Formation and development of educational clusters as an important competitive advantage of national economy
Автор
Dong, Zhiwei
Zianko, V. V.
Зянько, В. В.
Дата
2020Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ФІМ [356]
Анотації
The article deals with problems in the sphere of education in Ukraine on the basis of the works of scientists. It is determined that in order to ensure the sustainable development of the economy and its competitiveness it is necessary to make changes in the requirements regarding the level and quality of education by means of formation of educational clusters in the country. The author has developed the basic conceptual provisions of the educational cluster, which will help increase the competitiveness of education in Ukraine. The conceptual provisions of the educational cluster include the following elements: creation of a single integration educational space; educational model, system multilevel integration; vertical and horizontal structure of interaction with the employer. The task of each of the structural elements is to create the advanced educational system of multilevel training of specialists in a cluster environment in accordance with the features of regional economic and social policy. The characteristics of the functions of the educational cluster governing bodies have been described. The stages of formation of organizational and economic mechanism of the educational cluster are distinguished. The assessment of the effectiveness of the educational cluster by the following aspects is carried out : competitive, business, regional, resource, cooperative. It is determined that increasing the competitiveness of educational services will be able to ensure the development of educational clusters in Ukraine as a result of certain conditions. The author systematized these conditions in the following sequence : systematic development of the whole branch of education and its individual elements : higher, vocational, general secondary, preschool; elimination of the internal competition in the educational environment; implementation of the principles of partnership and mutually beneficial cooperation; increasing the level of entralization of managerial decision-making in accordance with demand for certain specialties. В статье на основе работ ученых исследованы проблем в сфере образования в Украине. Определено, что с целью обеспечения устойчивого развития экономики и ее конкурентоспособности необходимо осуществлять изменения требований к уровню и качеству образования путем дифференциации и индивидуализации подходов, в частности: формированием процессов образовательных кластеров в стране. Разработаны концептуальные положения образовательного кластера, в состав которых входят элементы: создание единого интеграционного образовательного пространства; образовательная модель, системная многоуровневая интеграция; вертикальная и горизонтальная структура взаимодействия с работодателем. Задачей каждого элемента является создание развитой образовательной системы многоуровневой подготовки специалиста в условиях кластера в соответствии с особенностями
региональной экономической и социальной политики. Проведена характеристика функций органов управления образовательного кластера и выделены этапы формирования организационноэкономического механизма образовательного кластера. Проведена оценка эффективности образовательного кластера по таким аспектам: конкурентный, деловой, региональный, ресурсный, кооперационный. Определено, что повышение конкурентоспособности образовательных услуг сможет обеспечить развитие образовательных кластеров в Украине за счет определенных условий: системного развития отрасли
образования и отдельных ее элементов: высшего, профессионально-технического, общего среднего, дошкольного образования; устранение внутренней конкуренции в образовательной среде; реализация принципов партнерства; повышение уровня централизации принятия управленческих решений по вопросам обеспечения соответствия спроса на определенные специальности и т. Доказано, что развитие образовательных кластеров является существенным конкурентным преимуществом национальной экономики Украины, которая способна влиять на формирование государственной
политики в сфере образования. У статті на основі праць науковців досліджено проблеми у сфері освіти в Україні. Визначено, що з метою забезпечення сталого розвитку економіки та її конкурентоспроможності необхідно здійснювати зміни вимог до рівня та якості освіти шляхом формування процесів освітніх кластерів в країні.
Розроблено основні концептуальні положення освітнього кластеру, складовими елементами яких є: створення єдиного інтеграційного освітнього простору; освітня модель, системна багаторівнева інтеграція; вертикальна та горизонтальна структура взаємодії з роботодавцем. Проведено характеристику функцій органів управління освітнього кластеру та виокремлено етапи формування організаційно-економічного механізму освітнього
кластеру. Проведено оцінку ефективності освітнього кластеру за такими аспектами : конкурентний, бізнесовий, регіональний, ресурсний, коопераційний. Доведено, що формування і розвиток освітніх кластерів є суттєвою конкурентною перевагою національної економіки України, яка здатна впливати на
формування державної політики в освітній галузі.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31677