Учитися бути вільним: суб’єктність особистості як мета освіти
Author
Прищак, М. Д.
Pryschak, M. D.
Прыщак, Н. Д.
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ФГН [162]
Abstract
В статті здійснено аналіз суб’єктності особистості як важливого компонента формування мети освіти (вищої освіти). Уточнено означення поняття «суб’єкт» та «суб’єктність особистості», виділено інтегральні системоутворювальні компоненти суб’єктності особистості: мотиваційність, суб’єктна взаємодія (комунікація) «Я – Інший», свобода та творчість. Визначено роль властивостей суб’єктності та суб’єктності загалом в самореалізації особистості, зокрема в процесі освітньо-професійної діяльності студента. На основі дослідження суб’єктних факторів розвитку особистості, ролі освіти в розвитку суб’єктності особистості та особистості загалом, доведено необхідність визначення «розвитку суб’єктності особистості» метою освіти (вищої освіти). Дано визначення мети освіти та вищої освіти. The article analyzes the subjectivity of personality as an important component of
the formation of the purpose of education (higher education). The definitions of the
concept of “subject” and “personality’s subjectivity” have been clarified.
Subjectivity is a complex, multidimensional, integral phenomenon. But the key
methodological condition for the definition, analysis of the phenomenon of subjectivity, is freedom (inner freedom). Subjectivity of personality has been defined
as an integral property, which is a motivational, integrative, regulatory, coordination
center of the creativity and vital activity of personality.
The integral system-forming components of personality’s subjectivity have been
highlighted: motivation, subjective interaction (communication) “I am the Different”,
freedom and creativity. The role of the properties of subjectivity and subjectivity in
general in the self-realization of the personality, in particular, in the process of the
student's educational and professional activity has been determined. In the context of
the educational process, subjectivity is the condition, the coordination center of selforganization, by the personality of developmental, educational, professional and
tutorial activities. Therefore, we can define subjectivity, along with spirituality, social
competence and interaction as the ontological, axiological, teleological and
methodological basis of education.
Based on the study of the subjective factors of personality development and the
role of education in the development of personality’s subjectivity and personality in
general, the necessity of defining “the development of personality’s subjectivity” with
the purpose of education (higher education) has been proved. The definition of the
purpose of education (higher education) has been given: The purpose of education is
the development of personality, the essence of which is subjectivity, spirituality and
social competence as the basis (condition, criterion) for effective interaction in the
world. The purpose of higher education is to develop a personality, the essence of
which is subjectivity, spirituality, social and professional competence as the basis
(condition, criterion) for effective interaction in the world
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/28487