Використання компетентнісно орієнтованих завдань в процесі викладання дисципліни «Технології навчання освітньої галузі «Математика»
Автор
Хом'юк, І. В.
Khomyuk, І.
Дата
2019Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ВМ [655]
Анотації
В статті обґрунтовано, що одним з показників професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи є рівень сформованості професійно-педагогічних знань і вміння реалізовувати їх у процесі навчання молодших школярів. Автором викладені деякі можливості організації навчального процесу та професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи до педагогічної діяльності. Розкрито особливості конструювання компетентнісно орієнтованих завдань із використанням таксономії педагогічних цілей Б.Блума, в якій визначаються способи класифікації розумових умінь, від найпростіших навчальних дій (знання, розуміння, застосування) до найскладніших (аналіз, синтез, оцінка). Автором запропоновано конструктор компетентнісно орієнтованих завдань із дисципліни «Технології навчання освітньої галузі «Математика» та наведено приклади розроблених завдань згідно таксономії Блума. Визначено, що компетентнісно орієнтовані завдання виступають як технологічний інструмент для реалізації компетентного підходу в процесі навчання СВО магістрів. The article substantiates that one of the indicators of professional competence of future teachers of elementary school is the level of formation of professional and pedagogical knowledge and the ability to implement them in the process of teaching younger schoolchildren. The author describes some of the possibilities of organizing the educational process and the training of future teachers of elementary school for pedagogical activity. The professional formation of a master's student in a pedagogical profile involves a complex multidisciplinary and multidimensional process of development and self-development of his personality: mental activity, ability to analyze, the desire to acquire the knowledge that is necessary for the performance of professional activities. The features of the contingency of competence-oriented tasks with the use of the taxonomy of pedagogical purposes B. Blum, in which methods of classification of mental skills, from the simplest teaching actions (knowledge, understanding, application) to the most complex (analysis, synthesis, evaluation) are determined. The author proposes the designer of competence-oriented tasks in the discipline «Technology of teaching in the educational field of mathematics» and gives examples of the tasks developed in accordance with Bloom's taxonomy. It is determined that competency-oriented tasks act as a technological tool for implementing a competent approach in the process of studying masters. In a competency-based approach, attention is focused on education, not on the process. The primary and system-forming becomes a non-procedural component (educational and teaching-assessment) component, which, however, does not diminish its importance, but productive, expressed in terms of competencies. From the point of view of the competent orientated approach to the organization of the educational process in higher educational institutions, the content of the discipline «Technology of teaching in the educational field of mathematics» should be aimed at the formation of general and professional competencies.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29773