Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСтоляренко, Ол. В.uk
dc.contributor.authorСтоляренко, О. В.uk
dc.date.accessioned2024-06-03T08:20:49Z
dc.date.available2024-06-03T08:20:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationСтоляренко Ол. В., Столяренко О. В. Концептуальні антропологічні підходи у визначенні методології гуманістичного виховання та духовно-інтелектуального розвитку молоді. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті : міжнар. період. зб. наук. пр. / за заг. ред. В. П. Бабича, О. М. Хвостиченка. Харків : НДВП «ІнтелектЕкспрес-Капітал». 2024. Вип. 6. C. 10–21.uk
dc.identifier.issn2708-4809
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42574
dc.description.abstractThe article examines the conceptual scientific-methodological anthropological aspects of spiritual-intellectual development of a personality. The philosophical-ethical content of anthropological-methodological concepts of humanization of education in the overall strategy of personality development is analyzed. It is argued that the problem of spiritual-intellectual education of the individual is determined by the complexity, universal and multi-level character of its solution (natural-scientific, anthropological, sociological, culturological, moral-ethical aspects). Anthropological, biological, socio-psychological, philosophical-cultural, moral-ethical, and pedagogical researches are carried out, aimed at an objective, multifaceted analysis of the dialectics of natural and social factors influencing the individual and their spiritual-moral education. The necessity of substantiating the philosophical principles and comprehending the practice of spiritual-intellectual, humanistic education necessitates scientific inquiry. The achievements of humanistic pedagogy and psychology, which have a rich potential for personality development, are analyzed. In the concept of development within the «individual - society» system, the process of transitioning the external to the internal plane is called ascent to individuality. Anthropological-methodological concepts of humanistic education in the stream of pedagogical anthropology are characterized. Depending on the philosophical concept that determines the principles and features of the education system, models of pragmatic, anthropological, social, liberal, and other types of education are distinguished. The anthropocentric model of education is based on understanding the essence of a person as an open system, and education as the creation of an environment fostering self-development. Liberal education (a variant of democratic style) aimsto create conditions for choosing life values; teaching to be free. The model of humanistic education in pedagogical concepts defines scientific searches based on spirituality, human dimension, achievements of national culture, and adequacy to global humanistic trendsen
dc.description.abstractУ статті розглядаються концептуальні науково-методологічні антропологічні аспекти духовно-інтелектуального розвитку особистості. Проаналізовано філософсько-етичний зміст антрополого-методологічних концепцій гуманізації виховання в загальній стратегії розвитку особистості. Доведено, що проблема духовно-інтелектуального виховання людини визначається складністю, універсальністю, багаторівневим характером розв`язання (природничо-науковий, антропологічний, соціологічний, культурологічний, морально-етичний аспекти). Здійснюються антропологічні, біологічні, соціально-психологічні, філософсько-культурологічні, морально-етичні, педагогічні дослідження, спрямовані на об`єктивний, різнобічний аналіз діалектики природних і соціальних факторів, що впливають на людину та її духовноморальне виховання. Необхідність обґрунтування філософських засад і осмислення практики духовно-інтелектуального, гуманістичного виховання зумовлює науковий пошук. Проаналізовано надбання гуманістичної педагогіки й психології, які мають багатий потенціал для виховання особистості. У концепції розвитку в системі «індивід — суспільство» процес переходу зовнішнього на внутрішній план називають сходженням до індивідуальності. Охарактеризовано антрополого-методологічні концепції гуманістичного виховання в руслі педагогічної антропології. Залежно від філософської концепції, яка визначає принципи й особливості системи виховання, виокремлено моделі прагматичного, антропологічного, соцієтарного, вільного та інших видів виховання. Антропоцентрична модель виховання спирається на розуміння сутності людини як відкритої системи, а виховання, як створення сприятливого для саморозвитку середовища. Вільне виховання (варіант демократичного стилю) спрямоване на створення умов для вибору цінностей життя; привчання бути вільним. Модель гуманістичного виховання в педагогічних концепціях визначає наукові пошуки, які ґрунтуються на духовності, людському вимірі, надбаннях національної культури, адекватності глобальним гуманістичним тенденціям.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВсесвітнє наукове ноосферно-онтологічне товариствоuk
dc.relation.ispartofДуховно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. Вип. 6 : 10–21.uk
dc.subjectдуховністьuk
dc.subjectдуховно-інтелектуальне вихованняuk
dc.subjectдуховно-моральні цінностіuk
dc.subjectдуховна культураuk
dc.subjectгуманістичне вихованняuk
dc.subjectпринцип антропологізмуuk
dc.subjectантрополого-педагогічні концепціїuk
dc.subjectпедагогічна антропологіяspiritualityuk
dc.subjectspiritual-intellectual educationen
dc.subjectspiren
dc.titleКонцептуальні антропологічні підходи у визначенні методології гуманістичного виховання та духовно-інтелектуального розвитку молодіuk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc373.017.4
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58962/2708-4809.SIUTY.2024.01
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7080-0626
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1899-8089


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію