Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorМороз, О. В.uk
dc.contributor.authorВоловодюк, С. С.uk
dc.contributor.authorГребеньок, І. В.uk
dc.contributor.authorMoroz, O. V.en
dc.contributor.authorVolovodyuk, S. Sen
dc.contributor.authorGrebenok, I. V.en
dc.date.accessioned2016-02-25T22:53:58Z
dc.date.available2016-02-25T22:53:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationМороз О. В. Методологічні аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємства та якості оновлення його потенціалу [Текст] / О. В. Мороз, С. С. Воловодюк, І. В. Гребеньок // Збірник наукових праць «Вісник Маріупольського державного університету». Серія "Економіка". – Маріуполь : МДУ, 2014. - Вип. 7. - С. 98-108.uk
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua/handle/123456789/8924
dc.description.abstractРозглянуто трактування, сутність та цілі основних методологічних складових теорії конкуренції: конкурентоспроможність, конкурентні переваги, конкурента стратегія, конкурентна позиція, конкурентний потенціал із врахуванням їхнього прояву як в статиці так і в динаміці. Відповідно здійснено – трактування категорії «конкурентна перевага» із врахуванням параметрів моделювання тактичних дій, стратегічних цілей суб’єкта господарювання та очікуваних результатів. Запропоновано розглядати категорію «конкурентоспроможність» не лише з точки зору досягнення запланованого результату діяльності, але й як безпосереднього і дієвого інструменту процесу цього досягнення. Звідси конкурентоспроможність проявляється як база формування потенціалу виробника загалом та його складової конкурентного потенціалу зокрема. Обґрунтовано тезу про те, що задля збереження конкурентної позиції та забезпечення відповідного конкурентного статусу, процес оновлення потенціалу підприємства має бути постійним.uk
dc.description.abstractThe article studies the interpretation, main point and purposes of basic methodological components of competitive theory: competitive capacity, competitive advantages, competitive strategy, competitive position, competitive potential, taking into account their manifestation both in statics and dynamics. Accordingly the article interprets the category of "competitive advantage" with regard to modeling parameters of tactical actions, strategic objectives of business entities and the expected results. It was offered to consider the category of "competitive capacity" not only in terms of achieving the intended results, but also as a direct and effective tool in this process of achievement. Hence competitive capacity appears as a base of producer’s potential formation in general and its component of competitive potential in particular. The article presents a schematic image of renovation process of business competitive potential, which is the basis for the creation of competitive advantages which by implementing the chosen strategy adequately provide producer’s competitive capacity. The article substantiates the idea that in order to preserve the competitive position and ensure adequate competition status, renovation process of enterprise potential must be constant. The analytical process of detecting competitive advantages and evaluating enterprise competitive capacity is the content of competitive diagnostics. Depending on the duration and analysis range of competitive processes we distinguish instant diagnostics and complex diagnostics of enterprise competitive capacity. The article offers regular implementation of practice of using instant diagnostics for sector-specific producers, as well as for small and medium sized businesses. The article determines the influence of one of the key factors to ensure producer’s competitive capacity - increasing productivity. Attention is focused on the efficient and cost-effective use of resources, for which the company will get more income, that is economic results of effectiveness increase of resource use are reflected in the growth of profitability, leading to the growth of business cost and to providing of strategic competitiveness.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherМаріупольський державний університетuk
dc.relation.ispartofseriesЕкономікаuk
dc.subjectконкуренціяuk
dc.subjectконкурентоспроможність підприємстваuk
dc.subjectконкурентні перевагиuk
dc.subjectконкурентна стратегіяuk
dc.subjectконкурентний потенціалuk
dc.subjectcompetitivenessen
dc.subjectcompetitive capacity of enterprisesen
dc.subjectcompetitive advantagesen
dc.subjectcompetitive strategyen
dc.subjectcompetitive potentialen
dc.subjectstrategic competitivenessen
dc.titleМетодологічні аспекти забезпечення конкурентоспроможності підприємства та якості оновлення його потенціалуuk
dc.title.alternativeMethodological aspects of enterprise competitive capacity and its potential renovation qualityen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc33(05)


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію