менеджменту
  • Наукові роботи каф. АТМ
  • View Item
  • Frontpage
  • Факультет машинобудування та транспорту
  • Кафедра автомобілів та транспортного менеджменту
  • Наукові роботи каф. АТМ
  • View Item
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Визначення впливу на показники дизеля ЯМЗ-238 зміни конструктивних параметрів деталей циліндро-поршневої групи

Author
Марянко, Б. С.
Поляков, А. П.
Марянко, Б. С.
Поляков, А. П.
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Наукові роботи каф. АТМ [442]
Abstract
В роботі проведено дослідження впливу на техніко-економічні та екологічні показники дизеля зміни діаметра поршня та його хода при збереженні літрового об’єму дизеля. Встановлено, що при збільшення відношення діаметра поршня до його хода зі збереженням літрових показників дизеля можливо їх покращення, але при цьому збільшуються його габаритні розміри і відповідно вага.
 
В работе проведено исследование влияния на технико-экономические и экологические показатели дизеля изменения отношения диаметра поршня и его ходу при сохранении литрового объема. Установлено, что при увеличении отношения диаметра поршня к его ходу с сохранением литровых показателей дизеля позволяет их улучшить, но при этом увеличиваются его габаритные размеры и соответственно вес.
 
Significant effect to enhance technical, economic and environmental performance of diesel can be achieved by changing the design parameters of the cylinder- piston group , such as changing the diameter of the piston and its pace while maintaining the volume liter diesel. The calculations were performed using computer codes "Diesel -RK." As the object of the research is the diesel engine JMZ -238. Analysis of the dependence of the rated power Ne ratio of the diameter of the piston to move its diesel engine JMZ-238 shows that the reduction of stroke can improve the nominal capacity of diesel. Increasing the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0,73 to 1,16 rated power output increased from 159,7 kW to 169,0 kW (5,8 %). The character of the maximum torque of the ratio of the diameter of the piston to its gait similar dependence of rated power , an increase of 837,7 Mg Nm to 886,3 Nm (5,8 %). Increasing the diameter of the piston improves mixture formation and combustion of the fuel mixture during the work pace , resulting in improved fuel efficiency of diesel. Increasing the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0,73 to 1,16 effective specific fuel consumption decreases with 242,87 gr/(kWh) to 232,52 gr/(kWh ) (at 4,45 %). Increasing the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0.73 to 0.93 are increasing the concentration of nitric oxide - 1235,1 mln-1 до 1574,5 mln-1 (27,5 %), a further increase in the ratio of the diameter of the piston to its pace of 0,93 to 1,16 leads to a decrease in the concentration of nitric oxide to the original value 1235,1 mln-1. Improving the process of mixing and combustion of the fuel mixture when increasing the ratio of the diameter of the piston to its gait from 0,73 to 1,16 leads to a reduction in emissions of particulate matter from 0,1708 gr/(kWh) 0,1045 gr/(kWh ) that almost 63,5 %. It is thus possible to conclude that increasing the ratio of the diameter of the piston to its gait preserving liter diesel engine performance may improve the technical, economic and environmental performance of diesel, but increase its overall size and weight , respectively.
 
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/7686
View/Open
Стаття (399.3Kb)

Institutional Repository

FrontpageSearchHelpContact UsAbout Us

University Resources

JetIQLibrary websiteUniversity websiteE-catalog of VNTU

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOIThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypePublisherLanguageUdcISSNPublicationDOI

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Frontpage | Send Feedback | Help | Contact Us | About Us
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ