Використання GPT-чат-бота в профорієнтаційній роботі університету
Автор
Котлик, С. В.
Соколова, О. П.
Романюк, О. Н.
Romaniuk, O. N.
Дата
2025Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [469]
Анотації
The article discusses the process of developing and implementing an intelligent chatbot based on the GPT-4
language model for career guidance support for applicants to Odessa National Technological University (ONTU).
The relevance of the topic is due to the need to modernize traditional approaches to career guidance in the context
of the digital transformation of education. The authors note that familiar forms of interaction, such as information
brochures, personal consultations and open days, are gradually giving way to intelligent systems that can provide
prompt, accurate and personalized support. The created chatbot was trained on data related to IT specialties (122
"Computer Science", 123 "Computer Engineering"), and integrated using the Flask framework and an interface
based on HTML / CSS / JavaScript. Particular attention was paid to the formation of prompts - text instructions to
the model that determine the style, tonality and content of the answers. Experiments were conducted to optimize
communication patterns, which made it possible to achieve a high degree of relevance and comprehensibility of
responses for the target audience.
During testing among students, applicants and university staff, the system demonstrated high accuracy, response
speed and stability of operation. Users positively rated the ease of interaction, the quality of consultations and the
completeness of the information provided. In comparison with traditional career guidance methods, the GPT bot
showed higher personalization and accessibility, especially in 24/7 mode.
The authors conclude that the use of GPT models in the educational environment can significantly
improve the effectiveness of career guidance activities, promote an informed choice of specialty and, as a result,
improve the academic and career prospects of applicants. The presented development illustrates the practical
implementation of artificial intelligence in the context of higher education and can serve as a model for the
implementation of similar solutions in other educational institutions. У статті представлено досвід розробки та впровадження інтелектуального чат-бота на
базі моделі GPT-4 для профорієнтаційної підтримки абітурієнтів Одеського національного
технологічного університету. Обґрунтовано актуальність використання мовних моделей у
сфері освітнього консультування, здійснено огляд літератури та аналіз існуючих аналогів.
Розглянуто архітектуру системи, методи створення навчального корпусу, технології
реалізації та проведене експериментальне тестування. Результати дослідження свідчать
про високу ефективність GPT-бота як інструменту первинної профорієнтації: він
забезпечує персоналізовану комунікацію, точність відповідей та цілодобову доступність.
Наведено перспективи подальшого розвитку системи, включаючи інтеграцію з
університетськими сервісами та розширення функціоналу.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46461